2015
Mitt hjerte fordyper seg stadig i dem
November 2015


Mitt hjerte fordyper seg stadig i dem

Jeg ber oppriktig om at dere vil velge å grunne på Guds ord på mer utstrakt og dypere måte.

Av yrke er jeg investor. Ved tro er jeg disippel av Jesus Kristus, Guds Sønn.1 I min forretningspraksis følger jeg gode økonomiske prinsipper. Når jeg etterlever min tro, prøver jeg å følge åndelige prinsipper som vil hjelpe meg å bli mer lik Frelseren.

Oppfordringer gir velsignelser

Mange av de personlige belønningene jeg har mottatt i livet, har kommet som følge av at noen har oppfordret meg til å gjøre en vanskelig oppgave. I denne ånd ønsker jeg å gi hver av dere to oppfordringer. Den første har økonomiske konsekvenser. Den andre oppfordringen har åndelige konsekvenser. Begge oppfordringer vil, om dere følger dem, kreve disiplinert innsats over lengre tid for å høste belønningen.

Den første oppfordringen

Den første oppfordringen er enkel: Jeg oppfordrer dere til å spare penger hver uke. Hvor mye dere sparer, er ikke det viktigste. Det er opp til dere. Når dere utvikler vanen med å spare, vil det gavne dere personlig. Dere kan også få muligheter til å hjelpe andre økonomisk som følge av deres flid. Tenk dere det positive resultatet av å spare penger hver uke i seks måneder, et år, 10 år eller mer. En liten innsats som opprettholdes over tid, kan gi store resultater.2

Den andre oppfordringen

Min andre oppfordring er ganske forskjellige fra og langt viktigere enn den første. Det er følgende: Jeg oppfordrer dere til å “grunnerere”3 ett skriftsted hver uke. Ordet grunnerere finnes ikke i ordboken, men har funnet en plass i mitt hjerte. Hva vil det si å grunnerere? Jeg sier at det er en kombinasjon av 80 prosent utstrakt grunning og 20 prosent memorering.

Det er to enkle trinn:

Velg først et skriftsted hver uke, og plasser det der dere vil se det hver dag.

Les eller tenk så på verset flere ganger hver dag, og grunn på betydningen av ordene og uttrykkene gjennom hele uken.

Forestill dere de oppløftende resultatene av å gjøre dette hver uke i seks måneder, et år, 10 år eller mer.

Når dere gjør denne innsatsen, vil dere føle en økning i åndelighet. Dere vil også være i stand til å undervise og løfte dem dere er glad i på mer meningsfylte måter.

Bilde
Snorkling

Hvis dere velger å grunnerere hver uke, kan det føles litt som om dere tidligere har likt snorkling, men nå har bestemt dere for å prøve dykking. Med denne beslutningen vil dere få dypere forståelse av evangeliets prinsipper og bli velsignet med nye åndelige perspektiver.

Bilde
Dykking

Når dere tenker på deres valgte vers hver uke, vil ord og uttrykk bli skrevet i deres hjerte.4 Ord og uttrykk vil også bli skrevet i deres sinn. Med andre ord vil memoreringen foregå lett og naturlig. Men hovedmålet med grunnerering er å ha et oppbyggende sted å gå til i tankene – et sted som holder dere nær til Herrens ånd.

Frelseren sa: “Samle til enhver tid livets ord i deres sinn.”5 Grunnerering er en enkel og oppbyggende måte å gjøre nettopp det på.

Jeg tror Nephi grunnererte. Han sa: “Min sjel fryder seg over Skriftene, og mitt hjerte fordyper seg i dem [kontinuerlig], og jeg skriver dem til mine barns lærdom og gavn.”6 Han var oppmerksom på sine barn mens han grunnet på og skrev Skriftene. Hvordan kan familien deres ha nytte av at dere kontinuerlig prøver å fylle deres sinn med Guds ord?

Mitt vers

Jeg grunnererte nylig Alma 5:16. Det lyder: “Jeg sier dere, kan dere forestille dere å høre Herrens røst si til dere på den dag: Kom til meg dere velsignede, for se, deres gjerninger på jorden har vært rettferdige gjerninger?”

