2015
På grunn av Joseph
April 2015


På grunn av Joseph

Oppdag seks måter ditt liv er (eller kan bli) annerledes på på grunn av profeten Joseph Smith.

Bilde
Painting of a young boy kneeling looking up at a grove of trees. At the center of the painting is a young boy (age 14) kneeling. His hands are resting on his thighs and he looks up at a light source above his head. The boy wears grey trousers (with suspenders) and grey vest and an off-white shirt. The shirt has a collar and two button placket at the front and the sleeves are rolled. The young boy had blond hair that is slightly rumpled. The background his a grove of trees, almost all with no leaves. There are some low saplings immediately behind the boy. The foreground has rocks, twings and small plants sprouting. "Walter Rane 04" appears in the lower right corner in red.

Joseph Smith døde for over 170 år siden. Han levde bare i 38 år, og tilbragte mesteparten av denne tiden på steder så ukjente at du sannsynligvis bare vil finne dem på de mest detaljerte kart. Og du kjenner sikkert til mye av det han gjorde i sitt liv. Men har du tenkt på hvordan dette påvirker deg personlig? Selv om det er umulig å nevne alle disse måtene, kan du begynne med disse seks.

På grunn av Joseph Smith:

1. Forstår du hvem Gud og Jesus Kristus virkelig er.

Uavhengig av Joseph Smith ville du kanskje likevel tro på Gud Faderen og Jesus Kristus. Du kunne ha mottatt vitnesbyrdene i Bibelen. Men tenk på hvor mye dypere og rikere din forståelse er på grunn av det Joseph Smith gjenga – de frimodige, bekreftende vitnesbyrdene i Mormons bok, Lære og pakter og Den kostelige perle. For eksempel vet du noe som det meste av verden ikke vet – at den oppstandne Frelseren viste seg i Amerika – noe som beviser, med hans egne ord, at han ikke bare er “Israels Gud, [men også] hele jordens Gud” (3 Nephi 11:14).

Tenk på hvordan ditt vitnesbyrd om vår himmelske Fader og Jesus Kristus blir styrket ved de mektige vitnesbyrdene fra profeter som Nephi, Alma og Moroni – for ikke å snakke om Joseph Smith selv, som erklærte: “Han lever! For vi så ham, ja, ved Guds høyre hånd” (L&p 76:22–23). I en tid da tro på Gud og Jesus Kristus blir utfordret og ofte oppgitt, er det en enorm velsignelse å ha dette ytterligere lys!

2. Du vet at du er et Guds barn – og det samme gjelder alle andre.

Bilde
Youth in the Philippines are walking in a line and laughing and holding hands.

Kanskje den viktigste sannheten Joseph Smith gjenga, var sannheten om vårt forhold til Gud.1 Han er bokstavelig talt vår far. Har du noen gang virkelig tenkt over følgene av denne kjensgjerningen? Det forandrer ditt syn på deg selv – uavhengig av hva verden mener om deg, vet du at du er et elsket barn av Gud, med hans egenskaper i deg. Det forandrer ditt syn på andre – plutselig er alle og enhver din bror eller søster. Det forandrer ditt syn på selve livet – alle dets gleder og prøvelser er en del av vår himmelske Faders plan for å hjelpe deg å bli mer lik ham. Ikke verst til å være noe du synger om i Primær!2

3. Familien din kan være evig.

Bilde
Family posing together on a street in Hong Kong.

Hvorfor er så mange forvirret med hensyn til viktigheten av ekteskap og familie? Kanskje fordi de ikke kjenner læren som ble gjengitt gjennom Joseph Smith, om at ekteskap og familie er forordnet av Gud og er ment å være evig (se L&p 49:15; 132:7). Dette er ikke bare menneskeskapte tradisjoner som samfunnet har vokst fra – de er en del av himmelens evige orden. Og takket være de prestedømsnøkler og tempelordinanser som ble gjengitt gjennom Joseph Smith, kan din evige familie begynne her på jorden.

4. Du har tilgang til prestedømmet og dets velsignelser.

Bilde
Filipino church members during a sacrament meeting.

Fordi Gud gjenga sitt prestedømme gjennom Joseph Smith, kan du bli døpt og motta Den hellige ånds gave. Du kan be om prestedømsvelsignelser for helbredelse, trøst og veiledning. Du kan inngå hellige pakter som binder deg til Gud. Og du kan fornye dine pakter hver uke når du tar del i nadverden. Gjennom prestedømmets ordinanser kommer Guds kraft inn i ditt liv (se L&p 84:20–21). Ingenting av dette ville vært mulig uten det arbeid som ble utført gjennom Joseph Smith.

5. Du er fri for avhengighet av skadelige stoffer.

Bilde
Two young men in DR Congo playing basketball.

Eller i hvert fall kan du være det hvis du adlyder åpenbaringen Joseph mottok i 1833, lenge før det var vitenskapelig bevist at tobakk forårsaker lungekreft og alkohol er knyttet til leversykdom. Når man har en profet som åpenbarer Guds visdom, hvorfor vente til verdens visdom følger etter? Visdomsordet viser at Gud bryr seg ikke bare om vår ånd, men også om vårt legeme (se L&p 89). Slik åpenbaringene til Joseph Smith viste, gjør et legeme oss tross alt mer – ikke mindre – lik vår Fader i himmelen, som også har et legeme av kjøtt og ben (se L&p 130:22).

6. Du kan vite sannheten selv gjennom Den hellige ånd.

Bilde
A young Polynesian woman kneeling in prayer beside her bed.

Da den unge Joseph gikk inn i Den hellige lund i 1820, var det en alminnelig trosoppfatning blant mange kirkesamfunn at åpenbaring hørte fortiden til. Josephs første syn viste at dette var feil. Himlene er åpne – og ikke bare for profeter. Alle som har et spørsmål, kan motta svar ved å søke ydmykt og flittig (se L&p 42; 88:63). Eksempelvis kan du selv finne ut at Joseph Smith var Guds profet på samme måte som Joseph fant det ut – ved å spørre Gud selv.

Denne listen er bare en begynnelse. Hva vil du legge til? Hvordan er livet ditt annerledes på grunn av Joseph Smith?

Noter

  1. Se Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 37–44.

  2. Se “Jeg er Guds kjære barn,” Salmer, nr. 187.