2013
Persoonlijke kracht door de verzoening van Jezus Christus
November 2013


Persoonlijke kracht door de verzoening van Jezus Christus

Afbeelding

Door middel van de verzoening van Jezus Christus kan ieder van ons rein worden en zal de last van onze opstandigheid weggenomen worden.

Onlangs had ik het voorrecht om een indrukwekkende groep jongeren uit Idaho (VS) te leren kennen. Een deugdzame jongevrouw vroeg me wat naar mijn mening het belangrijkste was dat ze op dit moment in hun leven konden doen. Ik raadde hen aan om de macht van de verzoening van Jezus Christus in hun leven te leren herkennen. Vandaag wil ik één aspect van die macht uitleggen, namelijk de persoonlijke kracht die we door de verzoening van Jezus Christus ontvangen.

In het Boek van Mormon lezen we over Ammon en zijn broeders die het evangelie onderwijzen aan ‘een wild en verstokt en woest volk’.1 Velen van het volk bekeerden zich en kozen ervoor hun zondig gedrag achter zich te laten. Hun bekering was zo volledig dat ze hun wapens begroeven en een verbond sloten met de Heer om ze nooit meer op te nemen.2

Veel van hun onbekeerde broeders vielen hen later aan en begonnen hen te doden. Dit getrouwe volk kwam liever om door het zwaard dan de wapens weer op te nemen en hun geestelijke leven in gevaar te brengen. Door hun rechtschapen voorbeeld kwamen nog meer mensen tot bekering en legden ze hun wapens van opstand neer.3

De Heer gebood Ammon het volk in veiligheid te brengen onder de Nephieten en ze werden het volk van Ammon genoemd.4 De Nephieten beschermden hen jarenlang, maar uiteindelijk begon het Nephitische leger te verzwakken en was er dringend versterking nodig.5

Het volk van Ammon was op een cruciaal punt in hun geestelijk leven beland. Ze hadden zich aan hun verbond gehouden om de wapens nooit meer op te nemen. Maar ze begrepen dat vaders hun gezinnen dienen te beschermen.6 De nood was zo hoog dat ze overwogen hun verbond te verbreken.7

Hun wijze priesterschapsleider, Helaman, wist dat het verbreken van een verbond met de Heer nooit te rechtvaardigen valt. Hij stelde hun een geïnspireerd alternatief voor. Hij herinnerde hen eraan dat hun zoons diezelfde zonden nooit hadden bedreven en dus geen verbond hadden hoeven sluiten.8 Hoewel hun zoons erg jong waren, waren ze lichamelijk sterk en, belangrijker nog, ze waren deugdzaam en rein. Het geloof van hun moeders had de zoons versterkt.9 Deze jonge mannen namen onder leiding van hun profeet en leider de plaats in van hun vaders om hun familie en thuis te verdedigen.10

De omstandigheden rond deze cruciale beslissing tonen aan hoe de verzoening van Jezus Christus de kinderen van God persoonlijke kracht geeft. Denk eens aan de tedere gevoelens van die vaders. Hoe moeten zij zich gevoeld hebben, wetend dat hun opstandige handelingen uit het verleden hen beletten om hun vrouw en kinderen in die noodsituatie te beschermen? Ze wisten maar al te goed welke gruwelen hun zoons te wachten stonden en ze moeten heimelijk gehuild hebben. Niet kinderen, maar vaders horen hun gezin te verdedigen!11 Hun verdriet moet erg groot geweest zijn.

Waarom zou hun geïnspireerde priesterschapsleider vrezen dat ze ‘hun ziel zouden verliezen’ als ze hun wapens weer opnamen?12 De Heer heeft verklaard: ‘Zie, wie zich van zijn zonden bekeerd heeft, die ontvangt vergeving, en Ik, de Heer, denk er niet meer aan.’13 Deze getrouwe vaders hadden zich lang geleden bekeerd van hun zonden en waren door de verzoening van Jezus Christus gereinigd. Waarom werd hun dan afgeraden hun gezin te verdedigen?

We kunnen door de verzoening van Jezus Christus rein worden. Dat is een fundamentele waarheid. We kunnen deugdzaam en rein worden. Maar soms veroorzaken onze slechte keuzes langdurige gevolgen. Een essentiële stap tot volledige bekering is het dragen van de gevolgen die onze zonden veroorzaakt hebben. Zowel op de korte als de lange termijn. Hun verkeerde keuzes hadden deze Ammonieten blootgesteld aan een vleselijke begeerte die opnieuw een zwak punt zou kunnen worden dat Satan zou proberen uit te buiten.

Satan tracht onze herinnering aan schuldgevoelens te gebruiken om ons weer onder zijn invloed te lokken. We moeten steeds waakzaam zijn om zijn verlokkingen te voorkomen. Dat was ook het geval voor deze getrouwe Ammonitische vaders. Zelfs na jaren van getrouwheid was het voor hen noodzakelijk zich geestelijk te beschermen tegen alle herinneringen aan begane zonden.

Tussen de veldslagen door zag Moroni erop toe dat de zwakste steden versterkt werden. ‘Hij liet hen op de binnenwal van de gracht een borstwering van stammen bouwen; en tegen die borstwering van stammen wierpen zij aarde uit de gracht op […] totdat zij de stad […] rondom hadden omringd met een sterke muur van stammen en aarde, tot op buitengewone hoogte.’14 Bevelhebber Moroni begreep dat het belangrijk was de zwakke gebieden te verstevigen en zo kracht te ontwikkelen.15

Deze Ammonitische vaders waren vergelijkbaar. Ze hadden hogere en bredere versterkingen nodig tussen hun getrouwe leven en hun onrechtschapen gedrag uit het verleden. Hun zoons, gezegend met rechtschapen tradities, waren in mindere mate kwetsbaar voor dezelfde verleidingen. Ze konden hun gezin verdedigen zonder hun geestelijk welzijn in gevaar te brengen.

