2016
Tilgivelsens helbredende salve
Mai 2016


Tilgivelsens helbredende salve

Tilgivelse er et strålende, helbredende prinsipp. Vi trenger ikke å være et offer to ganger. Vi kan tilgi.

Alt som er av Gud, inneholder kjærlighet, lys og sannhet. Men som mennesker lever vi i en fallen verden som noen ganger er full av mørke og forvirring. Det kommer ikke som noen overraskelse at det gjøres feil, urettferdighet forekommer og synder begås. Som følge av dette finnes det ikke en sjel som ikke, på et eller annet tidspunkt, vil bli offer for en annens uforsiktige handlinger, sårende oppførsel eller til og med syndige adferd. Det er én ting vi alle har til felles.

Heldigvis har Gud i sin kjærlighet og barmhjertighet for sine barn, gjort det mulig for oss å navigere gjennom disse noen ganger turbulente livserfaringene. Han har sørget for en utvei for alle som blir offer for andres ugjerninger. Han har lært oss at vi kan tilgi! Selv om vi kan være et offer én gang, behøver vi ikke å bli et offer to ganger ved å bære byrden av hat, bitterhet, smerte, motvilje eller hevn. Vi kan tilgi, og vi kan bli fri!

Mens jeg reparerte et gjerde for mange år siden, fikk jeg en liten treflis i fingeren. Jeg gjorde et halvhjertet forsøk på å fjerne flisen, og trodde jeg hadde klart det, men det hadde jeg tydeligvis ikke. Ettersom tiden gikk, vokste huden over flisen og skapte en hevelse på fingeren. Den var irriterende og noen ganger smertefull.

Mange år senere bestemte jeg meg endelig for å ta affære. Alt jeg gjorde var å smøre salve på hevelsen og dekke den med en bandasje. Jeg gjentok denne prosessen ofte. Dere kan forestille dere min overraskelse da jeg fjernet bandasjen en dag, og flisen hadde kommet ut av fingeren.

Salven hadde myknet huden og skapt en utvei for nettopp det som hadde forårsaket smerte i så mange år. Da flisen var fjernet, ble fingeren raskt bra igjen, og i dag finnes det ingen tegn til skade.

På lignende vis holder et uforsonlig hjerte på så mye unødvendig smerte. Når vi anvender den helbredende salven av Frelserens forsoning, vil han mykne vårt hjerte og hjelpe oss å forandre oss. Han kan helbrede den sårede sjel (se Jakobs bok 2:8).

Jeg er overbevist om at de fleste av oss ønsker å tilgi, men synes det er svært vanskelig. Når vi har opplevd noe urettferdig, er vi kanskje snare til å si: “Det var han eller hun som gjorde galt, og fortjener straff. Hvor er rettferdigheten?” Vi tror feilaktig at hvis vi tilgir, vil rettferdigheten på en eller annen måte ikke vinne frem, og straffen vil bli unngått.

Slik er det bare ikke. Gud vil utmåle en straff som er rettferdig, for barmhjertigheten kan ikke berøve rettferdigheten (se Alma 42:25). Kjærlig forsikrer Gud dere og meg: “Overlat dommen til meg alene, for den hører meg til og jeg vil gjengjelde. [Men la] fred være med dere” (L&p 82:23). Profeten Jakob i Mormons bok lovet også at Gud “vil trøste dere i deres plager, og han vil tale deres sak og sende ned en rettferdig dom over dem som søker å ødelegge dere” (Jakobs bok 3:1).

Som ofre kan vi, hvis vi er trofaste, finne stor trøst i å vite at Gud vil kompensere oss for enhver urett vi opplever. Eldste Joseph B. Wirthlin sa: “Herren kompenserer de trofaste for ethvert tap… Hver eneste tåre i dag vil til slutt bli kompensert hundrefold med tårer av glede og takknemlighet.”1

Når vi ønsker å tilgi andre, la oss også prøve å huske at vi alle vokser åndelig, men alle er på forskjellig nivå. Det er lett å se endringer og vekst i den fysiske kroppen, men det er vanskelig å se veksten i vår ånd.

En nøkkel til å tilgi andre er å prøve å se dem slik Gud ser dem. Noen ganger vil Gud trekke teppet til side og velsigne oss med gaven å se inn i hjertet, sjelen og ånden til en annen person som har krenket oss. Denne innsikten kan til og med føre til en overveldende kjærlighet til vedkommende.

Skriftene lærer oss at Guds kjærlighet til sine barn er fullkommen. Han kjenner deres potensial til det gode, uavhengig av deres fortid. Etter sigende kunne det ikke vært en mer aggressiv eller brutal fiende av Jesu Kristi disipler enn Saulus fra Tarsus. Men etter at Gud viste Saulus lys og sannhet, har det aldri vært en mer hengiven, entusiastisk eller fryktløs disippel av Frelseren. Saulus ble apostelen Paulus. Hans liv er et strålende eksempel på at Gud ser folk ikke bare slik de nå er, men også slik de kan bli. Vi har alle Saulus-lignende personer med Paulus-lignende potensial i vårt eget liv. Kan dere forestille dere hvordan våre familier, våre lokalsamfunn og verden for øvrig kunne ha forandret seg hvis vi alle prøvde å se hverandre slik Gud ser oss?

