2015
Jesu Kristi gudomliga egenskaper: Mild och ödmjuk
Augusti 2015


Besökslärarnas budskap

Jesu Kristi gudomliga egenskaper: Mild och ödmjuk

Studera det här materialet under bön och försök få veta vad du ska prata om. Hur kan din kunskap om Frälsarens liv och roller stärka din tro på honom och välsigna dem du vakar över genom besöksundervisningen? För mer information, gå till reliefsociety.lds.org.

Tro, Familj, Tjänande

Bild
Jesus Christ with the twelve apostles. Christ (depicted wearing a white robe with a yellow sash), is kneeling before one of the apostles as He washes the feet of that apostle. The other eleven apostles are gathered around a table (having just completed the last supper). They are watching Christ. (John 13:1-20)

Jesus Washing the Feet of the Apostles, av Del Parson

Jesus sa: ”Den störste bland er skall vara som den yngste och den som är ledare skall vara som tjänaren. Ty vem är störst: den som ligger till bords eller den som tjänar? Är det inte den som ligger till bords? Och ändå är jag här mitt ibland er som en tjänare” (Luk. 22:26–27).

”Frälsaren är vårt främsta exempel på ödmjukhetens och undergivenhetens kraft. När allt kommer omkring var det ju detta, att han underordnade sig Faderns vilja, som åstadkom den största och den mäktigaste händelsen i historien. Kanske är följande ord några av de heligaste orden i skriften: ’Ske inte min vilja utan din.’ (Luk. 22:42).”1

Som lärjungar till Jesus Kristus försöker vi alltid att vara som honom. ”Saktmod är livsviktigt för att vi ska bli mer kristuslika”, har äldste Ulisses Soares i de sjuttios kvorum sagt. ”Utan det kan vi inte utveckla andra viktiga dygder. Saktmod är inte svaghet, det är att uppträda med godhet och vänlighet och att visa styrka, lugn, sund självkänsla och självkontroll.”2 Medan vi arbetar på att utveckla den egenskapen upptäcker vi att när vi ”ödmjukt underkastar oss Faderns vilja får vi Guds kraft – ödmjukhetens kraft. Det är kraften att övervinna livets motgångar, fridens kraft, hoppets kraft, kraften i ett hjärta som pulserar av kärleken till och vittnesbördet om vår Frälsare Jesus Kristus, ja, till och med återlösningens kraft.”3

Ytterligare skriftställen

Matteus 26:39; Johannes 5:30; Mosiah 3:19; Helaman 3:35

Från skrifterna

Ett av de ljuvligaste och mest kraftfulla ögonblicken i Kristi verksamhet var när han tvättade sina lärjungars fötter. ”Han reste sig från bordet, lade av sig manteln och tog en linneduk och band den om sig. Sedan hällde han vatten i ett fat och började tvätta lärjungarnas fötter och torka dem med linneduken som han hade bundit om sig” (Joh. 13:4–5).

När Frälsaren instiftade den här förrättningen överväldigades lärjungarna kanske av att deras Herre och Mästare knäböjde inför dem och utförde ett sådant saktmodigt tjänande. Jesus förklarade vad han ville att de och vi alla skulle lära oss:

”Om nu jag, er Herre och Mästare, har tvättat era fötter, är också ni skyldiga att tvätta varandras fötter.

Jag har gett er ett exempel, för att ni skall göra som jag har gjort mot er” (Joh. 13:14–15).

Slutnoter

  1. Richard C. Edgley, ”Ödmjukhetens makt”, Liahona, nov. 2003, s. 99.)

  2. Ulisses Soares, ”Var saktmodig och ödmjuk i hjärtat”, Liahona, nov. 2013, s. 9.

  3. Se Richard C. Edgley, ”Ödmjukhetens makt”, s. 99.