2014
Modet att välja anständighet
Oktober 2014


Modet att välja anständighet

Från ett tal vid Brigham Young-universitetets kvinnokonferens, 2 maj 2013.

Vad kan vi undervisa våra söner och döttrar om för att hjälpa dem att ha modet att välja anständighet i en värld som hånar dem för deras dygdiga val?

Bild
Youth walking on Temple Square.

Varför är anständighet så viktigt? Varför är kjollängder, halsringningar eller T-tröjor av betydelse för Herren? Jag är mamma till fem döttrar och två söner. Så du kan säkert föreställa dig att temat anständighet har kommit upp då och då hemma hos oss. Under årens lopp har jag lärt mig att det bästa sättet att undervisa om anständighet är att undervisa om läran och att vara ett gott föredöme. Läran hjälper våra barn förstå varför det är så viktigt med anständighet, och vårt föredöme visar välsignelserna med anständighet på ett positivt sätt.

Vad är anständighet?

Anständighet är en gudomlig princip som hjälper oss att använda vår kropp på ett lämpligt sätt här i jordelivet. Så här definieras anständighet i Stå fast i din tro: ”Anständighet är en inställning av ödmjukhet och ärbarhet i klädsel, ett välvårdat yttre, språk och uppträdande.”1 Anständighet är inte skrytsamhet eller fåfänga. Anständiga personer använder inte sin kropp eller sitt beteende för att de ska bli accepterade av världen eller för att dra uppmärksamheten till sina faktiska eller förmenta prestationer eller önskvärda egenskaper.

Håll i minnet att anständighetens principer som vi behandlar här gäller för både män och kvinnor, söner och döttrar, och att när vi undervisar om och försöker vara ett exempel på anständighet vi då inte fördömer dem som väljer korta kjolar eller ”regnbågshår och … många glänsande ringar”2. Vi ska alltid visa barmhärtighet mot andra och Kristuslik kärlek samtidigt som vi håller oss till de normer som Herren har satt upp.

Jag vittnar om att de val vi gör att vara anständiga till vårt yttre och i vårt uppförande är ett tydligt budskap till andra att vi vet att vi är Guds söner och döttrar och att vi har valt att stå på heliga platser.

Jag älskar det här skriftstället: ”Vet ni inte att ni är ett Guds tempel och att Guds Ande bor i er? … Guds tempel är heligt, och det templet är ni” (1 Kor. 3:16–17). Vår kropp är vår andes tempel. Det är till det här kroppsliga templet som vi inbjuder den Helige Andens sällskap. Jag tror att när vi väljer att klä oss anständigt och uppträda på ett anständigt sätt så är det ett tecken på vårt vittnesbörd om Gud den evige Fadern och hans Son Jesus Kristus. Vårt yttre vittnar om att vi är Kristi lärjungar och att vi lever efter hans evangelium.

Varför är anständighet viktigt?

Vi lever i en värld av gott och ont. Vår kropp kan användas i antingen rättfärdiga eller orättfärdiga avsikter. Men vi vet att vår kostbara kropp är en gåva från Gud. Den är helig. Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”För dem som känner till och förstår frälsningsplanen är det ett uttryck för uppror att vanhelga kroppen [se Mosiah 2:36–37] och förneka vår sanna identitet som söner och döttrar till Gud.”3 Vi väljer att sköta om och skydda vår kropp så att vi kan vara redskap i Guds händer att genomföra hans härliga avsikter (se Alma 26:3). Om vi vill tjäna Frälsaren och delta i hans verk, måste vi fråga oss själva: Om Frälsaren stod bredvid oss, skulle vi då känna oss väl till mods i de kläder vi har på oss?

Anständighet i klädsel, utseende, tanke och uppförande är tecken på att vi förstår förbunden som vi har slutit, som är till välsignelse för oss, beskyddar oss och gör det möjligt för oss att förbereda oss så att vi kan återvända till hans närhet. När vi blev döpta gick vi ut ur världen och in i Guds rike. Allting måste nu vara annorlunda för vår del. Äldste Robert D. Hales i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”När vi väljer att vara i hans rike, skiljer vi oss – inte isolerar oss – från världen. Vi klär oss på ett anständigt sätt, vi tänker rena tankar och vårt språk är rent.”4

Anständighet är en princip som hjälper oss att fortsätta i trygghet på förbundets stig när vi skrider framåt mot Guds närhet. Anständighet i klädsel och utseende och i tanke och uppförande hjälper oss att förbereda oss för att ingå heliga tempelförbund. För att välsigna och beskydda Adam och Eva gav Gud dem kläder av skinn och klädde dem innan han skickade i väg dem från lustgården. På liknande sätt har Gud gett oss kläder i form av förbund här i jordelivet. Den heliga tempelklädnaden är en symbol för dem.

Vad är välsignelserna med anständighet?

Vad kan vi undervisa våra söner och döttrar om för att hjälpa dem att ha mod att välja anständighet i en värld som hånar dem för deras rena och dygdiga val? Ser de oss använda vår kropp till att rikta andras uppmärksamhet på Gud eller förhärliga honom?

Bild
A smiling family standing on a lawn. Shot in Australia.

Anständighet i tanke, ord, utseende och uppförande hjälper oss att få tre välsignelser som ger oss stor kraft och förädlar oss.

