2016
Hvor er prestedømmets nøkler og myndighet?
Mai 2016


Hvor er prestedømmets nøkler og myndighet?

Prestedømmets myndighet og nøkler starter motoren, åpner himmelens porter, gir himmelsk kraft og dekker paktens vei tilbake til vår himmelske Fader.

Idet ettermiddagssolen gled bak den vidstrakte skibakken, bet den iskalde fjelluften godt tak i kinnet og nesen på oss, og fungerte nesten som en streng plassanviser som viste oss til bilene på skianleggets parkeringsplass. Der, i den komfortable bilen, ville varmeapparatet snart tine opp kalde fingre og tær. Lyden av den frosne snøen som knaste for hvert skritt vi tok, bekreftet at det var ekstremt kaldt.

Familien vår hadde hatt en morsom dag i skibakken, som nå var i ferd med å stenge. Da jeg kom til bilen, stakk jeg hånden i jakkelommen for å finne nøklene – og så enda en lomme, og enda en. “Hvor er nøklene?” Alle ventet ivrig på nøklene! Bilbatteriet var ladet, og alle systemer – herunder varmeapparatet – var klare, men uten nøklene ville låste dører nekte oss adgang. Uten nøklene ville ikke motoren gi bilen kraft.

Akkurat da fokuserte vi først og fremst på hvordan vi skulle komme oss inn i bilen og få varmen, men jeg kunne ikke annet enn å tenke – selv da – at det kanskje fantes en lærdom i dette. Uten nøkler var dette fantastiske miraklet av ingeniørkunst ikke stort mer enn plast og metall. Selv om bilen hadde stort potensial, kunne den ikke utføre sin tiltenkte funksjon uten nøkler.

Jo mer jeg tenker på denne erfaringen, desto mer dyptgripende blir denne analogien for meg. Jeg undrer meg over vår himmelske Faders kjærlighet til sine barn. Jeg står helt forundret over de himmelske besøk og de storslåtte syner om evigheten som Gud skjenket Joseph Smith. Og ikke minst blir mitt hjerte fylt med overveldende takknemlighet for gjengivelsen av prestedømmets myndighet og nøkler. Uten denne gjengivelsen ville vi være utestengt fra transportmiddelet vi trenger på vår reise hjem til kjærlige himmelske foreldre. Utførelse av hver eneste frelsende ordinans som utgjør vår paktsvei tilbake til vår himmelske Faders nærhet, krever hensiktsmessig styring ved hjelp av prestedømsnøkler.

I mai 1829 viste døperen Johannes seg for Joseph Smith og Oliver Cowdery, overdro Det aronske prestedømme til dem, og ga dem nøklene som hører til dette prestedømmet. Kort tid senere overdro Peter, Jakob og Johannes Det melkisedekske prestedømmes nøkler.1

Nesten syv år senere, på en søndag i Kirtland tempel, bare en uke etter dets innvielse, viser “Herren Jehova seg i all sin herlighet” for Joseph og Oliver, en begivenhet som ble etterfulgt av Moses, Elias og Elijah, som overdro “sine nøkler og evangelieutdelinger”.2 Den gjengitte prestedømsmyndighet og disse nøklene hadde vært tapt i århundrer. På samme måte som familien vår var utelåst fra bilen på grunn av mistede bilnøkler, hadde også alle vår himmelske Faders barn vært utelåst fra de frelsende ordinansene i Jesu Kristi evangelium – helt til en guddommelig gjengivelse ble utført av disse himmelske sendebud. Vi behøver aldri igjen spørre: “Hvor er nøklene?”

Bilde
Stedet hvor prestedømmet ble gjengitt
Bilde
Elven Susquehanna

På en vakker høstdag i fjor besøkte jeg den fredelige skogen i det nordøstlige Pennsylvania som er kjent i Skriftene som Harmony, der døperen Johannes viste seg for Joseph Smith og Oliver Cowdery og gjenga Det aronske prestedømme. Jeg sto også på bredden av elven Susquehanna, hvor Joseph og Oliver, begavet med myndighet og nøkler, ble døpt. I nærheten av denne samme elven viste Peter, Jakob og Johannes seg og gjenga Det melkisedekske prestedømme og dets tilhørende nøkler.3

Bilde
Joseph og Emma Smiths hjem.
Bilde
Stedet hvor prestedømmet ble gjengitt, inne i besøkssenteret
Bilde
Stedet hvor prestedømmet ble gjengitt, utenfor besøkssenteret

Disse stedene, samt en rekonstruksjon av Joseph og Emmas første hjem, der det meste av Mormons bok ble oversatt, det nærliggende hjemmet til Emmas foreldre og et besøkssenter, innlemmet i et nytt møtehus, utgjør det nye Stedet hvor prestedømmet ble gjengitt, som ble innviet av president Russell M. Nelson i september i fjor. Der følte jeg kraften og realiteten av de himmelske begivenhetene som fant sted på denne hellige grunnen. Denne opplevelsen fikk meg til å tenke, studere og be om prestedømmets myndighet og prestedømmets nøkler, og dette ga meg et ønske om å dele med Kirkens unge menn og kvinner hvordan prestedømmets myndighet og gjengitte nøkler kan velsigne dem.