På slutten av uken var det dette som til slutt ble skrevet i mitt sinn: Tenk deg å få høre Herrens røst si: “Kom til meg [du] velsignede, for [dine] gjerninger på jorden har vært rettferdige gjerninger” (Alma 5:16).

Som dere ser, lærte jeg ikke hele verset ordrett. Imidlertid grunnet jeg gang på gang på hovedelementene i verset og hvor det står. Men det beste med denne prosessen var at jeg hadde et høyere sted å gå til i tankene. Gjennom hele uken så jeg for meg Frelseren si oppmuntrende ord til meg. Dette bildet har gjort inntrykk på meg og motivert meg til å ønske å gjøre “rettferdige gjerninger”. Det er det som kan skje når vi “[ser] hen til [Kristus] i enhver tanke”.7

Vi må ta til motmæle

Dere spør kanskje: “Hvorfor skal jeg gjøre dette?” Jeg vil svare at vi lever i en tid hvor ugudelighet brer stadig mer om seg. Vi kan ikke bare godta situasjonen og motta stygge ord og syndige bilder nesten hvor enn vi snur oss, og ikke gjøre noe med det. Vi må ta til motmæle. Når vårt sinn er fylt med oppløftende tanker og bilder, når vi “alltid minnes ham”,8 finnes det ikke rom igjen for snusk og søppel.

I Mormons bok oppfordrer Jesus Kristus alle til å “overvei[e] de ting [han hadde] sagt”.9 “Se på grunnerering som et tillegg til deres personlige og familiens skriftstudium, men la det aldri bli en erstatning. Grunnerering er omtrent som å legge til et nytt tidsutløst vitamin i deres nåværende åndelige kosthold.

Det er for vanskelig

Dere sier kanskje: “Grunnerering høres vanskelig ut for meg.” La dere ikke avskrekke. Vanskelig kan være bra. Kristus ber oss gjøre mange vanskelige ting fordi han vet at vi vil bli velsignet på grunn av vår innsats.10

Bilde
Skriftene på telefon

En ung nabo har funnet en enkel måte å grunnerere på. Han har sitt ukentlige skriftsted på telefonens startside. En annen idé dere kan prøve, er å dele verset deres med en bror eller søster, et barn eller en venn. Min hustru Julie og jeg hjelper hverandre. Vi velger versene våre hver søndag. Hun fester sitt på kjøleskapet. Jeg legger mitt i bilen. Så utveksler vi tanker om versene våre gjennom hele uken. Vi liker også å snakke med barna om versene våre. Når vi gjør det, synes det å gjøre det litt lettere for dem å dele sine tanker om Guds ord med oss.

Bilde
Søster Durrant henger et skriftsted på kjøleskapet
Bilde
Bror Durrant legger et skriftsted i bilen

Julie og jeg er også med i en Internett-gruppe hvor familiemedlemmer, venner og misjonærer kan dele sine skriftsteder hver uke, og fra tid til annen ta med en tilhørende tanke eller et vitnesbyrd. Å være med i en gruppe gjør det lettere å holde det gående. Datteren min på videregående skole og en gruppe av hennes venner bruker sosiale medier og tekstmeldinger til å dele skriftsteder med hverandre.

Bilde
En ung kvinne deler et skriftsted på sosiale medier

Ikke nøl med å ta folk fra andre trossamfunn med i gruppene deres. De er også på utkikk etter måter å løfte sine tanker og komme nærmere Gud på.

Hva er fordelene?

Bilde
Søster Durrant studerer Skriftene

Hva er så fordelene? Julie og jeg har grunnerert et vers i uken i mer enn tre år nå. I første omgang satte vi målsettingen på 20 år. Hun fortalte meg nylig: “Da du oppfordret meg til grunnerere et skriftsted hver uke i 20 år, lurte jeg på om jeg kunne klare det i en måned. Nå har jeg ikke lenger denne tvilen. Jeg kan ikke tro hvor morsomt det har vært å henge et skriftsted på kjøleskapet hver uke, og få oppmuntring ved å grunnerere det hver gang jeg ser det.”

