2015
Eldste Dale G. Renlund
November 2015


Eldste Dale G. Renlund

De tolv apostlers quorum

Etter den første forbauselsen over å bli kalt til De tolv apostlers quorum, knelte eldste Dale G. Renlund i bønn sammen med sin hustru Ruth for å be om et vitnesbyrd om at “Gud hadde valgt denne kursen”.

Eldste Renlund har søkt denne rettledningen mange ganger – som generalautoritet-sytti, som kardiolog og som ektemann og far. Mens han arbeidet som turnuslege under opplæring i Maryland, USA, ble for eksempel hans hustru rammet av eggstokkreft. Datteren Ashley var bare 16 måneder gammel. I denne vanskelige perioden kom eldste Renlunds følelse av nærhet til Herren tilbake da Ruth takket Herren i bønn for deres tempelbesegling.

Eldste Renlund arbeidet som kardiolog, og behandlet pasienter med hjertesvikt. Han så mange pasienter dø. Men da en pasient som het Chad, døde, ble den følelsesmessige avstanden han holdt i krisetider, knust da Chads foreldre kom inn på akuttmottaket. I det øyeblikket så han Chad med deres øyne.

Om denne opplevelsen sa eldste Renlund: “Jeg innser nå at for å tjene andre effektivt i Kirken, må vi se dem med en foreldres øyne, en fars øyne, med vår himmelske Faders øyne. Først da kan vi begynne å fatte den sanne verdien av en sjel” (side 94).

Eldste Renlunds barndom og tjeneste i Kirken har også hjulpet ham å forberede seg til å se andre med Herrens øyne, og å forstå Kirkens mangfoldige medlemmer.

Dale Renlund ble født 13. november 1952, sønn av svenske innvandrere som kom til Utah for å bli beseglet i templet. Da Dale var gutt, flyttet familien til Finland og deretter tilbake til Sverige. Han kom tilbake til Utah sammen med familien tre år senere. Som 19-åring ble han kalt på heltidsmisjon til Sverige.

I 2009 ble eldste Renlund kalt som generalautoritet-sytti. Hans første oppdrag var i presidentskapet for området Afrika sydøst. Eldste Renlund avsluttet sin karriere som lege og professor, men hans hustru, sier han, “gjorde det største offeret.” Ruth var leder for advokatfirmaet sitt da eldste Renlund ble kalt, og forlot også arbeidet sitt. Men helt siden de giftet seg i 1977, sier han, har hun alltid “gitt alt” og vært en kilde til styrke for ham.

Mens de var i Afrika, ble eldste og søster Renlund “undervist av hellige om hva som virkelig betyr noe”. I Kongo spurte eldste Renlund en gang medlemmene hva deres utfordringer var. Han forteller at etter litt overtalelse, “reiste en eldre mann seg og sa: ‘Eldste Renlund, hvordan kan vi ha utfordringer? Vi har Jesu Kristi evangelium.’” Eldste Renlund reflekterer: “Min hustru og jeg ønsker å være akkurat som de hellige i Kananga… De ser ut som de ikke har noenting, men de har alt.”

Da han avsluttet sin første tale som apostel, vitnet eldste Renlund: “Av hele mitt hjerte ønsker jeg å være en sann etterfølger av Jesus Kristus. Jeg elsker ham. Jeg beundrer ham. Jeg vitner om at han lever. Jeg vitner om at han er Den salvede, Messias” (side 94).