For det første kan det være nyttig å forstå disse begrepene. Prestedømmet eller prestedømsmyndighet har blitt definert som “Guds kraft og myndighet”4 og “den største kraft på jorden”.5 Prestedømsnøkler er også definert for vår forståelse: “Prestedømsnøkler er den myndighet Gud har gitt prestedømsledere til å lede, kontrollere og styre bruken av hans prestedømme på jorden.”6 Prestedømsnøkler styrer utøvelsen av prestedømsmyndighet. Ordinanser som oppretter en opptegnelse i Kirken, krever nøkler og kan ikke utføres uten tillatelse. Eldste Dallin H. Oaks har sagt at “til syvende og sist innehas alle prestedømmets nøkler av vår Herre Jesus Kristus, hvis prestedømme det er. Han er den som bestemmer hvilke nøkler som skal delegeres til dødelige, og hvordan disse nøklene skal brukes.”7

For dere unge menn og unge kvinner har jeg betraktet tre måter dere kan “finne nøklene” på, eller bruke prestedømmets nøkler og myndighet til velsignelse for dere selv og andre.

Den første er å forberede seg til misjonærtjeneste

Mine unge brødre og søstre, dere er kanskje ikke klar over det, men nøklene til Israels innsamling som ble gjengitt av Moses, muliggjør misjonærarbeid i vår evangelieutdeling. Tenk på heltidsmisjonærstyrken på cirka 75 000, som arbeider ute på marken under ledelse av disse nøklene. Med dette i tankene, må dere huske at det aldri er for tidlig for dere å forberede dere til misjonærtjeneste. I Til styrke for ungdom leser vi: “Unge menn i Det aronske prestedømme … arbeid flittig for å forberede dere til å representere Herren som misjonær.”8 Unge kvinner kan også forberede seg, men dere er ikke “under samme forpliktelse til å tjene”.9 Alle deres forberedelser, enten dere virker som heltidsmisjonær eller ikke, vil imidlertid gi dere livslange fordeler som medlemsmisjonærer.

Den andre måten å “finne nøklene” på er å gå i templet

Beseglingsnøklene som den gammeltestamentlige profeten Elijah gjenga, gjør det mulig å utføre ordinanser i hellige templer. Ordinansene som utføres i disse templene, gjør enkeltpersoner og familier i stand til å vende tilbake til våre himmelske foreldre.

Vi oppfordrer dere unge menn og unge kvinner til å forske og finne navnene på deres forfedre og utføre stedfortredende dåp for dem i templet. Vi merker oss at dette allerede skjer i betydelig og enestående grad over hele verden! Dåpsrommene i mange templer er fylt med unge menn og unge kvinner fra tidlig morgen til sent på kveld. Nøkler anvendes som gjør det mulig for familier å bli forenet når hellige ordinanser utføres i disse templene.

Ser dere sammenhengen mellom prestedømsnøkler og velsignelser? Når dere deltar i dette arbeidet, tror jeg dere vil se at Herren er i detaljene. En opplevelse demonstrerer dette. Jeg hørte nylig om en mor som jevnlig fulgte sine barn til templet for å utføre stedfortredende dåp. Akkurat denne dagen, da denne familien var ferdig og skulle dra fra templet, kom en mann til dåpsrommet med en stor bunke med egne slektsnavn. Da han skjønte at det ikke var noen igjen i dåpsrommet til å hjelpe med disse slektsnavnene, snakket en tempelarbeider med familien og spurte barna om de ville vurdere å gå inn og skifte igjen for å hjelpe til med disse dåpshandlingene. Det ville de gjerne, og gikk inn igjen. Mens barna ble døpt, lyttet moren og begynte å gjenkjenne navnene, og til alles store overraskelse gikk det opp for henne at mannens bunke med slektsnavn var avdøde forfedre av hennes familie også. En god og mild barmhjertighet for dem.

For to uker siden ble Provo sentrum tempel innviet som Kirkens 150. tempel i drift. Vi merker oss at da president Thomas S. Monson ble oppholdt som apostel i 1963, var det 12 templer i drift i Kirken. Templene kommer stadig nærmere dere. Men de av dere som bor der avstanden eller omstendighetene ikke tillater regelmessige tempelbesøk, skulle alltid holde dere verdige til å dra. Dere kan gjøre et viktig arbeid utenfor templene når dere forsker frem og sender inn slektsnavn.

