2014
Hvordan finne styrke og fremgang
Oktober 2014


Hvordan finne styrke og fremgang

Fra en temakveld ved Brigham Young University 2. mars 1997.

Noen av dere vet hva dere ønsker å bli og hvor dere vil i livet, og noen av dere gjør det ikke. Noen av dere synes å ha så mange velsignelser og så mange fantastiske valg foran dere. Andre føler dere for en tid, og uansett grunn, mindre heldige og med færre attraktive muligheter rett foran dere.

Men uansett hvem dere er og hvor dere befinner dere på veien gjennom livet, gir jeg dere “veien og sannheten og livet” (Johannes 14:6). Hvor enn dere ellers tror dere vil gå, ber jeg dere om å “komme til ham” (se Matteus 11:28-30) som det avgjørende første skritt for å komme dit, for å finne deres personlige lykke og styrke og fremgang.

Da Andreas og Johannes første gang hørte Kristus tale, ble de så beveget, så trollbundet at de fulgte med ham da han forlot mengden. Da han følte at noen fulgte etter ham, snudde Kristus seg og spurte de to mennene: “Hva søker dere?” (Johannes 1:38). Andre oversettelser gjengir det ganske enkelt: “Hva vil dere?”

De svarte: “Hvor er ditt herberge?” eller “Hvor bor du?”

Og Kristus sa: “Kom og se!” Bare en kort tid senere kalte han formelt Peter og andre av de nye apostlene med den samme innbydende ånd: “Følg meg” (se Matteus 4:19).

Det virker for meg som om kjernen i vårt liv kan kokes ned til disse to korte elementene i disse åpningsscenene av Frelserens virke på jorden. Ett element er spørsmålet til hver og en av oss: “Hva søker du? Hva vil du?” Det andre er hans svar på hvordan vi kan få det. Uansett hvem vi er, og uansett hva våre problemer er, er svaret hans alltid det samme: “Kom til meg.” Kom og se hva jeg gjør og hvordan jeg bruker tiden min. Lær av meg, følg meg, og underveis vil jeg gi dere svar på deres bønner og hvile til deres sjel.

Mine kjære unge venner, jeg vet ikke om noen annen måte for dere å lykkes eller være lykkelige eller trygge på. Jeg vet ikke om noen annen måte for dere å være i stand til å bære deres byrder på eller finne det Jakob kalte “den lykke som er beredt for de hellige” (2 Nephi 9:43). Det er derfor vi inngår høytidelige pakter basert på Kristi sonoffer, og det er derfor vi påtar oss hans navn.

Jesus Kristus, den levende Guds Sønn. Dette er hans sanne og levende kirke. Han ønsker at vi skal komme til ham, følge ham og bli trøstet av ham. Så ønsker han at vi skal gi trøst til andre. Måtte vi ha tro nok til å akseptere Guds godhet og hans enbårne Sønns barmhjertighet. Måtte vi komme til ham og hans evangelium, og bli helbredet.