2013
Ni prinsipper for et godt ekteskap og en lykkelig familie
Juni 2013


Ni prinsipper for et godt ekteskap og en lykkelig familie

Amy Adams fra Washington i USA prøvde å finne ut hvilke aktiviteter som ville være best for hennes tre små barn, da en samtale med moren fikk henne til å ombestemme seg. “Hva om du ga barna noe bedre enn trening i idrett eller dans?” spurte Amys mor. “Hva om de ved å bli hjemme, kunne lære å føle Ånden mer?” Så minnet hennes mor henne på hva president Dieter F. Uchtdorf, annenrådgiver i Det første presidentskap, har sagt om kraften i å fokusere på livets grunnleggende relasjoner (se for eksempel “Det som betyr mest,” Liahona, nov. 2010, 19-22).

Amy og hennes mann, Brett, ba om og grunnet på dette rådet og følte det ville være en god idé for deres familie å tilbringe mer tid sammen hjemme. I ett år valgte de å gi avkall på dans og idrett. I stedet tilberedte de måltider, lærte Primær-sanger, besøkte museer og lekte utendørs. “Våre barn var i stand til å føle Ånden… fordi vi tok oss tid til å stoppe opp og lytte,” sier Amy. Deres barn er kanskje ikke de beste innen idrett og dans, sier hun, “men de har et vitnesbyrd om Frelseren.”

Amy og Brett ba om å få vite hvordan de personlig skulle følge rådene fra profeter i nyere tid, og dette gjorde dem i stand til å motta inspirasjon for sin familie. Amy sier denne inspirasjonen førte til hennes “stolteste øyeblikk som mor”.

I “Familien – En erklæring til verden” har profeter i vår tid fremsatt ni grunnleggende prinsipper for sterke, evangeliesentrerte familier: “Gode ekteskap og familier opprettes og opprettholdes når de bygger på prinsippene tro, bønn, omvendelse, tilgivelse, respekt, kjærlighet, medfølelse, arbeid og sunne aktiviteter” (Liahona, nov. 2010, 129). Følgende læresetninger fra Kirkens ledere, eksempler fra Jesu Kristi liv og visuelle bilder gir oss en nærmere titt på disse ni prinsippene og hvordan vi kan anvende dem.

Tro

“Tillit til Jesus Kristus som fører til at en person er lydig mot ham.”

Veiledning til Skriftene, “Tro,” scriptures.lds.org.

Fra Kirkens ledere

“Som foreldre har vi blitt befalt å lære våre barn ‘å forstå læren om …tro på Kristus, den levende Guds Sønn’ (L&p 68:25)…

Det finnes ikke noe annet vi kan være helt og holdent sikre på. Det finnes ikke noe annet fundament i livet som kan gi samme fred, glede og håp. I usikre og vanskelige tider er tro i sannhet en åndelig gave verdt våre største anstrengelser. Vi kan gi våre barn utdannelse, lærdommer, idrett, kunst og materielle eiendeler, men hvis vi ikke gir dem tro på Kristus, har vi gitt dem lite.”

Eldste Kevin W. Pearson i De sytti, “Tro på Herren Jesus Kristus,” Liahona, mai 2009, 38.

Bønn

“Bønn er den handling som bringer Faderens vilje og barnets vilje i harmoni med hverandre. Hensikten med bønn er ikke å forandre Guds vilje, men å sikre oss selv og andre velsignelser som Gud allerede er villig til å gi oss, men som er avhengige av at vi ber om dem.”

Bible Dictionary, “Prayer.”

Fra Jesu Kristi liv

Da Frelseren avsluttet den første dagen av sitt virke blant nephittene, så han inn i folkemengdens ansikter og så at “de gråt og så ufravendt på ham som om de ville be ham være hos dem litt lenger”. Han ble fylt med medlidenhet og sa: “Har dere noen som er syke blant dere? …Bring dem hit, og jeg vil helbrede dem.”

