2014
’Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud’
Maj 2014


”Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud”

Bild
Äldste Robert D. Hales

Att använda vår handlingsfrihet till att lyda betyder att vi ”gör vad är rätt vad än följderna bliva”.

Bröder och systrar, av alla lärdomar vi får från Frälsarens liv finns det ingen lärdom som är tydligare och mer kraftfull än den om lydnad.

Frälsarens föredöme

I det stora rådet i föruttillvaron gjorde Lucifer uppror mot vår himmelske Faders plan. De som följde Lucifer avbröt sin eviga utveckling – se upp med vem ni följer!

Därefter uttryckte Jesus sin beslutsamhet att lyda när han sade: ”Fader, ske din vilja, och äran vare din för evigt.”1 Under hela sin verksamhet ”utsattes [han] för frestelser men gav inte efter för dem”.2 Ja, ”han [lärde] sig lydnad genom sitt lidande”.3

Eftersom vår Frälsare var lydig sonade han våra synder och gjorde det möjligt för oss att uppstå. Han beredde vägen för oss att återvända till vår himmelske Fader som visste att vi skulle begå misstag medan vi lärde lydnad under jordelivet. När vi lyder tar vi emot hans offer, för ”vi tror att hela människosläktet kan frälsas genom Kristi försoning och genom lydnad mot evangeliets lagar och förordningar”.4

Jesus lärde oss lyda med ett enkelt språk som är lätt att förstå: ”Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud”5 och ”Kom … och följ mig”6.

När vi döps, tar vi ”på [oss] Kristi namn” och ingår ”i förbundet med Gud om att [vi] skall vara lydiga till [vår] levnads slut”.7 Varje söndag förnyar vi det dopförbundet genom att ta del av sakramentet och betyga att vi är villiga att hålla buden. Vi ber om förlåtelse för alla tankar, känslor eller handlingar som inte är i samklang med vår himmelske Faders vilja. När vi omvänder oss genom att sluta vara olydiga och genom att börja lyda igen visar vi att vi älskar honom.

Slag av lydnad

När vi lever efter evangeliet går vi framåt i vår förståelse av lydnaden. Ibland frestas vi att utöva det jag kallar för ”den naturliga människans lydnad”, när vi förkastar Guds lag för att istället följa vår egen visdom eller våra egna önskningar, eller till och med det som är populärt. Eftersom det är så många som gör det försvagar denna förvrängning Guds normer i vår kultur och i våra lagar.

Ibland kan medlemmar iaktta ”selektiv lydnad” och påstå sig älska och hedra Gud medan de väljer och vrakar vilka av hans bud och lärdomar – och hans profeters lärdomar och råd – som de ska följa helt och hållet.

Somliga lyder selektivt därför att de inte förstår alla skälen till ett bud, liksom barn inte alltid förstår skälen till föräldrarnas råd eller regler. Men vi vet alltid varför vi följer profeterna, för det här är Jesu Kristi kyrka och det är Frälsaren som leder sina profeter i alla tidsutdelningar.

När vårt förstånd om lydnaden fördjupas inser vi handlingsfrihetens viktiga roll. När Jesus var i Getsemane bad han tre gånger till sin Fader i himlen: ”Min Fader, om det är möjligt, låt denna kalk gå ifrån mig. Men inte som jag vill utan som du vill.”8 Gud ville inte sätta sig över Frälsarens handlingsfrihet, men han sände i barmhärtighet en ängel för att stärka sin älskade Son.

Frälsaren utstod en annan prövning på Golgata då han kunde ha befallt legioner med änglar att ta ner honom från korset, men han fattade ett eget beslut att lydigt hålla ut till slutet och fullgöra sitt försoningsoffer, fastän det betydde oerhört lidande och död.

Andligt mogen lydnad är detsamma som ”Frälsarens lydnad”. Den motiveras av sann kärlek till vår himmelske Fader och hans Son. När vi villigt lyder, som vår Frälsare gjorde, värdesätter vi vår himmelske Faders ord: ”Denne är min Son, den Älskade. I honom har jag min glädje.”9 Och vi ser fram emot att få höra, när vi går in i vår himmelske Faders närhet: ”Bra, du gode och trogne tjänare … Gå in i din herres glädje.”10

Att använda vår handlingsfrihet att lyda betyder att vi ”gör vad är rätt vad än följderna bliva”.11 Det kräver självbehärskning och ger tillförsikt, evig lycka och en känsla av uppfyllelse till oss, och genom vårt föredöme, också till människor omkring oss. Och det innefattar alltid en djup personlig beslutsamhet att stödja prästadömsledare och följa deras lärdomar och råd.

Följder

När vi väljer om vi ska lyda eller inte, är det alltid bra att komma ihåg vad följderna blir av våra val. Förstod Lucifer och hans efterföljare följderna av att förkasta vår himmelske Faders plan? Om så var fallet, varför valde de så fel? Vi kan fråga oss själva något liknande: Varför väljer någon av oss att vara olydiga när vi känner till syndens eviga följder? Skrifterna ger oss ett svar: Orsaken till att Kain och en del av Adam och Evas barn valde att vara olydiga var att ”de älskade Satan mer än Gud”12.

