2015
Fäst blicken på Gud var dag
Februari 2015


Fäst blicken på Gud var dag

Från Kyrkans utbildningsverksamhets brasafton den 9 januari 2011.

Genom att ge oss daglig näring, en dag i taget, försöker Gud lära oss om tro.

I Herrens bön finns vädjan: ”Ge oss i dag vårt bröd för dagen” (Matt. 6:11) eller ”Ge oss var dag vårt bröd för dagen” (Luk. 11:3). Jag tror att vi alla villigt medger att vi har behov varje dag som vi vill att vår himmelske Fader hjälper oss med. Vissa har dagar då det bokstavligen gäller bröd, det vill säga den mat som behövs för uppehället den dagen. Det kan också gälla andlig och fysisk styrka till att ta itu med ännu en dag av kronisk sjukdom eller en smärtsamt långsam rehabilitering. I andra fall kan det gälla mindre påtagliga saker, sådant som gäller förpliktelser eller aktiviteter den dagen, till exempel en lektion som ska hållas eller ett prov som ska klaras av.

Jesus lär oss, sina lärjungar, att vi varje dag bör be Gud om bröd – den hjälp och den näring som vi behöver just den dagen.

Herrens uppmaning att söka vårt dagliga bröd ur vår himmelske Faders hand talar om en kärleksfull Gud som också är medveten om sina barns små dagliga behov och vill hjälpa dem ett och ett. Han säger att vi kan be i tro till den ”som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den” (Jak. 1:5). Det är förstås mycket trösterikt, men det här är en fråga om något mycket större än att bara få hjälp att klara sig dag för dag. När vi söker och tar emot gudomligt bröd var dag, växer vår tro på och tillit till Gud och hans Son.

Vår tro stärks av att be till Gud varje dag

Ni minns ju Israels stammars uttåg från Egypten och de fyrtio åren i ödemarken innan de kom in i sitt utlovade land. Den här väldiga skaran på över en miljon människor måste ju få mat. Så mycket folk på en plats kunde inte klara sig länge på att jaga, och deras livsstil som vandringsfolk på den tiden lämpade sig varken för odling eller boskapsuppfödning i tillräcklig omfattning. Jehova löste problemet genom att ge dem dagligt bröd från himlen – manna. Genom Mose sa Herren till folket att varje dag samla tillräckligt med manna för just den dagen, utom dagen före sabbaten, när de skulle samla tillräckligt för två dagar (se 2 Mos. 16:19–29).

Genom att ge mat var dag försökte Jehova undervisa om tro för ett folk som efter omkring 400 år hade förlorat mycket av sina fäders tro. Han lärde dem att lita på honom, att vända sig till honom i varje tanke, att inte tvivla, att inte frukta (se L&F 6:36). Han gav dem tillräckligt, en dag i taget. Det vara bara den sjätte dagen som de kunde spara manna som skulle ätas påföljande dag. Därför måste Israels barn vandra med honom i dag och lita på att han skulle ge tillräckligt med mat för nästa dag just den dagen, och så vidare. På det sättet var han aldrig långt borta från deras tankar och hjärtan.

Lita på Herren – lösningar kan komma med tiden

En tid innan jag kallades som generalauktoritet ställdes jag inför en ekonomisk utmaning som varade i flera år. Ibland hotade de här ekonomiska svårigheterna min och min familjs välfärd, och jag trodde vi stod inför ekonomisk katastrof. Jag bad om ett underverk som skulle rädda oss. Fastän jag bad om det här många gånger mycket uppriktigt och allvarligt så blev svaret i slutändan nej. Till sist lärde jag mig att be som Frälsaren gjorde: ”Men ske inte min vilja utan din” (Luk. 22:42). Jag sökte Herrens hjälp under varje litet steg längs vägen till en slutlig lösning.

