2014
Mot til å velge sømmelighet
Oktober 2014


Mot til å velge sømmelighet

Fra en tale holdt på Brigham Young Universitys kvinnekonferanse 2. mai 2013.

Hva kan vi lære våre sønner og døtre for å hjelpe dem å ha mot til å velge sømmelighet i en verden som gjerne gjør narr av dem for deres dydige valg?

Bilde
Youth walking on Temple Square.

Hvorfor er sømmelighet så viktig? Hvorfor skulle en skjørtefald, en utringning eller en T-skjorte spille noen rolle for Herren? Jeg er mor til fem døtre og to sønner, og som dere kan forestille dere, har temaet sømmelighet kommet opp i vårt hjem en gang iblant. I årenes løp har jeg imidlertid lært at sømmelighet best undervises ved å undervise i læren og sette et positivt eksempel. Læren vil hjelpe våre barn å forstå hvorfor sømmelighet er så viktig, og vårt eksempel vil vise velsignelsene ved sømmelighet på positive måter.

Hva er sømmelighet?

Sømmelighet er et gudgitt prinsipp som kan hjelpe oss å lære å bruke kroppen riktig her i jordelivet. Definisjonen av sømmelighet i Tro mot pakten er “en ydmyk holdning og anstendig påkledning, personlig pleie, språk og adferd.”1 Sømmelighet er ikke forfengelig eller brautende. Sømmelige personer bruker ikke kroppen sin eller oppførselen sin til å søke verdens anerkjennelse eller å trekke oppmerksomhet til sine egne virkelige eller antatte prestasjoner eller ønskelige egenskaper.

Husk at prinsippene for sømmelighet som fremlegges her, gjelder for både menn og kvinner, sønner og døtre, og husk at selv når vi underviser og er eksempler på sømmelighet, må vi aldri dømme dem som velger korte skjørt eller “regnbuehåret og de mange ringene.”2 Vi viser alltid medfølelse og Kristus-lignende kjærlighet til den enkelte, samtidig som vi er lojale mot de normer Herren har fastsatt.

Jeg vitner om at valgene vi gjør for å presentere oss og oppføre oss sømmelig, sender et sterkt budskap om at vi forstår vår identitet som sønner og døtre av Gud, og at vi har valgt å stå på hellige steder.

Jeg elsker dette skriftstedet: “Vet dere ikke at dere er Guds tempel, og at Guds ånd bor i dere? … Guds tempel er hellig, og det er dere” (1 Korinterbrev 3:16-17). Legemet er åndens tempel. Det er til dette legemlige tempel at vi innbyr Den hellige ånds veiledning. Jeg tror at når vi velger sømmelige klær og sømmelig oppførsel, bærer og etterlever vi vårt vitnesbyrd om Gud den evige Fader og hans Sønn Jesus Kristus. Vi vitner ved vårt fysiske utseende om at vi er Kristi disipler og at vi etterlever hans evangelium.

Hvorfor er sømmelighet viktig?

Vi lever i en verden med godt og ondt, og det fysiske legemet kan brukes til både gode og dårlige formål. Vi vet imidlertid at vår dyrebare kropp er en gave fra Gud til hver enkelt av oss. Den er hellig. Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har sagt: “For dem som kjenner og forstår frelsesplanen, er besudling av legemet en form for opprør [se Mosiah 2:36-37] og fornektelse av vår sanne identitet som Guds sønner og døtre.”3 Vi velger å ta vare på og beskytte kroppen vår, slik at vi kan være et redskap i Guds hender for å tilveiebringe hans strålende hensikter (se Alma 26:3). Hvis vi ønsker å stå for Frelseren og gjøre hans arbeid, må vi spørre oss selv: Hvis Frelseren sto ved siden av oss, ville vi føle oss vel i klærne vi bruker?

Sømmelighet i påkledning, utseende, tanke og adferd er tegn på at vi forstår de pakter vi har inngått som velsigner oss, beskytter oss og styrker oss i våre forberedelser til å vende tilbake til hans nærhet. Da vi ble døpt, trådte vi ut av verden og inn i Guds rike. Alt må være annerledes for oss. Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum har sagt: “Når vi velger å være i hans rike, adskiller – ikke isolerer – vi oss fra verden. Vår påkledning vil være sømmelig, våre tanker rene, vårt språk rent.”4

Sømmelighet er et prinsipp som vil bidra til å holde oss trygt på paktens vei idet vi nærmer oss Guds nærhet. Sømmelighet i påkledning og utseende, tanke og adferd vil bidra til å forberede oss til å inngå og holde hellige tempelpakter. For å velsigne og beskytte Adam og Eva, ga Gud dem kjortler av skinn å kle seg med før han sendte dem ut av hagen. På samme måte har Gud gitt oss et dekke i form av pakter i jordelivet, symbolisert ved våre hellige tempelkledninger.

Hva er velsignelsene ved sømmelighet?

Hva kan vi lære våre sønner og døtre for å hjelpe dem å ha mot til å velge sømmelighet i en verden som gjerne gjør narr av dem og håner dem for deres rene og dydige valg? Ser de oss bruke kroppen for å tiltrekke oss oppmerksomhet eller til å ære Gud?

Bilde
A smiling family standing on a lawn. Shot in Australia.

Sømmelighet i tanke, ord, utseende og adferd hjelper oss å oppnå tre styrkende og foredlende velsignelser.

