2013
Ærlighet og integritet
Juli 2013


Til styrke for ungdom

Ærlighet og integritet

Bilde
Eldste Christoffel Golden jr.

Som en Kristi disippel er disse personlige egenskapene uttrykk for hvem du egentlig er.

Under en mesterskapskamp i amerikansk fotball hadde Joseph B. Wirthlin det han kalte “en skjellsettende opplevelse” under et avgjørende angrep.

Bilde

Illustrasjoner: Ben Sowards

“Utspillet krevde at jeg skulle løpe med ballen gjennom midten for å score en touchdown,” sa han. “Jeg tok pasningen og styrtet inn i motstanderne. Jeg visste jeg var nær mållinjen, men jeg visste ikke hvor nær. Selv om jeg lå fastklemt nederst i haugen, strakte jeg fingrene frem 5 cm, og kjente den. Mållinjen var 5 cm unna.

I det øyeblikket ble jeg fristet til å dytte ballen frem. Jeg kunne ha gjort det… Men så husket jeg hva min mor hadde sagt. ‘Joseph,’ sa hun ofte til meg, ‘gjør det rette, uansett hvilke konsekvenser det får. Gjør det rette,så vil ting ordne seg.’

Jeg ville så gjerne score den touchdownen. En ting var å være helt i mine venners øyne, men jeg ønsket enda sterkere å være helt i min mors øyne. Dermed lot jeg ballen ligge der den var – fem centimeter fra mållinjen.”1 Eldste Wirthlin (1917-2008) ble senere medlem av De tolv apostlers quorum.

Gjør det rette

Eldste Wirthlins avgjørelse er et utmerket eksempel på en som ikke ville gå på akkord med sin integritet. Ærlighet og integritet setter vår karakter på prøve. De krever at man alltid gjør eller sier de rette tingene uansett omstendigheter eller hva andre måtte mene.

En av normene i Til styrke for ungdom er ærlighet og integritet. Som en siste-dagers-hellig og en Kristi disippel, forventes det at du er “ærlig mot deg selv, andre og Herren til enhver tid. Å være ærlig betyr å velge å ikke lyve, stjele, jukse eller bedra på noen måte …

Integritet er nært forbundet med ærlighet. Integritet betyr at man til enhver tid tenker og gjør det som er riktig, uansett konsekvenser. Når man har integritet, er man villig til å etterleve sine normer og sin tro selv om ingen iakttar en.”2

Bli en disippel

Vår oppgave i denne prøvetilstand her i jordelivet er å bli “en hellig gjennom den Herre Kristi forsoning” (Mosiah 3:19). Å bli en hellig er hverken mer eller mindre enn å bli en sann Kristi disippel. Dette er ikke så vanskelig som du kanskje tror. Du vet sannsynligvis allerede hvordan du gjør det. Det krever imidlertid innsats, og noen ganger krever denne innsatsen mye av oss. Men det er mulig.

Mormons bok lærer oss: “For se, Kristi Ånd er gitt til alle mennesker, så de kan skjelne godt fra ondt. Derfor forteller jeg dere hvordan dere skal dømme, for alt som innbyr til å gjøre godt og tilskynder til å tro på Kristus, kommer ved Kristi kraft og gave. Derfor kan dere ha en fullkommen kunnskap om at det er av Gud” (Moroni 7:16).

Som en Kristi disippel kan du finne ut hvordan du kan snakke og handle ved å spørre deg selv: “Hva ville Jesus gjort?” Tilskyndelser vil følge, og hvis du handler etter disse tilskyndelsene, vil du motta et vitnesbyrd om at du har handlet riktig. Men det er også sant at du noen ganger kanskje må vente en stund før du kan se de sanne konsekvensene og velsignelsene av dine ærlige handlinger.

Vær fullstendig ærlig

Til styrke for ungdom minner oss på følgende: “Uærlighet skader deg og også andre. Hvis du lyver, stjeler, nasker eller jukser, skader du din ånd og ditt forhold til andre. Å være ærlig gir deg større muligheter i fremtiden og større evne til å bli ledet av Den hellige ånd.”3

Det sanne mål på oppriktig integritet og fullstendig ærlighet er hva du gjør når ingen er i nærheten og kan vite hva du tenker, sier eller gjør. Som vår Herre Jesu Kristi sanne disipler, kan vi ikke være eller gjøre mindre enn det Frelseren har vist oss. Vi har Den hellige ånds uforlignelige gave. Frelseren sa: “Men talsmannen, Den Hellige Ånd, som Faderen skal sende i mitt navn, han skal lære dere alle ting, og minne dere om alt det som jeg har sagt dere” (Johannes 14:26).

Vår Frelser har også gitt oss stor kraft som kommer av daglig bønn, skriftstudium og å lese de levende profeter og apostlers ord. Disse positive daglige vanene utvikler ærlighet og integritet i oss. Husk at som en Kristi disippel og et medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, er ærlighet et uttrykk for din integritet og hvem du egentlig er.

Noter

  1. Joseph B. Wirthlin, “Livets lærdommer,” Liahona, mai 2007, 46.

  2. Til styrke for ungdom (hefte, 2011), 19.

  3. Til styrke for ungdom, 19.

Daglig bønn, skriftstudium og anvendelse av levende profeters læresetninger utvikler ærlighet og integritet i oss.