2013
Hengen voimallisia vaikutelmia
Kesäkuu 2013


Hengen voimallisia vaikutelmia

Puheesta, joka pidettiin nuorille Saltassa Argentiinassa marraskuussa 2011.

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

Todistus voi tulla jokaiselle tavalliselle ihmiselle, olipa hän missä tahansa, koska meidän taivaallinen Isämme ja Pyhä Henki tuntevat meidät henkilökohtaisesti.

Etsin vastausta pyhässä lehdossa

Nuorena minulla oli tilaisuus olla eräänä kesäiltana Palmyrassa New Yorkin osavaltiossa. Huomasin olevani pyhässä lehdossa yksin. Polvistuin rukoilemaan pyytäen taivaallista Isää antamaan minulle jonkin ilmestyksen tai osoituksen siitä, minkä tosiaan jo tiesin tapahtuneen siinä pyhässä paikassa. Rukoilin hyvin vilpittömästi, pitkään, kunnioitusta tuntien. Enkä saanut Pyhältä Hengeltä mitään vastausta tai mitään sanomaa. Mitään ei tullut. Viimein annoin periksi ja lähdin pettyneenä ihmetellen: ”Mitä en tehnyt oikein? Miksi? Mitä vielä olisi tarvittu?” Minusta tuntui, että ei voisi olla mitään sen parempaa paikkaa saada vastaus siihen rukoukseen kuin siinä ympäristössä.

Siitä kokemuksesta opin, että me emme voi vaatia Jumalalta mitään. Me emme voi sanoa: ”Sinun täytyy vastata minulle tällä tavoin, juuri tällä hetkellä.” Hän päättää, kuinka ja milloin ja mitä Hän kertoo meille. Meidän tehtävänämme on olla aina oikeassa vireessä ottamaan vastaan kehotuksia tai kuiskauksia, ilmoitusta, Hengen innoitusta. Mutta Hän päättää, kuinka ja milloin.

Kuva
footprints

Kuvitus Dan Burr

Sain vastauksen kotona

Se, mitä silloin etsin – ja mitä en silloin saanut – tuli minulle viisi tai kuusi viikkoa myöhemmin. Olin kotona lukemassa Mormonin kirjaa. Ja aivan pyytämättäni minut valtasi voimallinen vaikutelma, tunne, viesti Pyhän Hengen kautta, joka vahvisti uskoani ja todistustani.

Se oli niin voimallinen viesti, että se sai minut kyyneliin. Se oli myös niin puhdas viesti, ettei se tarvinnut sanoja. Hengen ei tarvitse rajoittua sanoihin. Hän voi kommunikoida Henkenä hengelle ja kielellä, josta ei voi erehtyä, koska siinä ei ole sanoja. Se on puhdasta tietoa ja älyä, joka tulee Hengeltä, ja olen oppinut tietämään, että se on todellakin paras tapa saada tietoa. Se on voimallisempaa ja pidempikestoista kuin koskettaminen tai näkeminen. Me voimme alkaa epäillä fyysisiä aistejamme, mutta me emme voi epäillä, kun Pyhä Henki puhuu meille. Se on varmin todistus. Tämän vuoksi Pyhän Hengen eli Pyhän Hengen todistuksen kieltäminen on anteeksiantamaton synti.

Kuva

Tunsin Jumalan rakkauden ja ymmärryksen

Olen todella hyvilläni siitä, ettei Herra antanut minulle vastausta pyhässä lehdossa, koska olisin saattanut päätyä ajattelemaan, että on tehtävä pyhiinvaellusmatka Palmyraan voidakseen saada todistuksen profeetta Joseph Smithistä. Nyt tiedän, että todistus voi tulla missä paikassa tahansa. Ei tarvitse mennä Jerusalemiin saadakseen todistuksen Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta. Se todistus voi tulla jokaiselle tavalliselle ihmiselle, olipa hän missä tahansa, koska meidän taivaallinen Isämme ja Pyhä Henki tuntevat meidät henkilökohtaisesti. He tietävät, missä me olemme ja kuinka meidät voi löytää. Eivätkä He tarvitse viisumeja. Itse asiassa He tuntevat koko maailman! He tietävät jo.

Lupaan teille, nuoret, että jos pysytte uskollisina ja pyydätte, niin Herra antaa teille saman vastauksen, saman todistuksen, saman vahvistuksen, jonka Hän antoi minulle, koska tiedän, että Hän rakastaa teitä kaikkia yhtä paljon kuin Hän rakastaa minua tai presidentti Thomas S. Monsonia tai ketä tahansa lapsistaan.

Jumalan rakkaus on jokaista varten, ja se on ääretöntä. Hän osaa kommunikoida jokaisen ihmisen kanssa. Hän tietää, missä te olette ja kuinka Hän voi vaikuttaa sydämeenne ja henkeenne Pyhän Hengen välityksellä. Älkää lakatko rukoilemasta. Älkää lakatko pyytämästä. Älkää lakatko noudattamasta käskyjä. Koittaa hetki – ellei ole jo koittanut – jolloin saatte tämän vahvan todistuksen. Eikä se tapahdu vain kerran. Sen sijaan Herran armosta niin tapahtuu yhä uudestaan ja uudestaan läpi elämänne.

Henki todistaa jatkuvasti

Niin on käynyt omalla kohdallani. Palvellessani lähetystyössä Tucumánissa Argentiinassa opetin erästä perhettä ja lausuin todistukseni profeetta Joseph Smithin ensimmäisestä näystä. Perhe ei uskonut sitä. Sillä hetkellä kun lausuin todistukseni, sain kuitenkin uuden vahvistuksen omalle todistukselleni. Henki sanoi: ”Sinun todistuksesi sanat ovat totta.” Hän todisti minulle minun todistuksestani.

Läpi elämänne te tulette saamaan toistuvasti vahvistuksia sille, että Jumala on olemassa, että Hän on meidän taivaallinen Isämme, että Hän elää, että Hän kutsui profeetta Joseph Smithin palvelemaan palautuksen profeettana, että Hänen Poikansa elää ja että Hänen armonsa riittää pelastamaan meidät, puhdistamaan meidät ja antamaan meille kaiken anteeksi. Sen todistuksen saamme kerta toisensa jälkeen läpi elämämme.

Tiedän nämä asiat. Olen niiden erityinen todistaja. Tiedän, että meidän Herramme elää, että Hän on kirjaimellisesti ylösnoussut olento, että Hän opastaa ja on tämän Hänen mukaansa nimetyn kirkon pää, että tämä on Hänen kirkkonsa ja että te olette Hänen lampaitaan.