2014
Joseph Smith
November 2014


Joseph Smith

Jesus Kristus valde en helig man, en rättfärdig man, till att leda återställelsen av hans evangeliums fullhet. Han valde Joseph Smith.

Under sitt första besök hos profeten Joseph Smith, som då var 17 år, kallade en ängel Joseph vid namn och berättade att han, Moroni, var en budbärare sänd från Guds närhet och att Gud hade ett verk för honom att utföra. Föreställ er vad Joseph måste ha tänkt när ängeln sedan talade om för honom att hans namn skulle ”hållas för gott och ont bland alla nationer, släkter och tungomål”.1 Kanske var det chocken i Josephs ögon som fick Moroni att upprepa att man skulle tala gott och ont om honom bland alla folk.2

Det goda som talades om Joseph Smith kom långsamt medan det onda började omedelbart. Joseph skrev: ”Hur märkligt det var att en obetydlig gosse … skulle anses vara en tillräckligt betydelsefull person att tilldra sig … bitter förföljelse.”3

Kärleken till Joseph växte samtidigt som fiendskapen. Vid 38 års ålder blev han mördad av en pöbel på 150 man med svartmålade ansikten.4 Även om profetens liv tvärt avslutats, hade det goda och onda som talades om Joseph bara påbörjats.

Bör vi förvånas över det onda som sägs om honom? Aposteln Paulus sades vara från vettet och galen.5 Vår älskade Frälsare, Guds Son, fick stämpeln frossare, drinkare och besatt av en ond ande.6

Herren berättade för Joseph om hans bestämmelse:

”Jordens ändar skall fråga efter ditt namn och dårarna skall göra dig till åtlöje och helvetet skall rasa mot dig,

medan de i hjärtat rena och de visa … och de dygdiga ständigt skall söka … välsignelser under din hand.”7

Varför tillåter Herren att ont förtal förföljer de goda? Ett skäl är att motstånd mot det som är av Gud får de sanningssökande att knäböja för att få svar.8

Joseph Smith är återställelsens profet. Hans andliga verk inleddes med Faderns och Sonens besök, som åtföljdes av ett flertal himmelska besök. Han var redskapet i Guds händer för att föra fram heliga skrifter, förlorade lärosatser samt prästadömets återställelse. Betydelsen av Josephs verk kräver mer än intellektuella överväganden. Den kräver att vi, liksom Joseph, ”ber till Gud”.9 Andliga frågor förtjänar andliga svar från Gud

Många av dem som avfärdar återställelsens verk tror helt enkelt inte att himmelska varelser talar till människor på jorden. Omöjligt, säger de, att guldplåtarna skulle ha överlämnats av en ängel och översatts genom Guds kraft. Utifrån denna misstro förkastar de direkt Josephs vittnesbörd och några få sänker sig tyvärr så lågt att de förtalar profetens liv och baktalar hans karaktär.

Vi blir särskilt ledsna när någon som en gång vördade Joseph överger sin övertygelse för att sedan svartmåla profeten.10

”Att studera kyrkan … genom dess avfällingars ögon”, sa äldste Neal A. Maxwell, är ”som att intervjua Judas för att förstå Jesus. Avfällingar avslöjar alltid mer om sig själva än om det som de har lämnat.”11

Jesus sa: ”Älska era ovänner och be för dem som förföljer er.”12 Låt oss vara vänliga mot dem som kritiserar Joseph Smith, medvetna om att vi i hjärtat vet att han var en Guds profet och hämta tröst i att allt detta för länge sedan förutsades av Moroni.

Hur ska vi bemöta någon som har uppriktiga frågor och bekymrar sig över negativa kommentarer som hon eller han har hört eller läst om profeten Joseph Smith? Naturligtvis välkomnar vi alltid ärliga och uppriktiga frågor.

Vi kan besvara frågor om Josephs karaktär med citat från de tusentals människor som kände honom personligen och som gav sina liv för det verk han hjälpte till att upprätta. John Taylor, som blev skjuten fyra gånger av pöbeln som mördade Joseph, förkunnade senare: ”Jag vittnar inför Gud, änglar och människor, att [Joseph] var en god, hedervärd och rättskaffens man … [och] att hans person både privat och offentligt var oantastlig – och att han levde och dog som en Guds man.”13

Vi kanske kan påminna den som har uppriktiga frågor om att information på internet inte har något ”sanningsfilter”. En del information, hur övertygande den än är, är helt enkelt inte sann.