Det fanns tillfällen när jag uttömt alla mina resurser, när jag inte hade någonstans eller någon att vända mig till just då. Mer än en gång hände det att jag föll på knä inför min himmelske Fader och i tårar vädjade om hjälp. Och han hjälpte mig. Ibland var det bara en känsla av frid, en känsla av trygghet i vetskapen om att allt skulle ordna sig. Jag kanske inte såg hur eller på vilket sätt det skulle ske, men han lät mig veta att han direkt eller indirekt skulle öppna en väg. Omständigheterna skulle kanske ändras, en ny god idé komma till mitt sinne, någon oväntad inkomst eller annan resurs skulle dyka upp just vid rätt tidpunkt. På något sätt skulle en lösning infinna sig.

Fastän jag led då är jag i dag, när jag ser tillbaka, tacksam över att mitt problem inte löstes snabbt och enkelt. Detta att jag tvingades vända mig till Gud för att få hjälp nästan varje dag i flera års tid lärde mig verkligen hur jag borde be och få svar på mina böner, och det lärde mig att tro på Gud på ett handgripligt sätt. Jag lärde känna min Frälsare och min himmelske Fader på ett sätt och i en omfattning som jag kanske annars inte hade kunnat göra, eller som skulle tagit mycket längre tid att uppnå. Jag lärde mig att dagligt bröd är en dyrbar gåva. Jag lärde mig att manna i dag kan vara lika verkligt som mannat i Bibelns berättelse. Jag lärde mig att lita på Herren av hela mitt hjärta. Jag lärde mig att vandra med honom dag för dag.

Handskas med stora problem i små, dagliga portioner

Att be Gud om bröd för dagen och inte för veckan, månaden eller året, är också ett sätt för oss att se på mindre och mer hanterbara bitar av ett problem. För att hantera något mycket stort behöver vi kanske arbeta med det i små, dagliga portioner. Ibland klarar vi inte av mer än en dag (eller kanske en del av en dag) i taget. Låt mig ge ett exempel som inte kommer från skrifterna.

På 1950-talet överlevde min mor en omfattande canceroperation som var svår i sig själv. Men därefter följde dussintals plågsamma strålbehandlingar under vad som i dag ses som primitiva sjukhusförhållanden. Hon minns att hennes mor lärde henne något som hjälpt henne ända sedan dess: ”Jag var så sjuk och svag, och en dag sa jag till henne: ’Mamma, jag klarar inte av sexton sådana behandlingar till.’ Hon sa: ’Klarar du av en i dag?’ ’Ja.’ ’Älskling, du behöver inte göra mer än så i dag.’ Det har hjälpt mig många gånger när jag minns att ta en dag eller en sak i taget.”

När du ber om dagligt bröd, tänk noga igenom dina behov, både det du saknar och det du måste skydda dig mot. När du går till sängs, tänk på dagens framgångar och nederlag och vad du behöver göra för att nästa dag ska bli lite bättre. Och tacka din himmelske Fader för det manna han lagt ut längs din väg och som uppehållit dig under dagen. Dina tankar kommer att öka din tro på honom när du ser hur hans hand hjälper dig att utstå vissa saker och förändra andra. Då kan du glädjas åt ännu en dag, ännu ett steg mot det eviga livet.

Jesus Kristus är livets bröd

Minns framför allt att vi har honom för vilken mannat var en symbol och liknelse, själva livets bröd, Återlösaren.

Jesus sa: ”’Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta. …

Amen, amen säger jag er: Den som tror har evigt liv.

Jag är livets bröd’” (Joh. 6:35, 47–48).

Jag vittnar om att livets bröd, Jesus Kristus, är verklighet och vittnar om hans försonings obegränsade omfattning och räckvidd. I slutändan är det hans försoning, hans nåd, som är vårt dagliga bröd. Vi bör söka honom varje dag, söka att göra hans vilja varje dag, att bli ett med honom som han är ett med vår Fader (se Joh. 17:20–23). Jag välsignar er med att när ni söker honom så skänker er himmelske Fader er dagligt bröd.