1. Anständighet inbjuder den Helige Andens ständiga sällskap. Äldste Hales har sagt: ”Anständighet är ett grundläggande krav för att kunna vara värdig Anden.”5

Låt oss hjälpa våra barn förstå att de inte ska göra någonting som innebär att de måste avstå från ”den Helige Andens outsägliga gåva” (L&F 121:26). Hjälp dem också förstå att hans heliga sällskap åtföljs av värdefulla och kraftfulla andliga gåvor. Gud har lovat och sagt: ”Jag skall ge dig av min Ande, som skall upplysa ditt förstånd, vilket skall fylla din själ med glädje … Då skall du få veta, eller härigenom skall du lära känna, allt som du begär av mig rörande det som hör rättfärdigheten till, i tro och med tillit till mig att du skall få” (L&F 11:13–14). Kunskap, visdom och vittnesbörd, glädje, frid och lycka, det är några stora välsignelser som vi kan lova våra barn när vi uppmanar dem att leva anständigt och vara värdiga den Helige Anden.

Något som kan vara en utmaning när det gäller anständig klädsel är att modet förändras regelbundet och även normerna för vad som är socialt acceptabelt uppförande. Herrens normer däremot förändras aldrig. Undervisa unga män och unga kvinnor om att vara lyhörda för Anden när de gör val i fråga om vad de ska sätta på sig, säga och göra. Håller de sig nära Anden i sitt liv behöver de inte göra som världen gör.

Våra barn har fått den Helige Andens gåva och går på förbundets stig som leder till templet och slutligen till Guds närhet. Vi måste försäkra dem om och själva vara ett exempel på att de blir vägledda, beskyddade, hjälpta och renade när de lever på ett sådant sätt att de är värdiga Anden.

2. Vi kan undervisa våra söner och döttrar om att anständigt utseende och uppförande beskyddar oss från världens skadliga inflytande. Ett av de mest bedrägliga vapen som används mot oss alla är den allmänt accepterade inställningen att moral är gammalmodigt. Anständighet är ett skydd mot ont inflytande och bevarar kyskhet och renhet. Lyssna på orden i Vägledning för de unga: ”Gör inte någonting … som väcker sexuella känslor” före äktenskapet.6 Oanständigt utseende och uppförande väcker ofta sexuella känslor och bryter ner murar och leder till allt starkare frestelser att bryta kyskhetslagen.

Äldste Hales har sagt: ”Anständighet är det centrala när det gäller renhet och kyskhet, både i tanke och handling. Och eftersom anständigheten vägleder och påverkar våra tankar, vårt uppförande och våra beslut, så utgör den kärnan i vår karaktär.”7 Undervisa om och var ett exempel på anständighet för att hjälpa våra unga män och unga kvinnor att vara beredda att försvara och skydda fortplantningsförmågan inom dem. Hjälp dem att helga och vänta med uttrycket för kärlek mellan en man och hustru tills de är gifta.

3. Anständighet gör det möjligt för oss att alltid ”stå som vittnen om Gud” (Mosiah 18:9). Frälsaren sade: ”Håll därför upp ert ljus så att det lyser för världen. Se, jag är det ljus som ni skall hålla upp” (3 Nephi 18:24). Vi har fått en gudomlig befallning att vara ett ljus för världen, att visa glädjen av att leva efter evangeliet, att undervisa om rättfärdighet och att bygga upp Guds rike på jorden. Vi återspeglar Kristi ljus när vi är anständiga och rena och håller buden. Anständighet visar vårt vittnesbörd om Frälsaren och om Jesu Kristi evangelium.

Så vackra och välsignade de är som leds av den Helige Anden, som skyddar sig mot världslighet och som står som vittnen om Gud inför världen. Och välsignade är de som är exempel på anständighet och undervisar alla Sions söner och döttrar om läran om anständighet.

När vi har slutit förbund att följa Frälsaren och önskar få fullheten av hans försonings välsignelser i vårt liv, finns det bara en utstyrsel som är av betydelse. Moroni skriver: ”Vakna upp och stå upp ur stoftet … ja, kläd dig i dina vackra kläder, o dotter Sion … så att den evige Faderns förbund … må bli fullbordat” (Moroni 10:31; betoning tillagd).

De vackra kläderna är den rättfärdighetens mantel som bärs av dem som har hållit sina förbund. Förbereder vi våra barn så att de kan klä sig i det vackra plagget?

Jag vittnar om att frälsning finns i Kristus och att de som har hållit sina förbund ska ”ha fullkomlig kunskap om sin glädje och sin rättfärdighet och skall klädas i renhet, ja, i rättfärdighetens mantel” (2 Nephi 9:14).

Slutnoter

  1. Stå fast i din tro: Liten uppslagsbok om evangeliet (2004), s. 8.

  2. Jeffrey R. Holland, ”Israel, nu Gud dig kallar”, KUV:s brasafton, 9 sep. 2012, cesdevotionals.lds.org.

  3. David A. Bednar, ”Vi tror på att vara kyska”, Liahona, maj 2013, s. 43.

  4. Robert D Hales, ”Dopförbundet: Att vara i riket och tillhöra riket”, Liahona, jan. 2001, s. 8.

  5. Robert D. Hales, ”Anständighet: Vördnad för Herren”, Liahona, aug. 2008, s. 18.

  6. Vägledning för de unga (2011), s. 36.

  7. Robert D. Hales, Liahona, aug. 2008, s. 19.