2015
Op de geruststellingen van de Heer vertrouwen
Juni 2015


Op de geruststellingen van de Heer vertrouwen

Onze beproevingen worden niet altijd weggenomen, maar we kunnen de geruststellingen van de Heer zoeken en weten dat alles goed is, ook in moeilijke tijden.

Afbeelding
Mongolian young woman standing by a curtained window looking out.

Ik zat in de celestiale zaal van de tempel na te denken over mijn leven — het verliep niet echt zoals ik in gedachten had. Net als vele andere jongvolwassenen maalden allerlei zorgen door mijn hoofd. Hoe kon ik goede cijfers met een sociaal leven combineren? Moest ik mijn baan opzeggen? Er een tweede bij zoeken? Hoe kon ik geld sparen terwijl ik niets had? Waarom was ik nog niet getrouwd? Er leek geen einde aan die lijst te komen. Ik was naar de tempel gegaan om gemoedsrust te vinden. Ik bad om de geruststelling dat mijn leven in de handen van mijn hemelse Vader lag. ‘Komt alles wel goed in mijn leven?’ vroeg ik me af. Het antwoord kwam snel en zeker bij mij binnen: ‘Alles is goed.’

Op dat moment begreep ik dat mijn leven weliswaar niet verliep zoals ik het had gepland, maar wel volgens zijn plan en dat Hij aan het roer stond. Die zoete geruststelling dat Hij weet wie ik ben en voor mij zorgt, ook al neemt Hij mijn beproevingen niet altijd weg, heeft me door vele moeilijkheden heen geholpen. Als we die geruststellingen gaan begrijpen, ernaar zoeken en erop wachten, mogen we weten dat de Heer ons steunt met de lasten die op ons drukken.

Geruststelling in plaats van bevrijding

Het is duidelijk dat onmiddellijke bevrijding van onze beproevingen niet altijd het antwoord van de Heer op onze smeekbeden is. Hij kan ons juist zegenen met waardevolle geruststellende momenten door persoonlijke openbaring — de geruststelling dat Hij ons leven bestuurt en een uitweg voor onze beproevingen zal bieden. Die geruststellingen bevrijden ons vaak niet direct van onze beproevingen, maar kunnen ons wel de nodige kracht geven om onszelf te bevrijden — al is die bevrijding eenvoudigweg de troost van de Heilige Geest. In de Schriften staan veel voorbeelden van hoe de Heer vaak geruststelling aan bevrijding vooraf laat gaan.

Toen Helaman zijn 2060 jonge soldaten en andere Nephitische troepen aanvoerde, was een geruststellende belofte van de Heer hun deel. Na vele maanden lang op voedsel en versterking te hebben gewacht, stonden zij op het punt om van de honger om te komen toen er een klein leger mannen met voedsel arriveerde. Ze vreesden echter dat deze schamele aanvulling van hun strijdmacht onvoldoende was, dus wendden ze zich uiteindelijk tot de Heer en ‘stortten [hun] ziel uit in gebed tot God, dat Hij [hun] sterk zou maken en bevrijden’. Nadat ze gebeden hadden, tekent Helaman op, gaf ‘de Heer, onze God, ons de verzekering […] dat Hij ons zou bevrijden; ja, in zoverre dat Hij onze ziel geruststelde en ons een groot geloof schonk, en ons deed hopen op onze bevrijding in Hem’ (Alma 58:10–11). Deze geruststelling gaf Helaman en zijn soldaten de kracht om te volharden en hun vijanden te overwinnen.

Joseph Smith ontving ook geruststelling van de Heer toen hij in de gevangenis te Liberty zat. Op zijn vurige gebed werd tegen hem gezegd:

‘Mijn zoon, vrede zij uw ziel; uw tegenspoed en uw ellende zullen slechts van korte duur zijn;

‘en dan, indien gij het goed doorstaat, zal God u ten hemel verhogen; gij zult over al uw vijanden zegevieren’ (LV 121:7–8).

Die belofte gaf Joseph de moed en vastberadenheid om in nagenoeg ondraaglijke ontberingen te volharden.

In deze en vele andere voorbeelden (zie onder meer ook Mosiah 24:8–16) verloste de Heer de getrouwen niet zomaar direct van hun beproevingen. Nee, Hij bezocht ze met de geruststelling dat Hij ze op zijn tijd zou bevrijden. Die geruststellingen vergeleek ouderling Richard G. Scott van het Quorum der Twaalf Apostelen met ‘pakketjes geestelijk zonlicht’ die onze hemelse Vader op ons pad plaatst ‘om [ons] op te beuren’. 1 Soms is die geruststelling alles wat we nodig hebben om in beproevingen te volharden, omdat we weten dat bevrijding uiteindelijk zal volgen.

Geruststelling zoeken

Het leven is moeilijk. Er zijn tijden van vertwijfeling, waarin het ons ontbreekt aan zelfvertrouwen en de kracht om over tegenspoed heen te komen, waarin we de hoop verliezen. Onze beproevingen lijken vaak eindeloos aan te houden. En hoewel we soms ongevraagd een geruststellende belofte ontvangen, is het vaker zo dat we naar geruststelling zullen moeten zoeken die ons licht aan het einde van de tunnel belooft.