Altfor ofte betrakter vi overtrederen slik vi ville se på et isfjell – vi ser bare toppen og ikke under overflaten. Vi vet ikke alt som foregår i et menneskes liv. Vi kjenner ikke dets fortid, vi kjenner ikke dets kamper, og vi vet ikke hvilke smerter det bærer på. Brødre og søstre, forstå meg rett. Å tilgi er ikke å gå god for. Vi bortforklarer ikke dårlig oppførsel eller lar andre mishandle oss på grunn av deres kamper, smerter eller svakheter. Men vi kan få større forståelse og fred når vi ser med et bredere perspektiv.

De som er mindre åndelig modne, kan utvilsomt begå alvorlige feil – men ingen av oss skulle la oss definere kun ved det verste vi noensinne har gjort. Gud er den fullkomne dommer. Han ser under overflaten. Han vet alt og ser alt (se 2 Nephi 2:24). Han har sagt: “Jeg, Herren, tilgir den jeg vil tilgi, men av dere fordres det at dere tilgir alle mennesker” (L&p 64:10).

Da Kristus selv ble urettmessig anklaget, for deretter å bli brutalt mishandlet, slått og overlatt til å lide på korset, sa han i samme øyeblikk: “Far, forlat dem, for de vet ikke hva de gjør” (Lukas 23:34).

I vår kortsiktighet kan vi noen ganger oppdage at det er lett å bli bitter på andre som ikke handler eller tenker slik vi gjør. Vi kan danne intolerante holdninger basert på slike ting som å heie på forskjellige sportslag eller ha forskjellige politiske synspunkter eller religiøse trosoppfatninger.

President Russell M. Nelson ga kloke råd da han sa: “Anledninger til å lytte til noen med en annen religiøs eller politisk overbevisning kan fremme toleranse og læring.”2

Mormons bok forteller om en tid da “kirkens folk begynte å bli stolte og store i egne øyne, og … begynte å bli hånlige mot hverandre, og … begynte å forfølge dem som ikke trodde slik de selv ønsket og behaget” (Alma 4:8). La oss alle huske at Gud ikke ser på fargen på trøyen eller det politiske partiet. Slik Ammon erklærte: “[Gud] ser ned på alle menneskenes barn og kjenner alle hjertets tanker og hensikter” (Alma 18:32). Brødre og søstre, hvis vi vinner i livets konkurranser, la oss vinne med velvilje. Hvis vi taper, la oss tape med velvilje. For hvis vi lever med velvilje overfor hverandre, vil velvilje være vår belønning på den siste dag.

Akkurat slik vi alle er offer for andres ugjerninger på ett eller annet tidspunkt, er vi også noen ganger den skyldige. Alle kommer til kort og har behov for velvilje, barmhjertighet og tilgivelse. Vi må huske at tilgivelse for våre egne synder og overtredelser er betinget av at vi tilgir andre. Frelseren sa:

“For dersom dere tilgir menneskene deres overtredelser, da skal også deres himmelske Far tilgi dere.

Men om dere ikke tilgir menneskene deres overtredelser, da skal heller ikke deres Far tilgi det dere har forbrutt” (Matteus 6:14–15).

Av alt det Frelseren kunne ha sagt i Herrens bønn, som er bemerkelsesverdig kort, er det interessant at han valgte å ta med “og forlat oss vår skyld som vi og forlater våre skyldnere” (Matteus 6:12; 3 Nephi 13:11).

Tilgivelse er selve grunnen til at Gud sendte sin Sønn, så la oss glede oss over hans offer for å helbrede oss alle. Frelserens forsoning er ikke bare for dem som trenger å omvende seg. Den er også for dem som trenger å tilgi. Hvis dere har problemer med å tilgi en annen, eller til og med dere selv, kan dere be Gud om hjelp. Tilgivelse er et strålende, helbredende prinsipp. Vi trenger ikke å være et offer to ganger. Vi kan tilgi.

Jeg vitner om Guds varige kjærlighet til og tålmodighet med alle sine barn, og hans ønske om at vi skal elske hverandre slik han elsker oss (se Johannes 15:9, 12). Når vi gjør det, vil vi bryte gjennom denne verdens mørke og inn i herligheten og storheten i hans rike i himmelen. Vi vil bli fri. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Joseph B. Wirthlin, “Ta det som det kommer, og nyt det,” Liahona, nov. 2008, 28.

  2. Russell M. Nelson, “Lytt for å lære,” Lys over Norge, juli 1991, 22.