2015
Vår plats
September 2015


Vår plats

Vår mening på jorden

Bild
Illustration depicting a young woman writing.

Under temamånaden om värderingar på vår skola bad vår lärare oss att skriva en uppsats med titeln: ”Varför är jag här?” Den måste vara tio stycken lång och handla om meningen med livet. När jag läste ämnet på tavlan fylldes mitt hjärta av tröst och glädje. Som medlem i kyrkan hade jag i många år känt till min mening som en Guds dotter. Men när jag såg på mina klasskamraters ansikten fylldes mitt hjärta av sorg. Varför? Eftersom de började beklaga sig över hur svårt ämnet var. De hade inte samma kunskap som jag.

När jag lämnade in min uppsats, insåg jag hur välsignad jag är som medlem i den enda sanna kyrkan. Från och med den dagen stärktes min önskan att verka som missionär och dela med mig av mitt vittnesbörd om Jesu Kristi evangelium.

Jag vet att min himmelske Fader älskar mig och vill att jag ska komma till honom en dag. Jag vet också att mitt syfte är att tjäna andra.

Jaymee A., Filippinerna

Hur Mormons bok hjälper mig

Mormons bok inspirerar oss när vi behöver svar på våra frågor eller när vi behöver känna oss närmare Herrens Ande. Den innehåller profetior som togs emot av dem som utvalts av Fadern för att de var trofasta och rättfärdiga. Från den här boken får vi mer visdom om evangeliet, och vi kan se att Herren alltid är densamme.

Mormons bok hjälper oss nu eftersom människor i det förgångna hade svårigheter som kanske liknar de svårigheter vi står inför idag, allt från problem i familjen till andra människors påverkan. Deras exempel ger oss styrkan och önskan att sträva framåt i tro och rättfärdighet utan att bli missmodiga. Liksom vi, gick de här forntida människorna igenom olika prövningar men segrade när motståndaren inte kunde övervinna dem. Det här ger oss en större önskan att hålla oss starka och orubbliga i Jesu Kristi evangelium.

Caroline M., São Paulo, Brasilien

Tjäna när du blir ombedd

Bild
illustration of young man pointing at temple and teaching others about it

Precis innan San Salvadors tempel i El Salvador invigdes, bestämde vi i min familj att vi skulle tjäna under templets öppet hus och hjälpa dem som inte var medlemmar att bekanta sig med Jesu Kristi evangelium under sitt besök i templet. Jag fick uppgiften att vara guide och tala med människor om vart och ett av rummen i templet, de heliga löften vi ingår där och hur våra liv förändras när vi håller de förbunden.

När det blev mitt pass, påbörjade jag min rundtur. Jag hade just gått ut ur ett rum när någon frågade efter ytterligare en guide eftersom en stor grupp just anlänt. Jag ombads gå tillbaka till välkomstrummet för att ta hand om en annan grupp.

När jag kom till rummet ombads jag än en gång att byta uppgift och visa en film för några som just hade kommit till templet. Jag kände mig ledsen över att inte få berätta för andra om templet.

Ungefär en halvtimme senare kom en stor grupp från Förenta staterna som inte kunde någon spanska. Flera volontärer sprang omkring och letade efter någon som talade engelska och kunde guida den här gruppen. Det var då jag förstod att Herren sänder oss dit han behöver oss, inte nödvändigtvis dit vi vill vara. Jag var den ende som visste hur man visade filmen och hälsade välkommen på engelska. Amerikanerna var så glada när de åkte därifrån och tackade mig för att jag så varmt tagit emot dem.

Vid slutet av dagen kände jag mig tacksam mot Herren för att han visat mig att när vi handlar enligt hans maningar så känner vi oss nöjda med vårt arbete.

Erick A., El Salvador