2013
Heliga för alla tider
September 2013


Budskap från första presidentskapet

Heliga för alla tider

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

Jag har barndomsminnen från en del av världen som kan användas till vykort för årstidernas skiftningar. Varje månad som gick var härlig och underbar. En perfekt vinterdag täcktes bergen och stadsgatorna av nyfallen snö. Våren kom med befriande regn och en explosion av grönska. Sommarens dåsiga skyar bildade en mild blå kanvas för den klara solens sken. Och den spektakulära hösten förvandlade naturen till lysande nyanser av orange, gult och rött. Som barn älskade jag varje årstid och än i dag älskar jag karaktären och det unika hos var och en.

Vi har också olika årstider i vårt liv. En del är varma och behagliga. Andra är inte det. En del dagar är lika vackra som bilderna i en almanacka. Och så finns det dagar och omständigheter som orsakar hjärtesorg och kan ge intensiva känslor av förtvivlan, ovilja och bitterhet.

Jag är övertygad om att vi alla en eller annan gång har tänkt att det skulle vara trevligt att bo i ett land som bara har en perfekt årstid, och undvika de obehagliga tiderna däremellan.

Men det är inte möjligt. Inte heller är det önskvärt.

När jag ser tillbaka på mitt liv är det uppenbart att många av de tider då jag upplevt störst tillväxt har varit när jag har gått igenom de stormiga årstiderna.

Vår allvise himmelske Fader visste att för att hans barn skulle växa och bli de personer de är avsedda att bli, behövde de uppleva tider av motgångar under jordelivets resa. Lehi, en profet i Mormons bok, sade att utan motstånd ”skulle ingen rättfärdighet kunna finnas” (2 Nephi 2:11). Faktum är att det är det bittra i livet som gör att vi kan känna igen, jämföra och uppskatta dess sötma (se L&F 29:39; Mose 6:55).

President Brigham Young uttryckte det så här: ”Alla intelligenta varelser som ska krönas med ära, odödlighet och eviga liv, måste genomgå varje svårt prov som bestämts för intelligenta varelser, för att kunna få sin härlighet och upphöjelse. Varje olycka som kan drabba dödliga varelser ska tillåtas … för att bereda dem för att åtnjuta Herrens närhet. … Varje prövning och erfarenhet ni har gått igenom är nödvändig för er frälsning.”1

Frågan är inte om vi kommer att uppleva tider av motgångar utan hur vi kommer att rida ut stormarna. Vår stora möjlighet under livets ständigt föränderliga årstider är att hålla fast vid Guds tillförlitliga ord, för hans råd är inte bara till för att hjälpa oss rida ut livets stormar utan också att leda oss förbi dem. Vår himmelske Fader har gett sitt ord genom sina profeter — dyrbar kunskap som ska leda oss igenom prövningarna under de svåra tiderna och vidare mot det eviga livets outsägliga glädje och strålande ljus. Det är en viktig del av livets upplevelser att utveckla den styrka, det mod och den redbarhet som behövs för att kunna hålla fast vid sanning och rättfärdighet trots stötarna vi kan drabbas av.

De som har gått ner i dopets vatten och tagit emot den Helige Andens gåva har satt sina fötter på lärjungeskapets väg och uppmanats att stadigt och trofast följa i vår Frälsares fotspår.

Jesus lärde att solen går upp ”över onda och goda och … det [regnar] över rättfärdiga och orättfärdiga” (Matt. 5:45). Ibland kan vi inte förstå varför sådant som är svårt och till och med orättvist händer i livet. Men som Kristi efterföljare litar vi på att om vi söker flitigt, alltid ber och har tro så ska allt samverka till vårt bästa, om vi vandrar rättrådigt (se L&F 90:24; kursivering tillagd).

Som medlemmar i hans kyrka, som heliga, tjänar vi glatt och villigt i alla väder och under alla årstider. Och när vi gör det fylls våra hjärtan av helgad tro, helande hopp och himmelsk barmhärtighet.

Men vi måste ändå gå igenom alla årstider — både behagliga och smärtsamma. Oavsett årstid sätter vi som efterföljare till Jesus Kristus emellertid vårt hopp till honom medan vi vandrar mot hans ljus.

Kort sagt är vi Guds heliga, fast beslutna att lära av honom, att älska honom och att älska vår nästa. Vi är pilgrimer på lärjungeskapets välsignade väg, och vi vandrar trofast mot vårt himmelska mål.

Låt oss därför vara heliga på våren, sommaren, hösten och vintern. Låt oss vara heliga för alla tider.

Slutnot

  1. Kyrkans presidenters lärdomar: Brigham Young (1997), s. 261, 262.

Undervisa från det här budskapet

Första presidentskapet har sagt: ”Några av de främsta predikningarna finner vi i psalmerna” (Psalmer, s. ix). När du återger det här budskapet kan du och de du undervisar sjunga en av följande psalmer eller en annan sång om hur man uthärdar motgångar: ”En grundval blev lagd” (nr 38); ”Min herde är Herren” (nr 67) eller ”Låt oss sträva fram” (nr 166). Om du känner dig manad kan du berätta om en tid i livet när en prövning visade sig bli en välsignelse.

Fotoillustrationer Craig Dimond; FOTOGRAFI AV VINTERBAKGRUND © Thinkstock/iStockphoto