2015
Fantastiske unge menn og unge kvinner i Skriftene
Oktober 2015


Fantastiske unge menn og unge kvinner i Skriftene

Artikkelforfatteren, som var Seminar-lærer, bodde i Tyskland og døde i 2012.

Du kan lære av og følge eksemplene fra de mange gode ungdommene hvis historier er bevart i Skriftene.

Bilde
illustration of scenes from the Bible

Illustrasjon: Andrew Bosley

Herren elsker Kirkens ungdom. Han har stor tillit til dere. I enhver tidsalder har Herren inspirert tapre unge menn og unge kvinner til å lede og velsigne sitt folk. Han trenger deres kreativitet, mot og originalitet. Slik har det alltid vært, og slik vil det fortsette å være.

De mange eksemplene på unge helter går som en rød tråd gjennom Skriftene. Selv om de levde for lenge siden, kan du følge deres eksempel og kjenne deg igjen i deres liv. De hadde familieproblemer, de levde blant urettferdige mennesker og de møtte “Goliater”, men deres mot, lydighet og tro på Jesus Kristus hjalp dem gjennom utfordringene – og det samme kan disse egenskapene også gjøre for deg.

Abraham

Abrahams besluttsomhet, mot og villighet til å heve sin røst mot ugudelighet var fantastisk – og enda mer fantastisk med tanke på at hans far tilba avguder. Som ung mann sto han så sterkt for rettferdighet at han nesten ble drept som offer. (Se Abraham 1:2–7.)

Josef i Egypt

Han var 17 år gammel da hans eldre brødre solgte ham som slave, men med Herrens velsignelser var Josef i stand til å gjøre noe godt ut av denne vanskelige situasjonen. Han ble ikke overvunnet, fordi han aldri ga opp. Han stolte hele tiden på Herren. Josefs indre storhet viste seg i den edle måten han tilga den urett som var gjort mot ham på. (Se 1 Mosebok 37; 45.)

David

Som tenåring var David hyrde, og han kjempet mot en bjørn og en løve for å beskytte farens sauer. Hans selvtillit kom ikke av hans evner som hyrde. Den kom av hans tro på vår himmelske Fader, som vist i hans kamp mot Goliat. (Se 1 Samuelsbok 17:32–54.)

Ester

Hun hadde besluttsomhet nok til å sette sitt eget liv i fare for å redde folket sitt. Det var ikke Esters skjønnhet, men hennes åndelige egenskaper som gjorde henne stor. (Se Ester 4–5.)

Daniel

Bilde
Illustration of scenes from the Bible, Book of Mormon and Church history.

Illustrasjon: Andrew Bosley

Han adlød Herrens helselov til tross for at andre rundt ham ikke gjorde det. Han ba, selv om det var i strid med kongens befaling å be til vår himmelske Fader. På grunn av hans rettferdighet og åpenhet for Åndens inspirasjon, ble Daniel velsignet av Herren med gaven å kunne tyde drømmer og syner. Han fikk styrke og visdom fra vår himmelske Fader i den grad at han hadde himmelens krefter til sin disposisjon i farefulle tider. (Se Daniel 1; 6.)

Nephi

Nephi var et fantastisk eksempel da han sa: “Jeg vil gå og gjøre det som Herren har befalt” (1 Nephi 3:7). Han hadde mot til å gjøre det han ble bedt om å gjøre. Bodde han i et komfortabelt hjem? Nei, han bodde i villmarken i mange år. Gikk det ham godt? Nei, brødrene hans ble ofte sinte på ham, og noen ganger forsøkte de å drepe ham. Gjennom det hele adlød han Herrens bud.

To tusen unge ammonitter

Disse unge mennene ble oppdratt av trofaste foreldre, og deres tro på sine mødres ord, velsignet dem. De lærte å lytte og adlyde med nøyaktighet, og i deres kamper tvilte de ikke på at deres himmelske Fader ville beskytte dem. (Se Alma 56:45-48.)

Mormon

Da han var 15 år gammel, besøkte Herren ham fordi han var ydmyk og ren, til tross for all den urenhet som fantes blant menneskene rundt ham. Som 15-åring ble også Mormon hærfører. Han ble senere betrodd å oppbevare og føre Skriftene. (Se Mormon 1–2.)

Joseph Smith

I en alder av 14 gransket han Skriftene og ba om å få vite hvilken kirke han skulle slutte seg til. Herren kalte ham til å gjengi evangeliet og gjenopprette Jesu Kristi kirke. Joseph viet hele sitt liv til å utføre dette oppdraget, til tross for mange hindringer og vanskeligheter. I en alder av 17 fikk han besøk av engelen Moroni, som viste ham gullplatene. Selv i ung alder var Joseph Smith en effektiv lærer og et godt eksempel for menneskene rundt seg. (Se Joseph Smith – Historie 1.)

Din tur

Er tiden med fantastiske unge menn og kvinner forbi? Nei! Engelen Moroni fortalte Joseph Smith at Joels profeti snart ville bli oppfylt:

“Jeg [Herren] vil utgyte min Ånd over alt kjød. Deres sønner og døtre skal tale profetiske ord. Deres gamle menn skal ha drømmer, og deres unge menn skal se syner.

Ja, også over treller og trellkvinner vil jeg utgyte min Ånd i de dager” (Joel 2:28–29; se Joseph Smith – Historie 1:41).