För ett antal år sedan läste jag en artikel i tidskriften Time som handlade om upptäckten av ett brev som skulle ha skrivits av Martin Harris och som stred mot Joseph Smiths berättelse om hur han hittade plåtarna till Mormons bok.14

Några medlemmar lämnade kyrkan på grund av dokumentet.15

Sorgligt nog lämnade de den för snabbt. Några månader senare upptäckte experter (och förfalskaren erkände) att brevet var en förfalskning.16 Man kan förstå om någon ifrågasätter det man hör på nyheterna, men man behöver aldrig betvivla vittnesbördet från en Guds profet.

Vi kan påminna den som har frågor om att viss information om Joseph, även om den är sann, kan framställas helt utanför sitt tids- och situationsmässiga sammanhang.

Äldste Russell M. Nelson belyste detta. Han sa: ”Jag arbetade som konsult för Förenta staternas regering på National Center for Disease Control i Atlanta i Georgia. En gång när jag väntade på en taxi till flygplatsen efter att våra möten var avslutade, sträckte jag ut mig på gräsmattan för all lapa lite välkommet solsken innan jag skulle återvända till vintervädret i Utah … Senare fick jag med posten ett foto taget av en fotograf med teleobjektiv som hade fångat min avkopplande stund på gräsmattan. Under det fanns en bildtext: ’Regeringskonsult på National Center’. Bilden var sann, bildtexten var sann, men sanningen användes till att inge ett falskt intryck.”17 Vi ska inte förkasta något som vi vet är sant på grund av något som vi ännu inte förstår.

Vi kan påminna den som har frågor om att Joseph inte var ensam fick änglabesök.

Mormons boks vittnen skrev: ”Vi förkunnar med allvarsamma ord att en Guds ängel kom ned från himlen, och han hade med sig plåtarna och … vi såg dem.”18 Vi skulle kunna citera många andra också.19

En som har uppriktiga frågor bör se spridandet av det återställda evangeliet som frukten av Herrens verk genom profeten.

Det finns nu över 29 000 församlingar och 88 000 missionärer som undervisar om evangeliet i hela världen. Miljontals sista dagars heliga försöker följa Jesus Kristus, leva hedervärda liv, ta hand om de fattiga och ge av sin tid och sina förmågor för att hjälpa andra.

Jesus sa:

”Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett dåligt träd bära god frukt …

Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt.”20

Dessa förklaringar är övertygande, men den som har uppriktiga frågor bör inte enbart förlita sig på dem i sitt sökande efter sanning.

Var och en som tror behöver en andlig bekräftelse på profeten Joseph Smiths gudomliga uppdrag och karaktär. Det gäller varje generation. Andliga frågor förtjänar andliga svar från Gud

När jag nyligen var på östkusten i Förenta staterna berättade en återvänd missionär för mig om en vän som hade blivit desillusionerad av information han fått om profeten Joseph Smith. De hade talats vid flera gånger och den återvände missionären verkade själv hysa vissa tvivel på grund av samtalen.

Även om jag hoppades att han kunde stärka sin vän oroade jag mig över hans eget vittnesbörd. Bröder och systrar, låt mig ge er en varning: Ni är inte till mycket hjälp för andra om er egen tro inte är fast förankrad.

För några veckor sedan gick jag ombord på ett flygplan till Sydamerika. Flygvärdinnan gjorde oss uppmärksamma på en säkerhetsfilm. ”Det är inte troligt”, varnades vi, ”men om kabintrycket ändras kommer panelen ovanför er plats att öppnas så att ni ser en syrgasmask. Om det händer tar ni tag i masken och drar den mot er. Placera masken över näsa och mun. Dra det elastiska bandet över huvudet och justera masken om det behövs.” Sedan kom denna varning: ”Se till att justera er egen mask innan ni hjälper andra.”

