2015
Vend deg til ham, og svarene vil komme
November 2015


Vend deg til ham, og svarene vil komme

Være lydig, husk de gangene dere har følt Ånden, og be i tro. Svaret vil komme.

Da jeg var en ung mann, sluttet mor og far seg til Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Vi visste at misjonærene hadde undervist dem, men mor og far hadde tatt misjonærleksjonene alene.

Etter denne overraskende bekjentgjørelsen begynte mine brødre og jeg også å lytte til misjonærene, og de mottok gjenopprettelsens budskap med glede. Selv om jeg var nysgjerrig, ønsket jeg ikke å forandre livet mitt. Jeg tok imidlertid utfordringen om å be og spørre om Mormons bok var Guds ord, men jeg fikk ikke svar.

Dere lurer kanskje på hvorfor vår himmelske Fader ikke besvarte denne bønnen. Jeg undret meg så visst. Jeg har siden lært at løftet Moroni ga, er korrekt. Gud besvarer våre bønner med hensyn til evangeliets sannhet, men han besvarer dem når vi spør av “et oppriktig hjerte” og “med ærlig hensikt”.1 Han svarer ikke bare for å stille vår nysgjerrighet.

Kanskje er det noe i livet deres som dere har spørsmål om. Kanskje er det et problem som dere ikke helt vet hvordan dere skal løse. I dag vil jeg gjerne dele noen tanker som kan hjelpe dere å finne de svar eller den hjelp dere søker. Prosessen begynner med å bli omvendt til Jesu Kristi evangelium.

Å motta åpenbaring avhenger av vårt hjertes tilstand og hensikt

Jeg har tenkt på beretninger om flere personer i Skriftene. Ta for eksempel Laman og Lemuel. I likhet med Nephi, ble de “født av gode foreldre” og undervist “i all [sin] fars lærdom”.2 Likevel knurret de fordi deres far var en mann som så syner. Fra deres ståsted stred beslutningene hans mot all logikk, for de kjente ikke til det som er av Gud, og derfor ville de ikke tro.3

Det er interessant å merke seg at valgene deres ga dem tilgang til potensielt trosoppbyggende opplevelser. De forlot sitt hjem og sin rikdom. De led seg gjennom sin vandring i villmarken. De hjalp til slutt til med å bygge båten, og de gikk med på å reise til et ukjent land.

Nephi gikk gjennom de samme erfaringene. Men bygget disse handlingene opp deres tro? Nephis tro ble styrket, men Laman og Lemuel ble stadig mer kyniske og sinte. Disse brødrene så og hørte til og med en engel, men dessverre fortsatte de å tvile.4

Jordelivet er ikke lett for noen av oss. Vi er satt på jorden for å bli prøvet. Våre reaksjoner på livets erfaringer vil ofte ha stor innvirkning på vårt vitnesbyrd. Overvei noen av Laman og Lemuels reaksjoner: De knurret da deres far ba dem om å gjøre vanskelige ting.5 De forsøkte å få tak i messingplatene, men da det ikke lyktes, ga de opp. Holdningen var: “Vi har prøvd. Hva mer kan vi gjøre?”6

Det var til og med en gang da de var lei seg for det gale de hadde gjort, og ba om tilgivelse.7 De ba og ble tilgitt. Men Skriftene forteller at de senere begynte å klage igjen, og de nektet å be. De kom til Nephi og sa at de ikke kunne “forstå de ord [deres] far hadde talt”.8 Nephi spurte dem om de hadde “spurt Herren”.9 Legg merke til svaret: “Det har vi ikke, for Herren gjør ikke slike ting kjent for oss.”10

Kontinuerlig lydighet gjør det mulig for oss å motta svar

Nephis svar til brødrene er nøkkelen til å motta kontinuerlige svar på bønn:

“Hvorfor holder dere ikke Herrens bud? Hvorfor vil dere gå til grunne på grunn av deres hårde hjerter?

Husker dere ikke hva Herren har sagt? Hvis dere ikke forherder deres hjerter, men ber til meg i tro, stoler på at dere skal motta og holder mine bud med flid, skal disse ting visselig gjøres kjent for dere.”11

Jeg kjenner noen hjemvendte misjonærer som har hatt ubestridelige åndelige opplevelser, men mangel på bestemte åndelige vaner synes å ha fått dem til å glemme at Gud har talt til dem. Til disse hjemvendte misjonærene og til oss alle, hvis dere “har følt en trang til å synge den forløsende kjærlighets sang, vil jeg spørre dere: Har dere denne følelsen nå?”12 Hvis dere ikke føler det nå, kan dere føle det igjen, men tenk på Nephis råd. Vær lydig, husk de gangene dere har følt Ånden, og be i tro. Svaret vil komme, og dere vil føle Frelserens kjærlighet og fred. Det kommer kanskje ikke plutselig eller i den form dere ønsker, men svaret vil komme. Gi ikke opp! Gi aldri opp!