Het goede nieuws voor wie verlost wil worden van de gevolgen van slechte keuzes uit het verleden is dat de Heer een onderscheid maakt tussen zwakheid en opstandigheid. De Heer waarschuwt dat opstandigheid zonder bekering bestraft wordt,16 maar Hij is altijd barmhartig als Hij het heeft over zwakheden.17

Ongetwijfeld werden de Ammonitische vaders opgevoed met de valse overleveringen van hun ouders, maar elk kind van onze Vader in de hemel wordt met het licht van Christus geboren. Ongeacht de oorzaak van hun zondige praktijken hadden ze er een geestelijke kwetsbaarheid door ontwikkeld die Satan zou proberen uit te buiten.

Gelukkig werd hun het evangelie onderwezen, bekeerden ze zich en werden ze door de verzoening van Jezus Christus in geestelijk opzicht veel sterker dan Satans verlokkingen. Het is aannemelijk dat ze niet verleid werden om hun brute verleden voort te zetten, maar ze gaven Satan de kans niet om ‘hun ziel [te bedriegen] en […] hen bedachtzaam ter helle [te voeren]’18 door hun profeet en leider te volgen. De verzoening van de Heiland maakte hen niet enkel rein van zonde. De Heiland kon hen door hun gehoorzaamheid aan de raad van hun priesterschapsleider ook beschermen tegen hun zwakheden en hen versterken. Hun nederige, levenslange toewijding aan de verzaking van hun zonden beschermde hun gezin beter dan wat ze ook gedaan konden hebben op het slagveld. Hun onderwerping ontnam hen geen zegeningen. Die sterkte hen en was hen en vele toekomstige generaties tot zegen.

Het einde van het verhaal verduidelijkt hoe de barmhartigheid van de Heer ‘zwakke dingen sterk [laat] worden’.19 Die getrouwe vaders stuurden hun zoons onder de hoede van Helaman op pad. Hoewel de zoons in hevige veldslagen vochten en ieder van hen verwondingen opliep, was er niet één omgekomen.20 De jonge mannen waren een essentiële versterking voor het vermoeide Nephitische leger geweest. Ze waren getrouw en in geestelijk opzicht sterker toen ze terug naar huis keerden. Hun families werden gezegend, beschermd en gesterkt.21 De talloze mensen die het Boek van Mormon in onze tijd bestuderen, worden door het voorbeeld van deze reine en rechtschapen zoons opgebouwd.

Ieder van ons heeft wel eens slechte keuzes gemaakt. We hebben allemaal de verlossende macht van de verzoening van Jezus Christus nodig. Ieder van ons moet zich bekeren van opstandigheid. ‘Want Ik, de Heer, kan de zonde niet met de geringste mate van toelating aanschouwen.’22 Dat kan Hij niet, omdat Hij weet wat er nodig is om te worden zoals Hij.

Velen van ons hebben zwakheden in ons karakter ontwikkeld. Door de verzoening van Jezus Christus kunnen we, zoals de Ammonieten, geestelijke versterkingen opwerpen tussen onszelf en begane zonden die Satan probeert uit te buiten. De geestelijke bescherming rondom de Ammonitische vaders waren henzelf, hun gezin, hun land en toekomstige generaties tot zegen en kracht. Dat geldt ook voor ons.

Hoe werpen we die eeuwige versterkingen dan op? De eerste stap moet oprechte, grondige en volledige bekering zijn. Door middel van de verzoening van Jezus Christus kan ieder van ons rein worden en zal de last van onze opstandigheid weggenomen worden. Denk eraan: bekering is geen straf. Het is het hoopgevende pad naar een heerlijker toekomst.

Onze Vader in de hemel heeft ons van hulpmiddelen voorzien om de versterkingen tussen onze kwetsbaarheden en getrouwheid op te werpen. Overweeg de volgende suggesties:

  • Sluit verbonden en ontvang verordeningen voor uzelf. Zet u vervolgens gestaag en consequent in om uw voorouders de verordeningen van de tempel aan te bieden.

  • Verkondig het evangelie aan familieleden of vrienden die geen lid of minderactief zijn. U kunt weer enthousiast worden door over deze waarheden te vertellen.

  • Wees getrouw in al uw roepingen, vooral uw huisonderwijs- of huisbezoekopdrachten. Maak u er niet met een kwartiertje per maand vanaf. Probeer liever elk gezinslid te helpen. Leer ze persoonlijk kennen. Wees een goede vriend of vriendin. Toon ze hoeveel u om elk van hen geeft door middel van liefdediensten.

  • Dien vooral uw eigen gezinsleden. Maak een heel hoge prioriteit van de geestelijke ontwikkeling van uw partner en kinderen. Heb aandacht voor de dingen die u kunt doen om hen te helpen. Geef hun vrijelijk tijd en aandacht.

Deze suggesties hebben een gemeenschappelijk thema: vul uw leven met dienstbetoon. Als u uw leven verliest in de dienst aan de kinderen van onze hemelse Vader,23 zullen Satans verleidingen minder greep op u krijgen.

De verzoening van Jezus Christus geeft u die kracht omdat uw Vader in de hemel zielsveel van u houdt. Is dat niet prachtig? Velen van u hebben de last van slechte keuzes gevoeld, en ieder van u kan de verheffende macht van de vergevensgezindheid, barmhartigheid en kracht van de Heer voelen. Ik heb dat gevoeld en getuig dat die voor ieder van u beschikbaar is. In de naam van Jezus Christus. Amen.