2015
Josephin ansiosta
Huhtikuu 2015


Josephin ansiosta

Huomaa kuusi tapaa, joilla elämäsi on (tai voi olla) erilaista profeetta Joseph Smithin ansiosta.

Kuva
Painting of a young boy kneeling looking up at a grove of trees. At the center of the painting is a young boy (age 14) kneeling. His hands are resting on his thighs and he looks up at a light source above his head. The boy wears grey trousers (with suspenders) and grey vest and an off-white shirt. The shirt has a collar and two button placket at the front and the sleeves are rolled. The young boy had blond hair that is slightly rumpled. The background his a grove of trees, almost all with no leaves. There are some low saplings immediately behind the boy. The foreground has rocks, twings and small plants sprouting. "Walter Rane 04" appears in the lower right corner in red.

Joseph Smith kuoli yli 170 vuotta sitten. Hän eli vain 38 vuotta ja vietti suurimman osan tuosta ajasta niin pienillä paikkakunnilla, ettet ehkä löydä niitä kuin kaikkein tarkimmista kartoista. Tiedät varmasti paljon siitä, mitä hän teki elämänsä aikana. Mutta oletko ajatellut, millä tavoin se vaikuttaa sinuun henkilökohtaisesti? Vaikka niitä tapoja on lukemattomia, voisit aloittaa näistä kuudesta:

Joseph Smithin ansiosta:

1. Sinä ymmärrät, keitä Jumala ja Jeesus Kristus todella ovat.

Uskoisit ehkä Isään Jumalaan ja Jeesukseen Kristukseen ilman Joseph Smithiäkin. Sinulla voisi olla Raamatun sisältämät todistukset. Mutta ajattele, kuinka paljon syvempi ja rikkaampi ymmärryksesi on sen ansiosta, mitä Joseph Smith palautti – ne voimakkaat, vakuuttavat todistukset, jotka ovat Mormonin kirjassa, Opissa ja liitoissa sekä Kallisarvoisessa helmessä. Tiedät esimerkiksi jotakin sellaista, mitä suurin osa maailmaa ei tiedä: että ylösnoussut Vapahtaja ilmestyi Amerikan mantereella – osoittaen todeksi sanansa, että Hän on paitsi ”Israelin Jumala [myös] koko maan Jumala” (3. Nefi 11:14).

Ajattele, kuinka todistuksesi taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta vahvistuu Nefin, Alman ja Moronin kaltaisten profeettojen voimallisen todistuksen myötä – puhumattakaan Joseph Smithistä itsestään, joka julisti: ”Hän elää! Sillä me näimme hänet, tosiaankin Jumalan oikealla puolella.” (OL 76:22–23.) Aikana, jolloin usko Jumalaan ja Jeesukseen Kristukseen asetetaan kyseenalaiseksi ja usein hylätään, mikä siunaus onkaan saada tätä lisävaloa!

2. Sinä tiedät olevasi Jumalan lapsi – ja niin ovat kaikki muutkin.

Kuva
Youth in the Philippines are walking in a line and laughing and holding hands.

Kenties kaikkein tärkein Joseph Smithin palauttama totuus on totuus suhteestamme Jumalaan.1 Hän on kirjaimellisesti meidän Isämme. Oletko koskaan pysähtynyt ajattelemaan, mitä siitä tosiasiasta seuraa? Se muuttaa tavan, jolla näet itsesi: huolimatta siitä, mitä maailma sinusta ajattelee, tiedät olevasi Jumalan rakastettu lapsi, jolla on Hänen ominaisuuksiaan. Se muuttaa tavan, jolla näet muut: yhtäkkiä jokainen – aivan jokainen – on sinun veljesi tai sisaresi. Se muuttaa tavan, jolla katsot koko elämää: kaikki sen ilot ja koetukset ovat osa taivaallisen Isän suunnitelmaa, joka auttaa sinua tulemaan Hänen kaltaisekseen. Alkeisyhdistyksen laulussakin sitä opetetaan!2

3. Sinun perheesi voi olla iankaikkinen.

Kuva
Family posing together on a street in Hong Kong.

Miksi niin monet ihmiset ovat hämmentyneitä, kun puhutaan avioliiton ja perheen tärkeydestä? Ehkä siksi, että he eivät tunne Joseph Smithin kautta palautettua oppia siitä, että avioliitto ja perhe ovat Jumalan säätämät ja niiden on tarkoitus olla iankaikkiset (ks. OL 49:15; 132:7). Ne eivät ole vain ihmisten luomia perinteitä, joista yhteiskuntamme on kasvanut irti – ne ovat osa taivaan iankaikkista järjestystä. Ja Joseph Smithin kautta palautettujen pappeuden avainten ja temppelitoimitusten ansiosta sinun iankaikkinen perheesi voi alkaa täällä maan päällä.

4. Sinulla on mahdollisuus saada pappeuden toimitukset ja siunaukset.

Kuva
Filipino church members during a sacrament meeting.

Koska Jumala palautti pappeutensa Joseph Smithin kautta, sinut voidaan kastaa ja voit saada Pyhän Hengen lahjan. Voit pyytää pappeuden siunauksia parannukseksi, lohduksi ja ohjeeksi. Voit tehdä pyhiä liittoja, jotka liittävät sinut Jumalaan. Ja voit uudistaa nuo liittosi joka viikko, kun nautit sakramentin. Jumalan voima ilmenee elämässäsi pappeuden toimitusten välityksellä (ks. OL 84:20–21). Mikään näistä ei olisi mahdollista ilman sitä työtä, joka Joseph Smithin avulla toteutettiin.

5. Sinä olet vapaa haitallisten aineiden aiheuttamasta riippuvuudesta.

Kuva
Two young men in DR Congo playing basketball.

Tai ainakin voit olla, jos noudatat ilmoitusta, jonka Joseph sai vuonna 1833 – kauan ennen kuin kliinisesti todistettiin, että tupakka aiheuttaa keuhkosyöpää ja alkoholilla ja maksasairauksilla on yhteys. Kun on profeetta, joka ilmoittaa Jumalan viisauden, niin miksi odottaa, että maailman viisaus yltäisi samalle tasolle? Viisauden sana osoittaa, että Jumala välittää paitsi hengestämme myös kehostamme (ks. OL 89). Loppujen lopuksi, kuten Joseph Smithin saamat ilmoitukset osoittavat, se, että meillä on ruumis, tekee meistä enemmän – ei vähemmän – taivaallisen Isämme kaltaisia, jolla myös on liha- ja luuruumis (ks. OL 130:22).

6. Sinä voit tietää totuuden omakohtaisesti Pyhän Hengen avulla.

Kuva
A young Polynesian woman kneeling in prayer beside her bed.

Kun nuori Joseph meni pyhään lehtoon vuonna 1820, monien kirkkojen keskuudessa vallitsi yleinen usko, että ilmoitus kuului menneisyyteen. Josephin ensimmäinen näky osoitti sen vääräksi. Taivaat ovat avoinna – eivätkä ainoastaan profeetoille. Jokainen kysyvä voi saada vastauksen etsimällä nöyrästi ja uutterasti (ks. OL 42:61; 88:63). Voit esimerkiksi saada itse tiedon siitä, että Joseph Smith oli Jumalan profeetta, samalla tavalla kuin Joseph sai tietää: kysymällä Jumalalta itseltään.

Tämä luettelo on vain alku. Mitä sinä lisäisit siihen? Millä tavoin sinun elämäsi on erilaista Joseph Smithin ansiosta? ◼

Viitteet

  1. Ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 39–46.

  2. Ks. ”Oon lapsi Jumalan”, MAP-lauluja, 187.