2015
Varför är Jesus Kristus viktig i mitt liv?
Januari 2015


Varför är Jesus Kristus viktig i mitt liv?

När vi förstår allt som Frälsaren gjorde för oss blir han den viktigaste personen i våra liv.

Bild
Photograph of actor portraying Jesus Christ in the Bible Videos.

Jag läste nyligen en blogg där författaren talade om hur Frälsaren har en viktig roll i hennes dagliga liv. Jag gladdes över att hon var villig att beskriva sina känslor, men jag sörjde över en läsares kommentar: ”Han betyder inget som helst i mitt liv. Det har han aldrig gjort och kommer aldrig att göra.”

Den läsaren kunde inte ha mer fel. Förr eller senare behöver vi alla Frälsaren. Vi gör alla misstag som vi inte kan ställa till rätta, upplever förluster vi inte kan ersätta och ställs inför smärta, förföljelser, tragedier, bördor och besvikelser som vi inte kan hantera på egen hand.

Den goda nyheten är att vi inte behöver hantera dem på egen hand.

”I ett ögonblick av svaghet kan vi utropa: ’Ingen vet hur det känns. Ingen förstår.’ Men Guds Son känner och förstår fullständigt, för han har upplevt och burit vars och ens bördor”, sade äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum. ”Och tack vare sitt oändliga och eviga offer (se Alma 34:14), har han fullkomlig medkänsla och kan räcka oss sin barmhärtighets arm.”1

Jesus är betydelsefull i våra liv, för tack vare hans försoning, lärdomar, hopp, frid och exempel kan han hjälpa oss förändra våra liv, möta våra prövningar och gå framåt med tro på vår resa tillbaka till honom och hans Fader.

Jesus gör att vi kan omvända oss

En av anledningarna till att Jesus är så viktig för dem som följer honom är att vi alla faller till korta och behöver omvändelsens gåva som vi får genom försoningen.

När vi snubblar och faller vill Satan att vi ska tro att vi inte är goda nog att resa oss upp och gå tillbaka till den rätta vägen. Han vill också att vi ska glömma att evangeliet är ”omvändelsens evangelium” (L&F 13:1; kursivering tillagd). Men vi vet att ”Kristi nåd är verklig och skänker både förlåtelse och rening till den botfärdige syndaren”.2

Kraften i Jesu Kristi försoning är tillgänglig för oss alla, men vi måste välja att låta den verka i våra liv. Föreställ dig att du ger en speciell gåva till en vän – något din vän verkligen behöver och som du inte kunde skaffa utan personliga uppoffringar. Föreställ dig sedan att din vän svarar: ”Tack, men jag vill inte ha din gåva.” Hur skulle det kännas?

När vi inte låter Jesus hjälpa oss bli rena genom omvändelsen så är det som om vi förkastar hans gåva.

Jesus undervisar om sanningen

Vid ett tillfälle valde ett stort antal personer att inte följa Jesus längre, och han frågade de tolv apostlarna: ”Inte vill väl också ni gå bort?” Petrus svarade: ”Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord” (Joh. 6:67–68).

Du hittar ”det eviga livets ord” som Frälsaren gav i skrifterna, i levande profeters lärdomar och den Helige Andens viskningar. De ger oss grunden till ”lycka i detta liv och evigt liv i den kommande världen”3 och de leder oss i säkerhet tillbaka till vår himmelske Fader och vår Frälsare.

Vilka är några av de stora sanningar som Frälsaren undervisade om? President Dieter F. Uchtdorf, andre rådgivare i första presidentskapet, nämnde fyra under ett konferenstal nyligen:

  • ”Vår Fader har gett sina barn den stora lycksalighetsplanen.”

  • ”Genom försoningen kan vi leva för evigt med våra kära.”

  • ”Vi kommer till slut att ha förhärligade, fullkomliga och odödliga kroppar som inte tyngs av sjukdom eller handikapp.”

  • ”Våra tårar av sorg och saknad kommer att bytas ut mot lycka och glädje i överflöd.”4

Jesus erbjuder oss hopp

När vi ställs inför allvarliga utmaningar är det ibland svårt för oss att lita på Herren. Men om vi litar på honom får vi det hopp vi behöver för att kunna möta våra utmaningar.

Så var det för familjen Gatrell, som tillhör syster Jean A. Stevens församling. Syster Stevens, första rådgivare i Primärs generalpresidentskap, sade att familjen höll ett fast tag i evangeliet och sina tempelförbund när broder Gatrell fick veta att han hade cancer. Det gav dem hopp tack vare Guds löften om att de skulle vara tillsammans igen efter det här livet.

