2015
Jesus Kristus – vår Fridsfurste
Juli 2015


Jesus Kristus – vår Fridsfurste

Från ett tal under julandakten 2013

Frid kan komma till alla som uppriktigt söker Fridsfursten.

Bild
Christ standing on a seashore. He is beckoning to two men who stand near Him. The two men are holding a fishing net over a small fire. Fishing boats and fishermen are visible in the background. The painting depicts Christ calling some of His Apostles or disciples.

Kristus kallar två lärjungar, av Gary E. Smith

Genom att ha Herren och evigt liv i fokus kan vi ta oss igenom jordelivets prövningar. Ofullkomliga människor delar planeten jorden med andra ofullkomliga människor. Vi har en fallen värld, hemsökt av omåttliga skulder, krig, naturkatastrofer, sjukdomar och död.

Personliga prövningar kommer. Vad det än är som orsakar vår oro, längtar vi alla efter inre frid.

Mitt budskap handlar om den enda källan till sann och varaktig frid, Jesus Kristus – vår Fridsfurste.1

Jesus sa: ”Låt barnen komma till mig och hindra dem inte! Ty himmelriket tillhör sådana.”2

Han kan ge frid åt dem vars liv har härjats av krig. Familjer som splittrats på grund av militärtjänst bär på minnen av krig. De minnen som plågar mitt sinne kom under Koreakriget.

Krigen i vår tid är mer sofistikerade men lika förstörelsebringande för familjerna. De som lider av detta kan vända sig till Herren. Han har ett trösterikt budskap om frid på jorden och hans välbehag till människan.3

Frid kan komma till dem som inte mår bra. En del har kroppsliga skador. Andra lider andligen på grund av att de saknar nära och kära eller av något annat känslomässigt trauma. Bröder och systrar, ni kan få frid i själen när ni bygger upp tron på Fridsfursten.

”Har ni några som är sjuka bland er? För dem hit. Har ni några som är lama eller blinda eller halta eller krymplingar … eller som lider på något sätt? För dem hit så skall jag bota dem.”4

”Jag ser att er tro är tillräcklig för att jag skall kunna hela er.”5

Bild
A woman is kneeling next to Christ. She is holding on to His clothes. He is looking down at her. Others are behind Christ.

Frid kan komma till den som sörjer. Oavsett om sorgen har sitt ursprung i ett misstag eller en synd så är verklig omvändelse allt Herren kräver. Skrifterna vädjar till oss att ”fly bort från ungdomens onda begär [och åkalla] … Herren av rent hjärta”.6 Då kan hans lindrande ”balsam i Gilead” bota även en själ som plågas av synd.7

Tänk på förändringen hos John Newton som föddes i London 1725. Han omvände sig från sitt syndfulla liv som slavhandlare och blev präst i Anglikanska kyrkan. Efter sitt hjärtas stora förvandling skrev John orden till psalmen ”Oändlig nåd” (Amazing Grace).

Oändlig nåd mig Herren gav,

och än i dag mig ger.

Jag kommit hem, jag vilsen var,

var blind, men nu jag ser.8

”Det [blir] glädje i himlen över en enda syndare som omvänder sig.”9

Frid kan komma till dem vars bördor är tunga:

”Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila.

Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar.

Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.”10

Frid kan komma till dem som sörjer. Herren sa: ”Saliga är de som sörjer, de skall bli tröstade.”11 När vi genomlider en närståendes död kan vi fyllas av Herrens frid genom Andens viskningar.

”De som dör i mig [skall] inte … smaka döden, ty den skall vara ljuvlig för dem.”12

”Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa.”13

”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör,

och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö.”14

Frid kan komma till alla som uppriktigt söker Fridsfursten. Det är hans ljuvliga och frälsande budskap som våra missionärer tar ut i världen. De predikar Jesu Kristi evangelium så som det återställts av honom genom profeten Joseph Smith. Missionärerna förkunnar de här livsförändrande orden från Herren: ”Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud.”15

Frid kan komma till alla som väljer att vandra i Mästarens fotspår. Hans inbjudan uttrycks i fyra kärleksfulla ord: ”Kom … och följ mig.”16

Vi lovsjunger Jesu namn,17 för han kommer tillbaka. Då skall ”Herrens härlighet … uppenbaras [och] alla människor skall tillsammans se den.”18 Som årtusendenas Messias ska han regera som konungarnas Konung och herrarnas Herre.19

När vi följer Jesus Kristus leder han oss till ett liv med honom och vår himmelske Fader, med vår familj. Om vi i alla våra prövningar under jordelivet förblir trofasta mot de förbund vi ingått, om vi härdar ut till änden, kvalificerar vi oss för den största av alla Guds gåvor, evigt liv.20 I hans heliga närhet kan vår familj vara tillsammans för evigt.

Gud välsigne er, mina kära bröder och systrar. Må ni och era nära och kära för alltid få åtnjuta Herrens – vår Fridsfurstes – alla välsignelser.