2014
Spørsmål og svar
Oktober 2014


Spørsmål & svar

“Jeg prøver å kontrollere mine tanker, men det er så mange fristelser. Hvordan kan jeg ha renere tanker?”

“Jeg prøver å kontrollere mine tanker, men det er så mange fristelser. Hvordan kan jeg ha renere tanker?”

Det er vanskelig å styre dine tanker, men det er mulig, og gir velsignelser: “Når du lærer å kontrollere dine tanker, kan du overvinne vaner, ja, selv nedbrytende personlige vaner. Du kan oppnå mot, overvinne frykt og få et lykkelig liv.”1

Du kan også overveie disse velsignelsene:

  • Rene tanker vil hjelpe deg å “ha større frimodighet for Guds åsyn”, og “Den Hellige Ånd skal stadig være din ledsager” (L&p 121:45-46).

  • Rene tanker vil hjelpe deg å gjenkjenne inspirasjon, fordi Den hellige ånd taler til ditt hjerte og sinn (se L&p 8:2-3).

  • Rene tanker vil hjelpe deg å adlyde det første og største bud – å elske Gud av hele ditt hjerte, hele din sjel og all din forstand (se Matteus 22:37).

Det er mange ting du kan gjøre for å få renere tanker, som du vil se av forslagene på disse sidene. Men en av de viktigste tingene du kan gjøre – og det er en gradvis prosess – er å overvinne det “naturlige menneske”. Den naturlige mann eller kvinne liker urene tanker. Slik kan du overvinne det: “Det naturlige menneske er en fiende av Gud… og vil evinnelig og alltid være det, med mindre det føyer seg etter Den Hellige Ånds tilskyndelser og avlegger det naturlige menneske og blir en hellig gjennom den Herre Kristi forsoning og blir som et barn, lydig, saktmodig, ydmyk, tålmodig, full av kjærlighet” (Mosiah 3:19).

Hva er en ting du kan gjøre i dag for å innby Frelserens forsoning for å tilveiebringe denne forandringen i livet ditt?

Medier og venner

Et godt utgangspunkt er å velge oppbyggende filmer, musikk og litteratur. Velg venner som du kan ha verdige samtaler og gjøre positive aktiviteter sammen med. Når du har flere gode ting å tenke på, vil du gradvis finne det lettere å avfeie dårlige tanker, og de vil komme sjeldnere.

Amber S., 18 år, British Columbia, Canada

Bønn

Bønn bringer meg nærmere vår himmelske Fader og hjelper meg å konsentrere meg om gode tanker. Daglig skriftstudium styrker min tro på å kunne overvinne fristelser. I Skriftene kan jeg se eksempler på trofaste Kristi disipler. Å bære mitt vitnesbyrd hjelper meg også å holde tankene mine rene.

Dasha M., 17 år, Kiev, Ukraina

Skriftene

Å lese i Skriftene hver morgen før skolen hjelper. Så snart jeg får en dårlig tanke, erstatter jeg den umiddelbart med noe bedre. Istedenfor bare å si: “Nei, ikke tenk det” (som er en god ting å gjøre), kan du erstatte den med en god tanke. Husk at du har kontroll over tankene dine, ikke Satan. Vi er tapre sønner og døtre av vår himmelske Fader, og vår oppgave er alltid å forbedre oss.

Nick C., 16 år, Arkansas, USA

Godt eller riktig?

Du kan ikke alltid kontrollere hvorvidt en tanke kommer til deg, men du kan kontrollere om den skal vedvare. Du kan spørre: Vil denne tanken gjøre meg godt? Vil den hjelpe meg å gå i riktig retning? Når en fristende tanke dukker opp, kan du synge en fin sang, tenke på et kjært minne eller be. Det handler om å erstatte de dårlige tankene med noe godt.

Lisa P., 17 år, Danmark

Lehis eksempel

I 1 Nephi 15:27 forteller Nephi sine søsken at deres far, i synet om livets tre, var omgitt av urenhet. Men Lehi var “så oppslukt… av andre ting at han ikke la merke til vannets urenhet.” Dette gjelder for oss i dag. Hvis vi ønsker å bli fylt med rettferdighet, ber om det og fokuserer på det gode, vil vårt sinn vil være så fullt av rettferdighet og dyd at de urene tankene ikke vil kunne bli værende.

Hattie W., 16 år, Arizona, USA

Salmer

Salmene kan hjelpe oss å ha renere tanker. God musikk løfter ånden. Når jeg kan lytte til salmer, løfter de meg alltid til en fredeligere og mer celestial sfære. De hjelper meg å huske den kjærlighet vår himmelske Fader har til hver av oss, og det blir lettere å unngå fristelser.

Amanda A., 18 år, Amazonas, Brasil

Familiens skriftstudium

Når urene tanker kommer inn i mitt sinn, prøver jeg å huske skriftstedene min familie og jeg leser om morgenen. Hver morgen kl 06.00 leser familien Skriftene sammen. Det er tidlig, men det er en velsignelse, og det gjør meg sterkere i løpet av dagen.

Elena W., 16 år, Sveits

Nadverden

Nadverdsbønnen forteller oss at hvis vi påtar oss Kristi navn, holder hans bud og alltid minnes ham, vi vil alltid ha hans Ånd med oss. Ved å minnes ham, gjør vi en innsats for å fortrenge jordiske tanker og fokusere på det som er evig. Når vi alltid minnes ham, vil det forandre våre tanker, ønsker og handlinger til det bedre.

McKay M., 18 år, Utah, USA

Note

  1. Boyd K. Packer, “Inspirerende musikk, verdige tanker,” Liahona, april 2008, 31.