Så til slutt, nummer tre: Gå frem i tro

Den gammeltestamentlige profeten Abraham fikk en stor velsignelse fra Herren i sin evangelieutdeling, som noen ganger omtales som Abrahams pakt. Flere tusen år senere ble velsignelsene ved Abrahams evangelieutdeling gjengitt. Dette skjedde da profeten Elias viste seg for Joseph Smith og Oliver Cowdery i Kirtland tempel.

På grunn av denne gjengivelsen har hver av dere tilgang til de store velsignelsene som ble lovet Abraham. Disse velsignelsene kan bli deres hvis dere er trofaste og lever verdig. I heftet Til styrke for ungdom er dere gitt noen svært praktiske instruksjoner om hvordan dere kan “gå frem i tro”. Jeg oppsummerer noen av disse rådene: “Knel hver morgen og kveld i bønn til din Fader i himmelen for å få hjelp til å bli det Herren ønsker du skal bli… Studer Skriftene hver dag, og anvend det du leser i ditt liv… Gjør hver dag ditt beste for å være lydig… Følg profetenes læresetninger … i alle situasjoner… Vær ydmyk og villig til å lytte til Den hellige ånd.”

Disse rådene etterfølges av et løfte som kommer gjennom Abrahams velsignelser: “Når du gjør det, vil Herren gjøre langt mer ut av ditt liv enn du selv kan. Han vil gi deg større muligheter, utvide din horisont og gi deg styrke. Han vil gi deg den hjelpen du trenger til å møte prøvelser og utfordringer. Du vil få et sterkere vitnesbyrd og finne sann glede når du lærer å kjenne din Fader i himmelen og hans Sønn, Jesus Kristus, og føler deres kjærlighet til deg.”10

For å oppsummere: Forbered dere til misjonærtjeneste, gå i templet, og gå med tro.

Avslutning

La oss nå avslutte der vi begynte, strandet på den iskalde parkeringsplassen, og spørre: “Hvor er nøklene?” Senere den kvelden fant jeg forresten på mirakuløst vis nøklene, som hadde falt ut av lommen oppe i fjellet. Herren har vist oss at han ikke vil la oss stå i den bitre kulden uten nøkler eller myndighet til å lede oss trygt hjem til ham.

Hvis dere er som meg, hender det ofte at dere spør: “Hvor er nøklene” til bilen, kontoret, huset eller leiligheten? Når dette skjer med meg, kan jeg ikke annet enn å smile innvendig, for mens jeg leter etter nøklene, tenker jeg ofte på gjengitte prestedømsnøkler og på president Thomas S. Monson, som vi oppholder “som profet, seer og åpenbarer”11, og som den eneste person på jorden som innehar og har myndighet til å utøve alle prestedømmets nøkler. Ja, nøklene er trygt forvart hos profeter, seere og åpenbarere. De blir overdratt, delegert og tildelt andre, i henhold til Herrens vilje, under ledelse av Kirkens president.

Jeg vitner om at prestedømsmyndighet og prestedømsnøkler starter motoren, åpner himmelens porter, gir himmelsk kraft og dekker paktens vei tilbake til vår kjærlige himmelske Fader.

Jeg ber om at dere, den oppvoksende generasjon av unge menn og unge kvinner, vil “streve fremover med standhaftighet i Kristus”,12 at dere må forstå at det er deres hellige privilegium å handle under ledelse av dem som har de prestedømsnøkler som vil åpne for himmelens velsignelser, gaver og krefter for dere.

Jeg vitner om Gud Faderen, om vår Frelser og Forløser Jesus Kristus, om Den hellige ånd og om evangeliets gjengivelse i disse siste dager, i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se Joseph Smith – Historie 1:68–72.

  2. Lære og pakter 110, kapitteloverskriften.

  3. Se Lære og pakter 128:20.

  4. Håndbok 2: Kirkens administrasjon (2010), side 8.

  5. Boyd K. Packer, “Prestedømmets kraft i hjemmet” (verdensomspennende opplæring for ledere, feb. 2012), lds.org/broadcasts; se også James E. Faust, “Prestedømmets kraft,” Lys over Norge, juli 1997, 41–43.

  6. Håndbok 2, 2.1.1.

  7. Dallin H. Oaks, “Prestedømmets nøkler og myndighet,” Liahona, mai 2014, 50.

  8. Til styrke for ungdom (hefte, 2011), 43.

  9. Thomas S. Monson, “Velkommen til konferansen,” Liahona, nov. 2012, 5.

  10. Til styrke for ungdom, 42–43.

  11. Se skjemaet Oppholdte funksjonærer, som leses på årlige menighets- og stavskonferanser.

  12. 2 Nephi 31:20.