2013
Sterke inntrykk fra Ånden
Juni 2013


Sterke inntrykk fra Ånden

Fra en tale til ungdom i Salta, Argentina, november 2011.

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

Et vitnesbyrd kan komme til enhver vanlig person, uansett hvor han eller hun måtte være, fordi vår himmelske Fader og Den hellige ånd kjenner hver enkelt av oss nært.

Jeg søkte svar i Den hellige lund

Som ung mann fikk jeg anledning til å være i Palmyra, New York en sommerkveld. Jeg befant meg i Den hellige lund, alene. Jeg knelte ned for å be vår himmelske Fader om å gi meg en eller annen tilkjennegivelse eller indikasjon på det jeg egentlig allerede visste hadde skjedd på dette hellige stedet. Jeg ba med stor oppriktighet, i lang tid, med en ærbødig holdning. Jeg mottok imidlertid ikke noe svar eller noen tilskyndelse fra Den hellige ånd. Ingenting kom. Til slutt ga jeg opp og gikk skuffet min vei, idet jeg tenkte: “Hva var det jeg gjorde galt?” Hvorfor? Hva mer skulle til?” Det virket for meg som om det ikke kunne være noe bedre sted å få svar på en slik bønn.

Jeg lærte av denne opplevelsen at vi ikke kan forlange noe fra Gud. Vi kan ikke si: “Du må svare meg på denne måten, akkurat nå.” Det er opp til ham å bestemme hvordan og når og hva han vil formidle til oss. Vår oppgave er alltid å være i en slik tilstand at vi kan motta Åndens tilskyndelser eller hvisken, åpenbaring eller inspirasjon. Han bestemmer imidlertid hvordan og når.

Bilde
footprints

Illustrasjoner: Dan Burr

Motta et svar hjemme

Det jeg søkte den gangen – som ikke kom da – kom virkelig til meg fem eller seks uker senere. Jeg var hjemme og leste Mormons bok. Uten at jeg spurte, kom det over meg en sterk tilskyndelse, følelse og kommunikasjon gjennom Den hellige ånd som bekreftet min tro og mitt vitnesbyrd.

Kommunikasjonen var så sterk at den fikk meg til å gråte. Den var også så ren at det ikke var behov for ord. Ånden trenger ikke å være begrenset til ord. Han kan kommunisere fra Ånd til ånd med et språk som er umiskjennelig fordi det ikke har noen ord. Det er kommunikasjon av ren kunnskap og intelligens fra Ånden, og jeg har lært at det virkelig er den beste måten å tilegne seg kunnskap på. Det er sterkere og mer langvarig enn å berøre eller se. Vi kan begynne å tvile på de fysiske sansene, men vi kan ikke tvile når Den hellige ånd taler til oss. Den er det sikreste vitne. På grunn av dette er den utilgivelige synd å fornekte Den hellige ånd eller vitnesbyrd som kommer fra Den hellige ånd.

Bilde

Vi kan føle Guds kjærlighet og forståelse

Det føles virkelig helt greit at Herren ikke ga meg svar i Den hellige lund, fordi jeg kanskje ville ha trodd at man må foreta en pilegrimsreise til Palmyra for å kunne motta et vitnesbyrd om profeten Joseph Smith. Nå vet jeg at det kan komme hvor som helst. Man trenger ikke å dra til Jerusalem for å få et vitnesbyrd om vår Herre Jesus Kristus. Vitnesbyrdet kan komme til enhver vanlig person, uansett hvor han eller hun måtte være, fordi vår himmelske Fader og Den hellige ånd kjenner hver enkelt av oss nært. De vet hvor vi er og hvordan de kan finne oss. Og de trenger ikke visum. Faktisk er de kjent med hele verden! De vet det fra før.

Jeg lover dere, unge mennesker, at hvis dere vil fortsette å være trofaste og be, vil Herren gi dere det samme svar, det samme vitnesbyrd, den samme bekreftelse som han ga meg, for jeg vet at han elsker dere alle like høyt som han elsker meg eller president Thomas S. Monson eller noen av sine barn.

Guds kjærlighet er til alle, og den er uendelig. Han vet hvordan han skal kommunisere med hver enkelt. Han vet hvor dere er og hvordan han kan nå deres hjerte og ånd gjennom Den hellige ånd. Slutt ikke å be. Slutt ikke å spørre. Slutt ikke å adlyde budene. Den tid vil komme, hvis den ikke allerede har kommet, da dere vil motta dette sterke vitnesbyrdet. Og det vil ikke bare skje én gang. Ved Herrens barmhjertighet vil det komme gang etter gang etter gang gjennom hele livet.

Fortsett å motta et vitnesbyrd

Slik har det vært med meg. Mens jeg var på misjon i Tucumán i Argentina, underviste jeg en familie og bar vitnesbyrd om profeten Joseph Smiths første syn. Familien trodde ikke på det. Men i samme øyeblikk som jeg bar vitnesbyrd, fikk jeg en enda en bekreftelse på mitt vitnesbyrd. Ånden sa: “Ditt vitnesbyrd er sant.” Han vitnet for meg om mitt eget vitnesbyrd.

Gjennom hele livet vil dere gjentatte ganger motta bekreftelser på at Gud finnes, at han er vår himmelske Fader, at han lever, at han kalte profeten Joseph Smith til å tjene som gjenopprettelsens profet, at hans Sønn lever og at hans nåde er tilstrekkelig til å frelse oss, rense oss og tilgi oss alle. Dette vitnesbyrdet kommer gang på gang gjennom hele livet.

Jeg vet disse tingene. Jeg er et spesielt vitne om dem. Jeg vet at vår Herre lever, at han bokstavelig talt er en oppstanden person, at han leder og står i spissen for denne kirken som bærer hans navn, at den er hans og at dere er hans får.