De negativa uttalandena om profeten Joseph Smith kommer att bli fler allt eftersom vi närmar oss Frälsarens andra ankomst. Halvsanningarna och de utstuderade bedrägerierna kommer inte att avta. Det kommer att finnas släktingar och vänner som behöver er hjälp. Det är nu ni måste justera er egen andliga syrgasmask så att ni är beredda att hjälpa andra som söker sanningen.21

Ett vittnesbörd om profeten Joseph Smith kan komma på olika sätt till var och en av oss. Det kan komma när man knäböjer i bön och ber Gud bekräfta att han var en sann profet. Det kan komma när man läser profetens redogörelse för den första synen. Ett vittnesbörd kan falla över ens själ när man läser Mormons bok om och om igen. Det kan komma när du bär ditt eget vittnesbörd om profeten eller när du är i templet och inser att det var genom Joseph Smith som den heliga beseglingsmakten återställdes till jorden.22 Med tro och ärligt uppsåt stärks ert vittnesbörd om profeten Joseph Smith. De ständiga vattenballongerna från sidlinjen kan ibland blöta ner dig, men de borde aldrig, aldrig släcka din brinnande tro.

Till ungdomarna som lyssnar i dag eller läser dessa ord under kommande dagar ger jag en specifik uppmaning: Se till att få ett personligt vittnesbörd om profeten Joseph Smith. Låt din röst hjälpa till att uppfylla Moronis profetiska ord att man skulle tala gott om profeten. Här är två förslag: För det första, hitta skriftställen i Mormons bok som du känner och vet är absolut sanna. Dela dem sedan med familj och vänner under hemaftnar, seminariet och i lektioner med Unga män och Unga kvinnor, och berätta att Joseph var ett redskap i Guds hand. För det andra, läs profeten Joseph Smiths vittnesbörd i Den kostbara pärlan eller i den här broschyren, som nu finns på 158 språk. Ni finner den på internet på LDS.org eller hos missionärerna. Det här är Josephs eget vittnesbörd om det som faktiskt hände. Läs det ofta. Ni kanske vill spela in Joseph Smiths vittnesbörd med er egen röst, lyssna på det regelbundet och dela med er av det till vänner. Att lyssna på profetens vittnesbörd med din egen röst hjälper dig att få det vittnesbörd du önskar.

Bild
Photos of Joseph Smith pamphlet for Elder Andersen's talk in Nov. 2014

Profeten Joseph Smiths vittnesbörd finns nu på 158 språk.

Stora och underbara dagar ligger framför oss. President Thomas S. Monson har sagt: ”Detta stora verk … fortsätter att gå framåt, det förändrar och välsignar människors liv … Ingen makt i hela världen kan hindra Guds verk. Trots allt som väntar kommer detta storslagna verk att gå framåt.”23

Jag vittnar för er om att Jesus är Kristus, vår Frälsare och Återlösare. Han valde en helig man, en rättfärdig man, till att leda återställelsen av sitt evangeliums fullhet. Han valde Joseph Smith.

Jag vittnar om att Joseph Smith var en ärlig och dygdig man, en Herren Jesu Kristi lärjunge. Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus visade sig för honom. Han översatte Mormons bok genom Guds gåva och kraft.

När vi vandrat bortom dödens slöja kommer vi tydligt att förstå profeten Joseph Smiths heliga kallelse och gudomliga uppdrag. På denna inte alltför avlägsna dag kommer ska ”Joseph …av all världen bli känd”,24 inklusive av er och mig. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Joseph Smith – Historien 1:33.

  2. Se Joseph Smith – Historien 1:29–46.

  3. Joseph Smith – Historien 1:23.

  4. Se L&F 135:1.

  5. Se Apg 26:24.

  6. Se Matt. 11:19; Joh. 10:20.

  7. L&F 122:1–2.

  8. President Dieter F. Uchtdorf har sagt: ”Tvivla [först] på era tvivel innan ni tvivlar på er tro. Vi får aldrig låta tvivel hålla oss fångna och borta från den gudomliga kärleken, friden och de gåvor som kommer genom tro på Herren Jesus Kristus” (”Kom och förena er med oss”, Liahona, nov. 2013, s. 23). Äldste Jeffrey R. Holland har sagt: ”Detta är ett gudomligt verk under utveckling, och dess manifestationer och välsignelser överflödar i varje riktning, så grips inte av panik om det ibland uppstår frågor som behöver utforskas, förstås och lösas. De uppstår och de kommer att uppstå. I den här kyrkan råder det vi vet alltid över det vi inte vet” (”Jag tror”, Liahona, maj 2013, s. 94).