La oss sammenligne Laman og Lemuel med Mosiahs sønner. Begge grupper vokste opp i rettskafne familier, men begge kom på avveier. Begge ble kalt til omvendelse av en engel, men hva var annerledes ved det Mosiahs sønner opplevde?

Prøvelser vil bygge opp vår tro

Deres fremgang som misjonærer er uforglemmelig. Tusener ble omvendt til Herrens veier. Vi glemmer imidlertid ofte at da de begynte på sin misjon, var de “nedstemte og … var nær ved å vende tilbake[, men] da trøstet Herren [dem]”. Herren ga dem følgende råd: “Bær deres plager med tålmodighet.”13

Studium av Skriftene forteller oss Guds vilje

Hvorfor førte prøvelsene til at Mosiahs sønner ble styrket i sin tro og hengivenhet, istedenfor å få dem til å knurre eller tvile? Nøkkelen er at “de hadde vokst seg sterke i kunnskap om sannheten, for de var menn med en sunn forståelse, og de hadde gransket Skriftene flittig så de kunne kjenne Guds ord.”14 Vi vil alle oppleve prøvelser og ha spørsmål, men husk at vi “hele tiden [må holde] fast i jernstangen”.15 “Kristi ord vil fortelle [oss] alt [vi] skal gjøre.”16 Vi må gjøre skriftstudium til en daglig del av vårt liv, for dette vil åpne døren til åpenbaring.

Bønn, kombinert med faste, innbyr til åpenbaring

For Mosiahs sønner var ikke dette alt. “De hadde hengitt seg til mye bønn og faste, derfor hadde de profetiens ånd og åpenbaringens ånd.”17 Bønn og faste vil gjøre oss mottagelige for åndelige tilskyndelser. Å kommunisere med vår himmelske Fader mens vi bevisst avstår fra mat og drikke, gjør det mulig for oss å “[løse] ugudelighets lenker [og sprenge] åkets bånd”.18 Bønn, kombinert med faste, vil gjøre at vi kan “påkalle Herren, og han skal svare[, og] rope, og han skal si: Se, her er jeg”.19

Vi må vende oss til ham

Disse personlige religiøse vanene – lydighet, skriftstudium, bønn og faste – styrket Mosiahs sønner. Mangel på disse samme personlige religiøse vanene var en viktig grunn til at Laman og Lemuel var sårbare for fristelsen til å knurre og tvile.

Hvis dere har blitt fristet til å knurre, hvis dere har hatt tvil som fører til vantro, hvis prøvelsene virker større enn dere kan tåle, vend dere til ham. Hvis dere er blant dem som har avvist eller bortforklart deres egen oppførsel, vend dere til ham. Husker dere da han “talte fred til [deres] sinn… ? Hvilket større vitnesbyrd kan [dere] få enn det som kommer fra Gud?”20 Spør dere selv: “Er jeg like nær ved å leve som Kristus nå som jeg var før?” Vær så snill, vend dere til ham.

La meg gå tilbake til min personlige historie. Til slutt begynte jeg å være oppriktig. Jeg husker da misjonæren som underviste meg, spurte om jeg var klar til å bli døpt. Jeg svarte at jeg fremdeles hadde noen spørsmål. Denne forstandige misjonæren fortalte meg at han kunne besvare dem, men at jeg først måtte svare på hans spørsmål. Han spurte meg om Mormons bok var sann og om Joseph Smith var en profet. Jeg sa at jeg ikke visste det, men at jeg ønsket å vite det.

Mine spørsmål førte til økt tro. Svaret kom ikke som en hendelse, men som en prosess for meg. Jeg la merke til at når jeg prøvde ordene og begynte å “utøve tro i den minste grad”, begynte jeg å “fryde meg” over Mormons bok, og den begynte å “opplyse min forstand” og virkelig “utvide min sjel”. Til slutt opplevde jeg det som Skriftene beskriver som en svulmende bevegelse i brystet.21 Det var da jeg ønsket å bli døpt og vie mitt liv til Jesus Kristus.

Jeg vet virkelig at Mormons bok er Guds ord. Jeg vet at Joseph Smith var en profet. Jeg har fremdeles ting jeg ikke forstår, men mitt vitnesbyrd om sannheten bringer meg nærmere Frelseren og styrker min tro.

Brødre og søstre, husk Nephi og Mosiahs sønner, som hadde åndelige erfaringer og deretter handlet i tro, slik at de fikk svar og vokste i sin trofasthet. Sammenlign dette med Laman og Lemuel, som var skeptiske og knurret. Selv om de noen ganger handlet på gode måter, er gjerninger døde uten tro. Vi må ha tro med gjerninger for å få svar.

Når dere har lyttet i dag, håper jeg at Ånden har gitt dere tilskyndelser om noe dere kan gjøre for å få deres spørsmål besvart eller finne en inspirert løsning på problemet dere står overfor. Jeg bærer høytidelig vitnesbyrd om at Jesus er Kristus. Vend dere til ham, og deres bønner vil bli besvart. I Jesu Kristi navn. Amen.