2015
’Olen saanut tietää omalta osaltani’
Syyskuu 2015


”Olen saanut tietää omalta OSALTANI”

Haluatko tietää itse, että evankeliumi on tosi? Kohota evankeliumin oppimisen tasoasi seminaarissa.

Kuva
Dixie Seminary

”Olen saanut tietää omalta osaltani” – nämä viisi yksinkertaista sanaa profeetta Joseph Smith sanoi äidilleen koettuaan ensimmäisen näyn (JS–H 20). Näissä sanoissa on voimallinen opetus meille tänä aikana. Presidentti Thomas S. Monson onkin opettanut: ”Olittepa 12 tai 112 – tai mitä tahansa siltä väliltä – voitte tietää itse, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on tosi.”1

Jotta seminaarioppilaat kaikkialla maailmassa ”saisivat tietää omalta osaltaan”, he suorittavat nyt kaksi lisävaatimusta saadakseen seminaarin päättötodistuksen: 1) he lukevat kurssin aiheena olevan pyhän kirjan, ja 2) he suorittavat kaksi oppimisarviointia kunkin kurssin aikana. Seuraavassa kerrotaan, kuinka nämä uudet päättötodistusvaatimukset voivat auttaa todistuksesi vahvistamisessa:

Luet kurssin pyhän kirjan ja tutkit sitä.

Kun tutkit pyhiä kirjoituksia, alat tuntea Hengen vaikutusta, joka saa sinut syventämään kääntymystäsi. Saatuaan luetuksi vaaditun pyhän kirjan viimeisenä seminaarivuotenaan eräs oppilas kertoi, että hän oli oppinut paljon enemmän, koska hän todella luki pyhiä kirjoituksia – eikä vain lukenut niitä vaan tutki niitä.

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, mitä tutkiminen tarkoittaa: ”Kun sanon ’tutkia’, tarkoitan, – – teidän – – lukevan muutamia jakeita, pysähtyvän pohtimaan niitä, lukevan jakeet huolellisesti uudelleen, ja kun ajattelette, mitä ne tarkoittavat, rukoilevan ymmärrystä, esittävän kysymyksiä mielessänne, odottavan hengellisiä vaikutelmia ja kirjoittavan muistiin ne vaikutelmat ja näkemykset, joita tulee, niin että voitte muistaa ja oppia lisää.”2

Voit mitata oppimistasi oppimisarvioinnin avulla.

Oppimisarviointi on kuin kysymys, jonka Herran enkeli esitti Nefille: ”Mitä näet?” (1. Nefi 11:14.) Tämä kysymys sai Nefin arvioimaan ja ilmaisemaan, mitä hän oli oppinut.

Oppimisarvioinnissa on kolme osaa: monivalintakysymyksiä ja esseekysymys, jotka arvostellaan, sekä uskonkäsityksiäsi koskeva henkilökohtainen arviosi, jota ei arvioida. Suoritettuaan oppimisarvioinnin yksi oppilas sanoi: ”Odotin sitä, koska halusin nähdä, mitä olin saanut irti seminaarista.” Eräs toinen oppilas huomautti, että oppimisarviointi ”auttaa ymmärtämään, missä vaiheessa on evankeliumin tiellä ja missä pitäisi olla”.

Arvioinnit ovat vieläkin tehokkaampia, kun keskityt evankeliumin oppeihin ja periaatteisiin, jotka ovat oppimisarviointikysymysten perustana. Kun seminaariluokka oli keskustellut kysymysten pohjana olevista opeista, eräs oppilas sanoi: ”Se sai suhtautumaan arviointiin enemmänkin keskusteluna ja todistuksen rakentajana. Se auttoi vahvistamaan sen, mitä oli oppinut.”

Voit oppia rakastamaan oppimista.

Se, että saamme tietää itse, että Jeesuksen Kristuksen palautettu evankeliumi on tosi, voi olla yksi suurenmoisimmista ja riemullisimmista kokemuksista elämässä.3 Yksi oppilas sanoi: ”Olen nauttinut siitä, että olen enemmän mukana, ja olen ymmärtänyt, että minun on otettava enemmän vastuuta joka päivä sen sijaan että vain tulisin ja istuisin tuolissa ja kuuntelisin, mutta en välttämättä osallistuisi.”

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on opettanut oppimisen tärkeydestä: ”Se, että oppii rakastamaan oppimista, on keskeistä Jeesuksen Kristuksen evankeliumissa, se on erittäin tärkeää jatkuvalle hengelliselle ja henkilökohtaiselle kehityksellemme ja se on ehdottoman välttämätöntä maailmassa, jossa me nyt elämme ja tulemme elämään, palvelemaan ja tekemään työtä.”4

Mitä enemmän panostat oppimiseen, sitä enemmän nautit ja opit.

Viitteet

  1. Thomas S. Monson, ”Uskalla seistä yksin”, Liahona, marraskuu 2011, s. 62, kursivointi lisätty.

  2. D. Todd Christofferson, ”Kun olet kääntynyt”, Liahona, toukokuu 2004, s. 11–12.

  3. Ks. Craig C. Christensen, ”Tiedän itse nämä asiat”, Liahona, marraskuu 2014, s. 50.

  4. David A. Bednar, ”Learning to Love Learning”, Ensign, helmikuu 2010, s. 26.