Etter å ha grunnerert i seks uker, sa en søster fra Texas: “Mitt vitnesbyrd har blitt styrket … og jeg har følt meg nærmere min himmelske Fader… Jeg elsker hvordan Guds ord forandrer meg til det bedre.”

En venn i tenårene skrev: “Jeg har virkelig hatt glede av å [grunnerere] fordi det har hjulpet meg å fokusere på det som virkelig er viktig.”

En av våre misjonærer fortalte: “Jeg har grunnerert et vers hver uke siden juni 2014, og jeg elsker det… Disse skriftstedene har blitt som venner som jeg kan stole på i vanskelige stunder.”

I mitt tilfelle føler jeg Ånden i større grad når jeg grunnererer hver uke. Min kjærlighet til Skriftene har også økt fordi jeg har prøvd å “alltid [la mine] tanker være prydet med dyd”.11

Overvei denne oppfordringen og enestående velsignelsen fra Nephi: “Hvis dere derfor strever fremover, nyter Kristi ord og holder ut til enden, se, så sier Faderen: Dere skal få evig liv.”12 I sammenheng med å “nyte Kristi ord”, er grunnerering som å ta en bit deilig mat, og deretter tygge svært, svært langsomt for å kunne nyte den til fulle.

Bilde
En kvinne nyter en salat

Hva er deres vers?

Vil dere grunnerere et skriftsted hver uke resten av måneden eller resten av året? Kanskje lenger? Julie og jeg oppfordret alle våre tapre misjonærer i Dallas i Texas til å grunnerere sammen med oss i 20 år. Vi skal krysse mållinjen sammen om 17 korte år. Da skal vi sette et nytt mål for å løfte våre tanker og komme nærmere Kristus.

Dere kan høre hvordan det går med oss ved å spørre: “Hva er verset ditt?” Men hvis dere gjør det, må dere være forberedt på å dele deres skriftsted til gjengjeld. Vi vil alle bli oppbygget som følge av vår samtale.

Kan dere forestille dere hvordan deres liv og deres families liv vil bli forandret hvis dere skriver et nytt skriftsted i hjerte og sinn hver uke de neste månedene eller årene, eller lenger?

Jesus Kristus er vårt eksempel

Jesus Kristus må ha utviklet kjærlighet til Skriftene i tidlig alder. Han må ha lest og fordypet seg i Skriftene som lite barn for å kunne ha meningsfylte samtaler med de kloke lærerne i templet som 12-åring.13 Han begynte sin misjon da han var 30,14 og han henviste til Skriftene tidlig og ofte gjennom hele sitt virke.15 Kan vi ikke trygt si at Jesus hadde minst 20 år på å studere og grunne på Skriftene som en del av sin misjonsforberedelse? Er det noe dere trenger å gjøre i dag for å forberede dere åndelig til fremtidige muligheter til å undervise og velsigne deres familie og andre?

Utøv deres tro, og gjør det

For å oppsummere, håper jeg dere vil bestemme dere for å spare penger hver uke. Utøv deres tro, disipliner dere, og gjør det. Jeg ber også oppriktig om at dere vil velge å grunne på Guds ord i lengre tid og på en dypere måte på ukentlig basis. Utøv deres tro, disipliner dere, og gjør det.

I motsetning til min første oppfordring om å spare penger, vil alle fordelene ved min andre oppfordring til frelse for sjelen, være deres i all evighet – frie for denne verdens møll og rust.16

Eldste D. Todd Christofferson ga dette tydelige rådet og løftet: “Studer Skriftene omhyggelig og ettertenksomt. Grunn på dem og be angående dem. Skriftene er åpenbaring, og de vil utløse flere åpenbaringer.”17

Konklusjon

Jeg lover at dere ikke vil angre på å skrive et skriftsted i deres sinn og hjerte hver uke. Dere vil få en følelse av vedvarende åndelig hensikt, beskyttelse og kraft.

Husk Jesu Kristi ord da han sa: “Gjør de ting som dere har sett meg gjøre.”18 Måtte vi fullt ut anvende hans ord i vårt liv. Det ber jeg om i Jesu Kristi navn. Amen.