2015
Jesu Kristi gudomliga egenskaper: Fylld av barmhärtighet och kärlek
Oktober 2015


Besökslärarnas budskap

Jesu Kristi gudomliga egenskaper: Fylld av barmhärtighet och kärlek

Studera det här materialet under bön och försök få veta vad du ska prata om. Hur kan kunskapen om Frälsarens gudomliga egenskaper stärka din tro på honom och välsigna dem du vakar över genom besöksundervisningen? För mer information, gå till reliefsociety.lds.org.

Tro, Familj, Tjänande

Bild
Visiting teachers with an elderly woman.

Rättfärdiga kvinnors inflytande, av Julie Rogers

I handledning för skriftstudier beskrivs Kristi rena kärlek som den högsta, ädlaste, starkaste sortens kärlek (”Kärlek”). Det är kristuslik kärlek. När vi lär oss om Jesus Kristus och försöker att bli lika honom, börjar vi känna hans rena kärlek i vårt liv och känner oss manade att älska och tjäna andra som han skulle göra. ”Kärlek är att ha tålamod med den som svikit oss”, har president Thomas S. Monson sagt. ”Det är att motstå impulsen att vara lättstött. Det är att acceptera svagheter och brister. Det är att acceptera människor som de verkligen är. Det är att se förbi det yttre och se egenskaper som inte förminskas med tiden. Det är att motstå impulsen att kategorisera andra.”1

”Därför, mina älskade bröder, be till Fadern av allt ert hjärta att ni må vara fyllda av denna kärlek som han har utgjutit över alla som är hans Sons, Jesu Kristi, sanna efterföljare, så att ni kan bli Guds söner, så att vi, när han visar sig, skall bli lika honom, ty vi skall se honom sådan han är, så att vi kan ha detta hopp och så att vi kan bli renade alldeles som han är ren” (Moroni 7:48).

Ytterligare skriftställen

Johannes 13:34–35; 1 Korintierbrevet 13:1–13; 1 Nephi 11:21–23; Ether 12:33–34

Från vår historia

”En syster som nyligen hade blivit änka var tacksam för besökslärarna som sörjde med henne och tröstade henne. Hon skrev: ’Jag var i desperat behov av någon som jag kunde prata med, någon som lyssnade på mig … och de lyssnade. De tröstade mig. De grät med mig. Och de kramade mig … [och] hjälpte mig ut ur den djupa misströstan och depressionen under de första ensamma månaderna.’

En annan kvinna sammanfattade sina känslor när en besökslärare visade henne sann kristuslik kärlek: ’Jag visste att jag var mer än bara en siffra i uppteckningarna som hon skulle besöka. Jag visste att hon brydde sig om mig.’”2

Liksom dessa systrar kan många sista dagars heliga intyga sanningen i det här uttalande av president Boyd K. Packer (1924–2015), president för de tolv apostlarnas kvorum: ”Hur trösterikt är det inte att veta att oavsett vart [en familj] kommer, väntar en kyrkofamilj på dem. Från den dagen de anländer, kommer han att tillhöra ett kvorum i prästadömet och hon kommer att tillhöra Hjälpföreningen.”3

Slutnoter

  1. Thomas S. Monson, ”Kärleken upphör aldrig”, Liahona, nov. 2010, s. 124.

  2. Döttrar i mitt rike: Hjälpföreningens historia och verksamhet (2011), s. 120.

  3. Döttrar i mitt rike, s. 87.