2015
Het gezin kan eeuwig zijn
Juni 2015


Boodschap van het Eerste Presidium

Het gezin kan eeuwig zijn

Afbeelding

Het gezag van het priesterschap om een gezin voor eeuwig te verzegelen, is een van de grootste gaven van God. Iedereen die het heilsplan begrijpt, verlangt naar die eeuwige zegening. Alleen in de verzegelingsceremonie in de ingewijde tempels van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen biedt God de belofte dat het gezin eeuwig kan zijn.

De priesterschapssleutels die dat mogelijk maken, zijn door de profeet Elia in de Kirtlandtempel aan de profeet Joseph Smith gegeven. Die priesterschapssleutels zijn ononderbroken doorgegeven aan levende profeten in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.

De Heiland heeft tijdens zijn aardse bediening het volgende over het eeuwige gezin tegen Petrus, zijn hoofdapostel, gezegd: ‘Voorwaar, Ik zeg u: Alles wat u op de aarde bindt, zal in de hemel gebonden zijn; en alles wat u op de aarde ontbindt, zal in de hemel ontbonden zijn’ (Mattheüs 16:19).

Alleen in het celestiale koninkrijk kunnen we voor eeuwig in gezinsverband leven. Daar kunnen we in gezinsverband in de tegenwoordigheid van onze hemelse Vader en de Heiland wonen. De profeet Joseph Smith heeft daar in de Leer en Verbonden het volgende over gezegd:

‘Wanneer de Heiland verschijnt, zullen wij Hem zien zoals Hij is. Wij zullen zien dat Hij een mens is zoals wij.

‘En dezelfde betrekkingen die hier onder ons bestaan, zullen ook daar onder ons bestaan, maar zullen dan gepaard gaan met eeuwige heerlijkheid, een heerlijkheid die wij nu niet genieten’ (LV 130:1–2).

In deze tekst staat dat we in onze relatie tot onze familieleden vol vertrouwen een hemelse norm kunnen nastreven. We kunnen zoveel om onze familieleden geven, levend of overleden, dat we ons uiterste best doen om hun de priesterschapsverordeningen te bieden die ons in de hemel aan elkaar verbinden.

Velen van u, jong en oud, doen dat al. U hebt namen van voorouders opgezocht die nog niet de verordeningen hebben ontvangen waardoor ze aan u verzegeld worden.

Bijna iedereen heeft levende familieleden die nog niet door het priesterschap als familie aan elkaar zijn verzegeld. Velen van u hebben levende familieleden die de verordeningen van het priesterschap wel hebben ontvangen, maar die de verbonden niet naleven die ze met God hebben gesloten. God zal u zegenen zodat u in staat zult zijn om vol geloof de helpende hand naar al die familieleden uit te steken. U hebt de belofte ontvangen die de Heer aan al zijn discipelen geeft die anderen tot Hem proberen te brengen:

‘En wie u ontvangt, daar zal Ik eveneens zijn, want Ik zal voor uw aangezicht uit gaan. Ik zal aan uw rechter- en aan uw linkerhand zijn, en mijn Geest zal in uw hart zijn, en mijn engelen zullen rondom u zijn om u te schragen’ (LV 84:88).

Vanuit mijn kantoor zie ik elke dag bruiden en bruidegommen die tussen de prachtige bloemen en fonteinen op de foto gaan. De bruidegom draagt zijn bruid vaak in zijn armen, in elk geval een paar wankele stappen, terwijl de fotograaf de trouwfoto’s neemt. Elke keer als ik dat zie, denk ik aan de paartjes die ik heb gekend en die — soms zelfs al vlak na hun bruiloft — elkaar door moeilijke omstandigheden op andere manieren moesten dragen. We kunnen ontslag krijgen. We kunnen kinderen met grote problemen krijgen. We kunnen ziek worden. En dan, als we onszelf in gemakkelijker tijden goede gewoonten hebben aangeleerd, zullen die gewoonten in moeilijke tijden, wanneer er meer van ons gevergd wordt dan we voor mogelijk houden, helden en heldinnen van ons maken.

Onze familieleden hebben recht op een band met ons die we ook in de tegenwoordigheid van God kunnen hebben. We moeten proberen anderen niet te beledigen en niet snel beledigd te zijn. We kunnen ons voornemen om snel en volledig te vergeven. We kunnen het geluk van anderen boven ons eigen geluk stellen. We kunnen vriendelijke woorden spreken. Als we dat alles proberen te doen, nodigen we de Heilige Geest in ons gezin en in ons leven uit.

Ik beloof u dat we met de hulp van de Heer en een berouwvol hart al in dit leven een voorproefje kunnen hebben van wat we in de eeuwigheid willen. Onze hemelse Vader heeft ons lief. Hij wil dat we bij Hem terugkeren. Door zijn verzoening heeft de Heiland de verandering in ons hart mogelijk gemaakt die we nodig hebben om naar de heilige tempel te gaan, om verbonden te sluiten en na te leven, en om ooit als familie voor eeuwig in de celestiale heerlijkheid te leven en thuis te komen.

Afbeelding

Foto van de San Diegotempel (Californië)