Vår kärlek till Frälsaren är nyckeln till att vara lydig som Frälsaren. När vi strävar efter att vara lydiga i dagens värld visar vi vår kärlek till och respekt för alla vår himmelske Faders barn. Dock kan inte kärleken till andra ändra Guds bud, som gavs för allas bästa! Till exempel, budet att ”du skall inte … dräpa eller göra något som är detta likt”13 är grundat på en andlig lag som skyddar alla Guds barn, även de ofödda. Lång erfarenhet antyder att när vi ignorerar den lagen resulterar det i gränslös sorg. Men många tror att det är acceptabelt att göra slut på ett ofött barns liv på grund av preferens eller bekvämlighet.

Att rättfärdiga olydnad ändrar inte den andliga lagen eller dess följder utan leder till förvirring, instabilitet, ett vandrande på främmande vägar, vilsenhet och bedrövelse. Som Kristi lärjungar har vi den heliga plikten att uppehålla hans lagar och bud och förbunden vi väljer att ingå.

I december 1831 kallades några av bröderna att hjälpa till med att mildra den fientlighet som uppstått mot kyrkan. Genom profeten Joseph Smith instruerade Herren dem på ett ovanligt, ja, även förvånande sätt:

”Bringa därför era fiender på skam. Kalla dem till att möta er både offentligt och enskilt …

Låt dem därför komma med sina starka bevis mot Herren …

Inget vapen som smids mot er skall ha framgång,

och om någon höjer sin röst mot er, skall han i min egen rätta tid bringas på skam.

Håll därför mina bud. De är sanna och trovärdiga.”14

Lärdomar i skrifterna

Skrifterna är fulla av exempel på profeter som har lärt lydnadens läxa genom egen erfarenhet.

Joseph Smith lärde känna följderna av att ge efter för påtryckningar från sin välgörare, vän och skrivare Martin Harris. Som svar på Martins begäran bad Joseph Herren om tillstånd att låna ut de första 116 sidorna av Mormons bok så att Martin kunde visa dem för sin familj, men Herren sade till Joseph att svaret var nej. Martin bönföll Joseph att fråga Herren igen. Efter Josephs tredje försök tillät Herren att fem utsedda personer fick se manuskriptet. ”Genom högtidligt förbund lovade Martin att hålla sig till den överenskommelsen. När han kom hem och påtryckningarna blev för starka glömde han bort sin högtidliga ed och lät andra få se manuskriptet, med resultatet att det genom list lurades av honom”15 och försvann. Till följd därav tillrättavisades Joseph skarpt av Herren och fråntogs tillåtelsen att fortsätta att översätta Mormons bok. Joseph led och omvände sig från överträdelsen att ge efter för andras påtryckningar. Efter en tid fick Joseph tillåtelse att återuppta översättningsarbetet. Joseph lärde sig en värdefull läxa om lydnad som påverkade honom resten av hans liv!

Profeten Mose ger oss ett annat exempel. När Mose lydigt tog sig en nubisk hustru talade Mirjam och Aron illa om honom. Men Herren tillrättavisade dem och sade: ”Jag talar ansikte mot ansikte med [Mose].”16 Herren använde den här otroliga händelsen för att undervisa kyrkans medlemmar i vår tidsutdelning. 1830 påstod sig Hiram Page ha fått uppenbarelse för kyrkan. Herren tillrättavisade honom och lärde de heliga: ”Du skall vara lydig liksom Aron mot det som jag skall ge [Joseph]”,17 ”ty han får dem liksom Mose”.18

Lydnad för med sig välsignelser, ”och när vi får någon välsignelse från Gud, så sker detta genom lydnad mot den lag på vilken den är baserad”.19

Lydnad lärs genom exempel. Vi undervisar våra barn genom vårt sätt att leva: ”Lär visdom i din ungdom. Ja, lär dig i din ungdom att hålla Guds bud.”20

Lydnad gör oss allt starkare och ger oss förmågan att trofast uthärda prövningar och svårigheter i framtiden. Frälsarens lydnad i Getsemane förberedde honom för att kunna lyda och hålla ut intill änden på Golgata.

Mina älskade bröder och systrar, Almas ord uttrycker mitt hjärtas känslor:

”Och nu, mina älskade bröder, har jag sagt detta till er för att kunna väcka er till medvetande om er plikt mot Gud, så att ni kan vandra ostraffliga inför honom …

Och nu vill jag att ni skall vara ödmjuka och vara undergivna och milda … vara noga med att alltid hålla Guds bud.”21

Jag bär mitt särskilda vittnesbörd om att vår Frälsare lever. Tack vare att vår Frälsare lydde, ”skall varje knä böjas och varje tunga bekänna … att han är [vår Frälsare]”.22 Må vi älska honom så djupt och tro på honom så fullständigt att vi också lyder, håller hans bud och återvänder för att bo hos honom för evigt i vår Guds rike, är min bön i Jesu Kristi namn, amen.