2015
Velsignet på grunn av sabbatsdagen
February 2015


Velsignet på grunn av sabbatsdagen

Artikkelforfatteren bor i Utah, USA.

Å holde sabbatsdagen hellig handler til syvende og sist om lydighet, innstilling og valg.

Bilde
Youth doing family history work on a computer.

Å holde sabbatsdagen hellig ble en utfordring for Annabelle Hyatt da hun ble ansatt som lærling ved en fornøyelsespark. Under oppveksten i Texas lærte Annabelle å dyrke Gud, hvile og yte tjeneste for andre på sabbaten. Men da hun flyttet til Florida for å begynne i sin lærlingplass, ble hun nødt til å arbeide på søndager.

Hun forklarer: “Til å begynne med gikk jeg pliktoppfyllende på jobb, akkurat som alle andre. Etter noen uker begynte jeg å legge merke til hvor trist jeg følte meg i løpet av uken, når jeg ikke hadde tatt del i nadverden eller hørt inspirerende ord som jeg trengte mer enn noensinne.”

En dag ba hun om hjelp og fattet mot til å snakke med sin overordnede om sitt ønske om å gå i kirken og ikke arbeide på søndager. Hennes overordnede forsto ikke hvorfor det var så viktig for henne. Men Annabelle ga seg ikke. Hver gang hun så lederen sin eller planleggingssjefen, nevnte hun at hun trengte å ha fri på søndagene, og at hun var villig til å arbeide ekstra hardt de andre dagene for å få det til.

“Som ved et mirakel skjedde det til slutt!” sier hun. “Mine fridager ble lørdag og søndag, noe som er svært uvanlig for en sesonglærling som knapt hadde vært med i programmet i en måned. Privilegiet å ha helgene fri var vanligvis forbeholdt dem som hadde høyere ansiennitet.”

Hun vitner om velsignelsene: “Da jeg kunne bringe lyset av å gå i kirken inn i livet mitt igjen, kunne jeg se og føle en dramatisk forskjell. Når mine medarbeidere spurte hvorfor jeg går i kirken, eller hvorfor det er så viktig, ba jeg dem bli med meg. Jeg begynte å ta med meg noen av medarbeiderne mine til kirken. Jeg vet uten tvil at Jesu Kristi evangelium er verdt å stå frem for. Helligholdelse av sabbatsdagen er en nødvendighet for å kunne ha Ånden i ditt liv og bli et bedre menneske.”

Annabelle ble, i likhet med mange unge voksne, velsignet da hun var fast bestemt på å holde sabbatsdagen hellig. Selv om det kan være en utfordring å motstå press til å arbeide eller delta i aktiviteter som vi normalt nyter i løpet av uken, handler det å holde sabbatsdagen hellig til syvende og sist om lydighet, innstilling og valg. Store velsignelser vil komme. Disse tre unge voksne bærer sitt vitnesbyrd om at Herren hjelper sine barn som holder hans dag hellig.

Herren sørget for en utvei

Da Katrin Schulze fra Tyskland studerte langt hjemmefra, ble plutselig hennes beslutning om å holde sabbatsdagen hellig satt på prøve. “Mor og far hadde lært meg og mine søsken om viktigheten av å holde sabbatsdagen hellig,” sa hun. “For oss innebar det å ikke arbeide, handle eller delta i idrett på søndager. Jeg kan ikke huske noe unntak.

“Universitetet krevde at jeg deltok på et seminar som alltid tok en hel helg – både lørdag og søndag. Jeg hadde et forferdelig dilemma – med mindre jeg deltok, kunne jeg ikke fullføre. På den annen side ønsket jeg å holde alle Herrens bud. Da jeg studerte situasjonen, gikk det opp for meg at dette ikke var et problem jeg kunne løse på egen hånd. Jeg ba inntrengende til Herren om at han måtte vise meg hvordan jeg kunne være lydig og fullføre studiene. Jeg følte indre fred etter denne bønnen.

Da seminaret nærmet seg, ble jeg nervøs, men jeg var hele tiden trygg på at han kunne åpne en utvei. En dag sto jeg ved tavlen hvor seminarets timeplaner ble oppført. De fleste var i helgen, men det var én del som gikk over tre dager, ikke inkludert en søndag. Jeg skjønte at Herren hjalp meg å holde sabbatsdagen hellig. Aldri før og aldri siden har dette seminaret vært på en annen dag enn søndag, men det året jeg trengte det så sårt, gjorde Herren det mulig for meg. Jeg er så takknemlig for at Herren gjorde det mulig for meg å holde hans bud.”

Forbered deg til gudstjeneste på søndag

Katherine Wilkinson fra Utah var ofte sent ute på lørdagskvelder. Hun sa om én helg: “Mine venner og jeg hadde gått ut for å spise og se en film, og satt oppe og snakket til langt på natt. Klokken var trolig over to da jeg endelig gikk og la meg.

“På søndag morgen famlet jeg i mørket for å slå av vekkeruret klokken 07.30, men siden kirken ikke begynte før klokken 08.30, tenkte søvnige jeg at jeg kunne stille vekkeruret på klokken 08.00. Da jeg endelig sto opp, måtte jeg skynde meg for å rekke det. En to-minutters dusj og ingen frokost senere, løp jeg ut døren.

“Kirken syntes å ta lang tid. Jeg klarte så vidt å holde meg våken under møtene. Jeg så på klokken og telte ned minuttene til jeg kunne ta en blund hjemme. Ikke før Søndagsskolen begynte gikk det opp for meg at jeg i hastverket hadde glemt både Skriftene og leksjonsboken.”

Til slutt bestemte Katherine seg for å forandre seg slik at hun kunne nyte sabbatsdagen og holde den hellig. “Jeg forsto at jeg hadde misbrukt min sabbatsdag,” sa hun. “Jeg hadde stått opp for sent, skyndet meg til kirken bare halvveis klar, utholdt tre timer med møter (uten en god innstilling) og kommet hjem igjen for å sove. Og det var nok ikke første gang søndagen min hadde vært slik. Jeg innså at jeg gikk glipp av de fulle velsignelsene av sabbatstilbedelse, spesielt nadverden og det den kunne gi meg.

“Å overholde sabbatsdagen innbefatter mer enn fysisk tilstedeværelse på Kirkens møter. Det innebærer å være der mentalt og åndelig. Jeg ønsker å gjøre det. President Spencer W. Kimball (1895-1985) sa: ‘En riktig overholdelse av sabbaten krever at våre tanker og handlinger er oppbyggende, og dersom vi bare driver dank og ikke gjør noe som helst på sabbaten, bryter vi den. For å holde den hellig må man knele ned i bønn, forberede leksjoner, studere evangeliet, meditere, besøke de syke og sorgfulle, sove, lese godt lesestoff og være tilstede på alle møter denne dagen som det forventes at man er tilstede på’ (Tilgivelsens mirakel [1969], 96-97). Når jeg har begynt å forandre meg og overholde denne hellige dagen, har jeg følt større velsignelser i mitt liv.”