  9. Se Jak. 1:5; se också Joseph Smith – Historien 1:11–13.

  10. Daniel Tyler erinrade sig: ”Broder Isaac Behunin och jag [besökte profeten] i hans bostad. Vårt samtal handlade om hans förföljelser. Han upprepade många falska, inkonsekventa och motsägande uttalanden av avfällingar … Han berättade också om hur de myndighetspersoner som gärna skulle ha velat ta livet av honom när han var arresterad, hade ändrat inställning när de lärde känna honom …

    Broder Behunin [anmärkte]: ’Om jag skulle lämna den här kyrkan skulle jag inte göra som de där männen har gjort. Jag skulle bege mig till någon avlägsen plats där man aldrig hört talas om mormonismen, bosätta mig där, och ingen skulle någonsin få reda på att jag visste något om den.’

    [Joseph] svarade omedelbart: ’Broder Behunin, du vet inte vad du skulle göra. Utan tvivel tänkte de här männen likadant som du gör. Innan du blev medlem i den här kyrkan stod du på neutral mark … När du blev medlem i den här kyrkan förpliktigade du dig att tjäna Gud. När du gjorde det lämnade du neutral mark, och du kan aldrig komma tillbaka till den. Om du överger den Herre som du förbundit dig att tjäna, så sker det på uppmaning av den onde, och du följer då hans påbud och blir hans tjänare’” (i Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 321–322).

  11. Neal A. Maxwell, ”All Hell Is Moved” (andligt möte vid Brigham Young-universitetet, 8 nov. 1977), s. 3; speeches.byu.edu.

  12. Matt. 5:44.

  13. Kyrkans presidenters lärdomar: John Taylor (2001), s. 83; se också L&F 135:3.

  14. Se Richard N. Ostling, ”Challenging Mormonism’s Roots”, Time, 20 maj 1985, s. 44.

  15. Se Ostling, ”Challenging Mormonism’s Roots”, s. 44; se också Gordon B. Hinckley, ”Herre, föröka vår tro”, Nordstjärnan, jan. 1988, s. 52; Neil L. Andersen, ”Din tro ska prövas”, Liahona, nov. 2012, s. 41.

  16. Se Richard E. Turley Jr, Victims: The LDS Church and the Mark Hofmann Case (1992).

  17. Russell M. Nelson, “Truth –and More”, Ensign, jan. 1986, s. 71.

  18. ”Tre vittnens vittnesbörd”, Mormons bok.

  19. Se Joseph Smith – Historien 1:71, fotnot; se också L&F 76:23.

  20. Matt. 7:18, 20.

  21. President Henry B. Eyring talade om dem som tvivlar och sa: ”I er kärlek till dem kanske ni bestämmer er för att ge dem det de ber om. Ni kanske frestas att med dem ta er igenom deras tvivel, med förhoppning om att kunna finna bevis som jagar bort deras tvivel. Människor som tvivlar vill ofta tala om det som de tror är fakta eller de argument som har orsakat deras tvivel, och om hur ont det gör …

    Ni och jag är till större hjälp om vi inte dröjer kvar vid det som våra elever ser som källan till sina tvivel … Deras problem består inte i vad de tror att de ser utan snarare i vad de ännu inte kan se … Vi gör bäst i att snabbt styra samtalet mot sådant som hör hjärtat till, de hjärtats förändringar som öppnar andliga ögon” (”’And Thus We See’: Helping a Student in a Moment of Doubt” [tal till lärare inom Kyrkans utbildningsverksamhet, 5 feb. 1993], s. 3, 4; si.lds.org).

  22. President Gordon B. Hinckley sa: ”För många år sedan när jag vid tolv års ålder ordinerades till diakon, fick jag följa med min far, som var president i vår stav, till mitt första prästadömsmöte … [Inledningspsalmen var ”Pris åt den man”.] De sjöng om profeten Joseph Smith så att mitt hjärta uppfylldes av kärlek till, ja, tro på denna tidshushållnings mäktige profet … Jag visste [då], genom den Helige Andens kraft, att Joseph Smith i sanning var en Guds profet” (”Prisvärd är han”, Nordstjärnan, jan. 1984, s. 1, 2).

  23. Thomas S. Monson, ”Vi samlas ännu en gång”, Liahona, maj 2012, s. 4.

  24. ”Pris åt den man”, Psalmer, nr 16.