2015
Hoe we thuis Christus prediken
Juni 2015


Hoe we thuis over Christus spreken

De auteur woont in Utah (VS).

‘Wij spreken over Christus, wij verheugen ons in Christus, wij prediken Christus, wij profeteren over Christus, en wij schrijven volgens onze profetieën, opdat onze kinderen zullen weten op welke Bron zij mogen vertrouwen voor vergeving van hun zonden’ (2 Nephi 25:26).

Afbeelding
A family in Brazil having family home evening

Mijn vrouw stelde eens rond Pasen voor om als gezin in de Schriften over de laatste week van de Heiland op aarde te lezen. Elke avond vóór het slapen gaan lazen we uit het Nieuwe Testament en lieten aan onze kinderen een korte videoclip zien die erbij hoorde. We bespraken ook vragen die rezen. Ik stond versteld van de vragen waar de kinderen mee kwamen, en de Geest die er thuis heerste terwijl we met elkaar lazen en praatten.

Aan het einde van die week waren mijn dankbaarheid en liefde voor de Heiland enorm toegenomen. Ik had echt stilgestaan bij zijn offer en de eeuwige gevolgen van alles wat Hij ter wille van ons ondergaan had. Niet alleen was ik erdoor geraakt, maar ik wist ook dat mijn vrouw geïnspireerd was geweest. Ik merkte dat onze kinderen ook meer begrip en liefde voor de Heiland kregen en een groter verlangen om elkaar op christelijke wijze te bejegenen.

Sindsdien zijn we naar meer manieren op zoek gegaan om in onze gesprekken en lessen over Christus te spreken en Christus te prediken, omdat we wisten dat we beter bestand tegen de stormen van het leven zouden zijn als we op het fundament van Jezus Christus bouwden (zie Helaman 5:12).

Maak de Heiland het middelpunt van uw onderwijs

Afbeelding
Family praying.

We kwamen er onder meer achter dat het voorbeeld en de leringen van de Heiland onze gesprekken en omgang met elkaar thuis veel meer kracht bijzetten en zinvoller maakten. De Heiland zelf gaf met de volgende vergelijking aan: ‘Ik ben de Wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht’ (Johannes 15:5). Betrekken we die vergelijking op ons onderricht, dan brengen we evangeliebeginselen niet als losse ideeën over, maar als aanhangsels van of toevoegingen aan de verzoening van Jezus Christus, zoals de profeet Joseph Smith ook verklaarde.1 Zo maken we de Heiland het middelpunt van ons onderwijs in plaats van de blaadjes die we van de ware Wijnstok plukken.

Met Hem als middelpunt in ons onderwijs ontvangen we de beloofde voeding, kracht en groei, ja, ranken die vrucht dragen. Met andere woorden: dan hebben onze gesprekken en lessen meer bekeringskracht en resultaten op lange termijn. We brengen bijvoorbeeld een evangeliebeginsel ter sprake en stellen onze kinderen dan vragen als: ‘Hoe gaf Jezus blijk van dit beginsel of die lering?’ Of: ‘Wat heeft de Heer erover gezegd of verklaard?’

Een voorbeeld van onderricht in gebed

Stel dat u het belang van gebed duidelijk wilt maken. U zou Leer en Verbonden 10:5 kunnen gebruiken, waarin staat: ‘Bid altijd’. Of Nephi’s raad: ‘De boze geest leert de mens niet bidden, maar leert hem dat hij niet moet bidden’ (2 Nephi 32:8). Die Schriftteksten zetten de leer van het gebed krachtig uiteen. U bespreekt ze en vraagt bijvoorbeeld: ‘Hoe bad de Heiland?’ of ‘Hoe waren de gebeden van de Heiland?’ Aan jongere kinderen kunt u vragen: ‘Hoe denk je dat de Heiland bad?’

Denk eens na hoe u die vragen zelf zou beantwoorden aan de hand van gebeurtenissen in de Schriften die u te binnen schieten. Ik moet direct aan de Heiland bij zijn bezoek aan Amerika denken, toen ‘Hij bad tot de Vader, en de dingen die Hij bad kunnen niet opgeschreven worden […]. Nimmer heeft het oog gezien, noch het oor gehoord, zulke grote en wonderbare dingen als wij Jezus zagen en hoorden spreken tot de Vader’ (3 Nephi 17:15–16).