Under den svåra tiden innan hennes man gick bort sade syster Gatrell: ”Jag visste att Herren vakade över oss. Om man litar på Herren kan man verkligen övervinna alla livets svårigheter.”5

Försoningens gåva ger oss hopp om evigt liv – ett hopp vi behöver under våra svårigheter eller när en närstående går bort.

”Vår kärleksfulle himmelske Fader [gav] oss sin älskade Son Jesus Kristus som vår Frälsare”, sade president Henry B. Eyring, förste rådgivare i första presidentskapet. ”Denna stora gåva och välsignelse, Jesu Kristi försoning, utgör ett universellt arv: löftet om återuppståndelse och möjligheten till evigt liv för alla som föds.”6

Jesus erbjuder oss frid

Bild

Om du någonsin drabbats av naturkatastrofer, fallit offer för grymt skvaller, upplevt en livsavgörande utmaning, blivit ovän med en vän eller försvarat det som är rätt så vet du att du behöver Herrens frid. ”Frälsarens frid”, sade äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum, ”övervinner världens virvelvindar”.7

Under ett generalkonferenstal nyligen återgav äldste Andersen en berättelse om en Laurel-flicka som hånades och kallades för fula namn för att hon försvarade det traditionella äktenskapet. Hon lärde sig att hån ibland är priset för att man är ”trofast mot Gud och mot det som hans levande profeter undervisar om”.8

Men vi står inte ensamma när vi försvarar det vi tror på. Vi kan alltid vända oss till Fridsfursten när vi känner oss ensamma eller överväldigade, ledsna eller oroliga, rädda eller värdelösa. Det gör vi genom att:

  • be till vår himmelske Fader om att Anden ska vara hos oss

  • läsa Herrens ord i skrifterna och det han uppenbarar till levande profeter

  • gå till templet

  • studera Frälsarens liv på kyrkan och i seminariet

  • tillämpar hans försoning genom att omvända oss från våra synder

  • bära våra vittnesbörd om honom.

När vi känner Frälsarens frid är inte våra hjärtan oroliga längre och vi är inte modlösa (se Joh. 14:26–27).

”Endast Mästaren känner djupet av våra prövningar, vår smärta och vårt lidande”, sade president Thomas S. Monson. ”Endast han bjuder oss evig frid under svåra tider. Endast han rör vid vår plågade själ med sina ord av tröst.”9

Jesus är vårt exempel

Bild

Under sin verksamhet pekar Jesus inte bara ut vägen som gör oss lyckliga – han går före. Genom sin försoning lär han oss att älska. Genom sina lärdomar leder han oss till eviga sanningar. Genom sitt fullkomliga liv leder han oss längs lydnadens väg.

”Det största föredöme som någonsin vandrat på jorden är vår Frälsare Jesus Kristus. Under hela sin jordiska verksamhet undervisade, tjänade och älskade han andra”, sade äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum. Frälsaren, tillade han, ”inbjuder oss att följa hans fullkomliga exempel”.10

När vi förstår att Frälsaren möjliggjorde omvändelsen och uppståndelsen, undervisar om ytterst viktiga sanningar, erbjuder oss hopp och frid och ger oss det fullkomliga exemplet, kommer han i centrum i våra liv. Och när han är vår vän har vi modet att driva ut fruktan och gå framåt med tro.

Slutnoter

  1. David A. Bednar, ”Bära sina bördor med lätthet”, Liahona, maj 2014, s. 90.

  2. D. Todd Christofferson, ”Jesu Kristi uppståndelse”, Liahona, maj 2014, s. 113).

  3. ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”, Liahona, apr. 2000, s. 3.

  4. Dieter F. Uchtdorf, ”Tacksam under alla förhållanden”, Liahona, maj 2014, s. 76.

  5. Jean A. Stevens, ”Frukta inte, ty jag är med dig”, Liahona, maj 2014, s. 83.

  6. Henry B. Eyring, ”En ovärderlig arvedel av hopp”, Liahona, maj 2014, s. 24.

  7. Neil L Andersen, ”Andliga virvelvindar”, Liahona, maj 2014, s. 20.

  8. Se Neil L. Andersen ”Andliga virvelvindar”, s. 19–20.

  9. Thomas S. Monson, ”Jag skall inte lämna dig eller överge dig”, Liahona, nov. 2013, s. 87.

  10. Richard G. Scott, ”Jag har gett er ett exempel”, Liahona, maj 2014, s. 35.