1. Sømmelighet innbyr Den hellige ånds konstante veiledning. Eldste Hales har sagt: “Sømmelighet er faktisk fundamentalt for å være verdig Ånden.”5

La oss hjelpe våre barn å forstå at de ikke ønsker å gjøre noe for å nekte seg selv “Den Hellige Ånds usigelige gave” (L&p 121:26). Hjelp dem å vite at dyrebare og kraftfulle åndelige gaver følger Hans hellige veiledning. Gud har lovet: “Jeg vil gi deg av min Ånd som skal opplyse ditt sinn, som skal fylle din sjel med glede… Ved dette skal du vite, alle ting hva som helst du ønsker av meg, henhørende til rettferdighet, med tro og tillit til meg at du skal få” (L&p 11:13–14). Kunnskap, visdom og vitnesbyrd, glede, fred og lykke – dette er noen av de store velsignelsene vi kan love våre barn når vi oppfordrer dem til å leve sømmelig og være verdige til Den hellige ånd.

En av utfordringene med å kle seg sømmelig er at moter og sosialt akseptert adferd forandrer seg regelmessig. Herrens normer forandrer seg aldri. Lær unge menn og unge kvinner å være følsomme for Ånden når de gjør valg om hva de skal ha på seg, si og gjøre. Hvis de lever nær til Ånden, trenger de ikke å være som verden.

Våre barn har mottatt Den hellige ånds gave, og de ferdes på paktens vei som fører til templet og vil bringe dem tilbake til Guds nærhet. De trenger at vi forsikrer dem om og viser dem at de vil bli veiledet, beskyttet, trøstet og renset når de lever verdig til Den hellige ånd.

2. Vi kan lære våre sønner og døtre at sømmelig utseende og adferd bidrar til å beskytte oss mot verdens destruktive innflytelse. Et av de mest villedende våpen som brukes mot oss alle, er den sosialt aksepterte holdningen at moral er gammeldags. Sømmelighet er et forsvar mot slike onde innflytelser og en beskyttelse for kyskhet og dyd. Lytt til disse ordene i Til styrke for ungdom: “Gjør ikke noe annet som vekker seksuelle følelser [før ekteskapet].”6 Uanstendig utseende og oppførsel vil ofte vekke seksuelle følelser og vil bryte ned barrierer og invitere større fristelser til å bryte kyskhetsloven.

Eldste Hales har sagt: “Sømmelighet ligger til grunn for å være ren og kysk, både i tanke og gjerning. Fordi sømmelighet veileder og påvirker våre tanker, vår oppførsel og våre avgjørelser, er det en viktig del av vår karakter.”7 Undervis og sett et eksempel på sømmelighet for å hjelpe våre unge menn og unge kvinner å være beredt til å forsvare og beskytte formeringsevnen de har i seg. Hjelp dem å holde hellig og spare uttrykk for kjærlighet mellom en mann og hustru, til ekteskapet.

3. Sømmelighet gjør oss i stand til å “stå som Guds vitner til alle tider” (Mosiah 18:9). Frelseren sa: “Løft deres lys opp så det kan skinne for verden. Se, jeg er det lys som dere skal løfte opp” (3 Nephi 18:24). Vi har et guddommelig påbud om å være et fyrtårn for verden, om å vise gleden ved å etterleve evangeliet, om å undervise rettferdighet, og om å bygge opp Guds rike på jorden. Vi gjenspeiler alle Kristi lys når vi er sømmelige og rene og holder budene. Sømmelighet vitner om vårt vitnesbyrd om Frelseren og om Jesu Kristi evangelium.

Hvor vakre og hvor velsignet de er som blir veiledet av Den hellige ånd, som beskytter seg mot verdslighet, og som står som Guds vitner for verden. Og velsignet er de som er eksempler på og underviser alle Sions sønner og døtre i læren om sømmelighet.

Når vi har inngått en pakt om å følge Frelseren og ønsker å motta fylden av velsignelsene ved hans forsoning, er det egentlig bare ett antrekk som teller. Moroni skriver: “Våkn opp og reis deg fra støvet… og ta på deg dine skjønne klær, O Sions datter… så Den Evige Faders pakter… kan bli oppfylt” (Moroni 10:31; uthevelse tilføyd).

De skjønne klærne er rettferdighetens kapper som bæres av dem som har holdt sine pakter. Forbereder vi barna våre til å iføre seg disse skjønne klærne?

Jeg vitner om at frelsen kommer ved Kristus, og at de som har holdt sine pakter, vil “ha en fullkommen kunnskap om sin glede og sin rettferdighet og være ikledd renhet, ja, rettferdighetens kappe” (2 Nephi 9:14).

Noter

  1. Tro mot pakten – En oppslagsbok i evangeliet (2004), 147.

  2. Jeffrey R. Holland, “Israel, Israel, Gud deg kaller,” Kirkens skoleverks andakt, 9. sep. 2012, cesdevotionals.lds.org.

  3. David A. Bednar, “Vi tror at vi må være kyske,” Liahona, mai 2013, 43.

  4. Robert D. Hales, “Dåpens pakt – å være i riket og av riket”, Liahona, jan. 2001, 8.

  5. Robert D. Hales, “Sømmelighet – Ærbødighet for Herren,” Liahona, aug. 2008, 18.

  6. Til styrke for ungdom (2011), 36.

  7. Robert D. Hales, Liahona, aug. 2008, 19.