Later in het verhaal lezen we dat de mensen net zo probeerden te bidden als Hij, en zij gebruikten dan ook ‘geen omhaal van woorden, want hun werd gegeven wat zij moesten bidden, en zij waren vervuld met verlangen’ (3 Nephi 19:24; cursivering toegevoegd). U zou uw kinderen op dat punt kunnen vragen wanneer ze met verlangen vervuld waren om te bidden. Of u kunt ze vertellen wanneer u woorden voor een gebed kreeg ingegeven. Dan kunt u getuigen hoe anders een gebed op die manier is, zoals de Heiland aangaf.

Denk aan wat het voor uw kinderen kan betekenen als zij naar de beginselen van gebed in die verzen handelen, en naar de getuigenissen die u en zij hebben gegeven. Bedenk hoe ze daardoor meer de Geest kunnen voelen en herkennen, hun roeping grootmaken, priesterschapszegens geven en later zelf kinderen grootbrengen — geleid door dezelfde Geest die ‘de mens leert bidden’ (2 Nephi 32:8).

Zonder het voorbeeld of de leringen van de Heiland in ons onderwijs zouden we best een goede bespreking over het gebed kunnen hebben, maar mét zijn voorbeeld en leringen winnen we aan diepgang en kracht.

Christocentrische kunst

Afbeelding
A family sits around a table studying the scriptures. Some have books and some have IPads - in Florida.

Met platen van Christus, de tempel en andere evangelische zaken in het zicht proberen we ons thuis ook meer op Christus te richten. Onze kinderen weten dan wat we werkelijk belangrijk vinden.

Een paar jaar geleden zaten we met onze kinderen bij de bisschop voor de tiendevereffening. Hij bood onze tienjarige zoon een plaatje van de Heiland aan om ergens thuis een plek te geven als constante herinnering aan ons besluit om Hem als gezin te volgen. Bij thuiskomst plaatste hij de afbeelding op de voordeur, waar ‘ieder van ons hem het vaakst zou zien’ zoals onze zoon zei. Dit lijkt iets kleins, maar het is ons allemaal elke dag enorm tot zegen geweest als constante, krachtige herinnering aan onze beloften om Jezus Christus te volgen.

Waar u thuis ook platen of foto’s hebt hangen, let er goed op welke boodschappen u ermee aan uw kinderen geeft. Straalt de evangelische kunst bij u thuis uit dat u Christus vastbesloten wilt volgen?

Andere manieren om over Christus te spreken en te leren

Ik geef toe dat ik meer dan eens heb moeten lachen om de vraag van een van mijn kinderen of Jezus sterker was dan een superheld in een tekenfilm of stripverhaal. Toch gaf die vraag altijd aanleiding tot een geweldig gesprek over wat de Heiland nog beter maakt dan een superheld. Naast alledaagse gesprekken als deze, zijn er nog een paar ideeën die u kunt uitproberen om Christus bij u thuis meer centraal te stellen:

  • Gebruik het Boek van Mormon om uw kinderen in de verzoening van Jezus Christus te onderwijzen. In het Boek van Mormon komt het woord verzoening of verzoenen in zijn verschillende vormen 44 keer voor.

  • Gebruik Mormon Messages, bijbelvideo’s en andere media van de kerk die over Jezus Christus gaan om uw gezinsavondlessen en Schriftstudie interessanter te maken.

  • Leer en zing samen lofzangen over de Heiland en bespreek de leringen en betekenis ervan.

  • Zoek naar manieren om te benadrukken dat profeten krachtige getuigen van Jezus Christus zijn.

  • Streef er voortdurend naar uw eigen band met de Heiland te verbeteren.

Ik ben door zorgvuldige studie en vurige gebeden te weten gekomen dat Jezus Christus leeft en dat zijn grote gave, de verzoening, echt is. Zij geeft ons leven en dat van onze dierbaren betekenis en zin, met de grootse en heerlijke hoop dat ons gezin ons voor eeuwig kan en zal toebehoren. Moge ieder van ons het grote belang inzien van een gezin waarin Christus het middelpunt is, en erkennen ‘dat er geen andere weg of middel is waardoor de mens kan worden gered, dan alleen in en door Christus’ (Alma 38:9).

Noot

  1. Zie Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), 53.

Achtergrondafbeelding Hemera/Thinkstock