De geruststellingen van de Heer komen vaak door de stem van zijn dienstknechten: plaatselijke leiders, instituuts- en zondagsschoolleerkrachten, en in het bijzonder zijn profeten en apostelen. Carol F. McConkie, eerste raadgeefster in het algemeen jongevrouwenpresidium, heeft ons daaraan herinnerd: ‘In hun woorden horen we de stem van de Heer en voelen we de liefde van de Heiland.’2

Die geruststellingen komen ook door de stem van de Geest als we in vurig gebed met onze hemelse Vader communiceren, de Schriften lezen en overpeinzen, naar de tempel en onze kerkbijeenkomsten gaan, anderen dienen en proberen het goede te doen. Kortom, de geruststelling van de Heer komt als we ‘Hem met heel [ons] hart en met heel [onze] ziel zoek[en]’ (Deuteronomium 4:29) en zijn geboden gehoorzamen.

Helaman en zijn legers werden na vele oprechte gebeden gerustgesteld; Joseph Smith ontving geruststelling na overpeinzing en gebed. In beide situaties beproefde de Heer hun geduld en geloof alvorens hen gerust te stellen. In tijden van beproeving biedt ons geloof dus houvast en zullen we geduld moeten oefenen.

Op geruststelling wachten

Afbeelding
Mongolian young woman standing by a window looking out.

Ons geduld wordt vaak op de proef gesteld, zo is het ook met de geruststelling van de Heer: die komt niet altijd op de manier en het moment die wij verwachten. We moeten wellicht bidden voor ‘ogen om te zien’ (Ezechiël 12:2) hoe de hand van de Heer en zijn geruststelling in ons leven werken. Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd hoe de tedere barmhartigheden van de Heer die geruststellingen kunnen insluiten en dat zij ‘niet willekeurig of slechts bij toeval plaatsvinden. Door getrouwheid en gehoorzaamheid worden we in staat gesteld om deze belangrijke gaven te ontvangen. En door de timing van de Heer kunnen we ze meestal herkennen.’3

Wachten op bevrijding of de zekerheid van bevrijding vergt vaak meer geduld dan we menen te hebben. We moeten misschien grote beproevingen ondergaan voordat we enige vorm van zekerheid ontvangen. Ouderling Scott heeft uitgelegd dat de ‘pakketjes geestelijk zonlicht’ waarin de Heer voorziet ‘vaak komen als de beproeving het ergst is geweest, als blijk van medeleven en liefde van een alwetende Vader. Ze wijzen de weg naar groter geluk, meer inzicht, en ze sterken [onze] vastbeslotenheid om zijn wil te aanvaarden en te gehoorzamen.’4 Als we trouw en gehoorzaam blijven bij beproevingen, zullen de geruststellingen van de Heer ons helpen om dat te blijven.

Onze grootste geruststelling

Hoe veel geruststellingen we ook ontvangen dat onze hemelse Vader ons en onze situatie kent, uiteindelijk zal dat niet voldoende voor ons zijn om tot het einde toe te volharden als we geen geloof en hoop in Jezus Christus hebben. Dankzij de verzoening kunnen we de absolute hoop hebben dat we op een dag van al onze beproevingen bevrijd zullen worden. We kunnen ook weten dat onze Heiland er is en volmaakt met ons mee kan voelen, omdat Hij ‘onder alle dingen is neergedaald, waardoor Hij alle dingen doorgrondde’ (LV 88:6). Hij begrijpt onze beproevingen en ons verdriet omdat Hij ‘pijnen en benauwingen en allerlei verzoekingen [heeft] doorstaan […] opdat Hij […] zal weten hoe zijn volk te hulp te komen naargelang hun zwakheden’ (Alma 7:11–12).

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Onze grootste houvast in Gods plan is dat ons een Heiland was beloofd, een Verlosser, die ons door ons geloof in Hem, als overwinnaar boven die toetsen en beproevingen zou uittillen. […] Alleen als we deze goddelijke liefde ten volle waarderen, zal dat ons eigen geringer lijden, ten eerste draaglijk, vervolgens begrijpelijk en ten slotte verlossend maken.’5 Hem en zijn verzoening leren kennen is een geruststelling op zich.

Alles is goed

Als we de geruststellingen van de Heer begrijpen, ernaar zoeken en erop wachten, zullen die zeker komen. We dienen die kostbare momenten te onthouden, ze op te schrijven en er vaak aan te denken. Het is van groot belang erop te vertrouwen en te geloven, net zoals Helaman en zijn mannen en de profeet Joseph geloofden, dat de Heer zijn beloften aan ons zal vervullen. Hij herinnert ons door zijn geruststellingen aan die beloften. Ook al worden onze beproevingen daarmee niet altijd direct weggenomen, weten we dat onze hemelse Vader bij ons is om ons door alles heen te steunen en bij te staan.

Na mijn ervaring in de tempel die dag, zijn mijn beproevingen niet afgenomen. Ik had niet opeens hoge cijfers, meer geld of allemaal afspraakjes. Wat ik wel had was de kalme zekerheid dat alles goed zou komen ondanks mijn beproevingen, want de Heer wilde zijn beloften om mij te bevrijden nog steeds nakomen. Door die zekerheid weet ik dat alles goed is.

Noten

  1. Zie Richard G. Scott, ‘Vertrouw op de Heer’, De Ster, januari 1996, 16.

  2. Carol F. McConkie, ‘Leven naar de woorden van de profeten’, Liahona, november 2014, 77.

  3. David A. Bednar, ‘De tedere barmhartigheden van de Heer’, Liahona, mei 2005, 100.

  4. Richard G. Scott, ‘Vertrouw op de Heer’, 16.

  5. Jeffrey R. Holland, ‘Als een gebroken kruik’, Liahona, november 2013, 40.

De ‘pakketjes geestelijk zonlicht […] komen vaak als de beproeving het ergst is geweest, als blijk van het medeleven en de liefde van een alwetende Vader. Ze wijzen de weg naar groter geluk.’

Illustraties Jon Krause