2013
Voor eeuwig familie en vrienden
December 2013


Boodschap van het Eerste Presidium

Voor eeuwig familie en vrienden

Afbeelding
President Henry B. Eyring

Waar u ook woont, u hebt vrienden die op zoek zijn naar het grotere geluk dat u hebt gevonden door het herstelde evangelie van Jezus Christus na te leven. Ze kunnen dat geluk misschien niet met woorden beschrijven, maar ze kunnen het herkennen als ze het in uw leven zien. Ze zullen graag willen weten wat de bron van dat geluk is, vooral als ze zien dat u, net als zij, met beproevingen te maken hebt.

U hebt geluk gevoeld door de geboden van God na te leven. Dat is de beloofde vrucht van het naleven van het evangelie (zie Mosiah 2:41). U gehoorzaamt de geboden van de Heer niet om door anderen te worden gezien, maar zij die uw geluk waarnemen, worden er door de Heer op voorbereid om het goede nieuws van de herstelling van het evangelie te horen.

De zegeningen die aan u zijn gegeven, resulteren voor u in verplichtingen en prachtige kansen. Als discipel die een verbond met Jezus Christus heeft gesloten, bent u verplicht om anderen een kans te geven om groter geluk te vinden, in het bijzonder uw vrienden en de leden van uw familie.

De Heer heeft uw kansen gezien en uw verplichting met dit gebod omschreven: ‘Het betaamt eenieder die gewaarschuwd is zijn naaste te waarschuwen’ (LV 88:81).

De Heer maakt het gemakkelijker om dat gebod te gehoorzamen door de verandering die in uw hart plaatsvindt wanneer u het evangelie van Jezus Christus aanneemt en naleeft. Als gevolg hiervan neemt uw liefde voor anderen toe, evenals uw verlangen dat zij hetzelfde geluk zullen hebben als u hebt ervaren.

Eén voorbeeld van die verandering in uw hart is hoe u kansen tot zendingswerk te baat neemt. Voltijdzendelingen leren al snel dat ze van een ware bekeerling een warme reactie kunnen verwachten op een verzoek om een verwijzing. De bekeerling verlangt ernaar dat vrienden en familieleden hetzelfde geluk mogen ervaren.

Als uw wijkzendingsleider of de zendelingen naar namen vragen van iemand om te onderwijzen, betekent dat een geweldig compliment voor u. Ze weten dat vrienden uw geluk hebben gezien en dat die vrienden er daarom op zijn voorbereid om het evangelie te horen en te kiezen het aan te nemen. En ze vertrouwen erop dat u de vriend zult zijn die ze nodig hebben wanneer ze in het koninkrijk komen.

U hoeft niet bang te zijn om vrienden kwijt te raken door de zendelingen uit te nodigen om hen te ontmoeten. Ik heb vrienden die de zendelingen afwezen, maar mij vele jaren hebben bedankt dat ik hun iets heb aangeboden waarvan ze wisten dat het mij zo dierbaar was. U kunt vrienden voor eeuwig maken door hun het evangelie aan te bieden, waarvan ze zien dat het u geluk heeft gebracht. Laat nooit de gelegenheid voorbijgaan om een vriend, en vooral een familielid, uit te nodigen om ervoor te kiezen het plan van geluk te volgen.

Er is geen prachtiger gelegenheid voor die uitnodiging dan in de tempels van de kerk. Daar kan de Heer de heilbrengende verordeningen aanbieden aan onze voorouders die ze niet tijdens hun leven konden ontvangen. Ze kijken naar u met liefde en hoop. De Heer heeft beloofd dat ze de gelegenheid zullen krijgen om in zijn koninkrijk te komen (zie LV 137:7–8) en Hij heeft liefde voor hen in uw hart geplant.

Velen hebben vreugde gevoeld door de verordeningen van de tempel aan anderen aan te bieden, evenals u vreugde voelt wanneer u namen van mensen aan de zendelingen geeft om ze te ontmoeten. U hebt zelfs nog grotere vreugde gevoeld door verordeningen voor uw voorouders te verrichten. Aan de profeet Joseph Smith is geopenbaard dat ons eeuwige geluk alleen mogelijk is als wij de weg naar die zegening aan onze voorouders aanbieden door middel van plaatsvervangende tempelverordeningen (zie LV 128:18).

In de kersttijd denken wij aan de Heiland en aan de vreugde die zijn evangelie ons heeft gebracht. We kunnen Hem onze dankbaarheid het beste tonen door dat geluk aan anderen aan te bieden. Dankbaarheid verandert in vreugde wanneer we namen aan de zendelingen geven en wanneer we de namen van onze voorouders meenemen naar de tempel. Door die uiting van onze dankbaarheid kunnen vriendschappen en families voor eeuwig blijven bestaan.

Lesgeven met deze boodschap

President Eyring legt uit dat we onze dankbaarheid voor de Heiland kunnen tonen door het evangelie met anderen te delen. U zou met hen die u onderwijst kunnen bespreken hoe het geschenk van het evangelie hun tot zegen is in hun leven. Overweeg hen uit te nodigen om onder gebed diegenen te kiezen die ze deelgenoot willen maken van het geschenk van het evangelie en te bedenken hoe ze dat kunnen doen.