Folkemengden kom så frem med sine syke, og Jesus helbredet dem én etter én. Og alle – 2500 menn, kvinner og barn – knelte ved Jesu føtter og tilba ham.

Frelseren befalte så at de små barna skulle bringes til ham, og befalte folket å knele ned. Han knelte midt blant barna og begynte å be. Folket ble overveldet av glede etter å ha hørt hans bønn, og de bar dette vitnesbyrdet: “Aldri før har noe øye sett eller noe øre hørt så store og vidunderlige ting som vi så og hørte Jesus tale til Faderen.” (Se 3 Nephi 17:1-17.)

Omvendelse

“Å omvende seg vil si at man bevisst går inn for å oppgi sin tidligere levemåte for å forandre seg og bli en Kristi disippel.”

Veiledning til Skriftene, “Omvende, omvendelse,” scriptures.lds.org.

Fra Kirkens ledere

“I dag er alltid en bedre dag å omvende seg på enn noen morgendag …

Selv om vi skulle bli tilgitt senere, kan ikke Herren gjenopprette den gode påvirkning vår omvendelse i dag kunne hatt på dem vi har kjær og skal tjene. Det er spesielt bittert for foreldre til små barn. Mens barna er små, har man en sjanse som kanskje aldri kommer tilbake, til å forme og løfte ånder. Men selv en bestefar som kanskje har gått glipp av sjanser sammen med sine egne barn, kan, ved å velge å omvende seg i dag, gjøre noe for sine barnebarn som han en gang kunne ha gjort for deres foreldre.”

President Henry B. Eyring, førsterådgiver i Det første presidentskap, “Utsett det ikke,” Liahona, jan. 2000, 40.

Tilgivelse

“Slik det er brukt i Skriftene, betyr å tilgi vanligvis to ting: (1) Når Gud tilgir menneskene, opphever han eller setter til side en påbudt straff for synd… (2) Når menneskene tilgir hverandre, behandler de hverandre med Kristus-lignende kjærlighet.”

Veiledning til Skriftene, “Tilgi,” scriptures.lds.org.

Fra Jesu Kristi liv

En fariseer ved navn Simon ba Frelseren hjem på middag. Mens de spiste, kom en kvinne som var kjent i byen som en synder, til Jesus og sto i nærheten og gråt. Hun knelte ved Frelserens føtter og vasket dem med sine tårer, tørket dem med håret sitt og salvet dem med salve. Simon så kvinnen og tenkte: “Var denne mann en profet, da visste han hvem og hva slags kvinne det er som rører ved ham.”

Frelseren vendte seg deretter til Simon og lærte ham en lignelse:

“En pengeutlåner hadde to skyldnere. Den ene skyldte ham fem hundre denarer, den andre femti.

Men da de ikke hadde noe å betale med, ettergav han dem begge gjelden.”

Så spurte Jesus Simon: “Hvem av [skyldnerne] vil elske [pengeutlåneren] mest?” Simon svarte at det sannsynligvis var den skyldneren som ble ettergitt den største gjelden. Jesus snudde seg så til kvinnen og sa til Simon: “Ser du denne kvinnen?… Hennes mange synder er henne forlatt, derfor elsker hun meget. Men den som lite er tilgitt, elsker lite.” Så lovet han kvinnen: “Dine synder er deg forlatt… Din tro har frelst deg. Gå bort i fred!” (Se Lukas 7:36-50.)

Fra Kirkens ledere

“Husk at himmelen er full av dem som har dette til felles: De er tilgitt. Og de tilgir.”

President Dieter F. Uchtdorf, annenrådgiver i Det første presidentskap, “De barmhjertige skal finne barmhjertighet,” Liahona, mai 2012, 77.

Respektere

“Å anse verdig til høy anseelse.”

Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 11. utg. (2003), “respekt”.

Fra Kirkens ledere

“Når vi har fått erfaring og har sett hvor flyktig og til tider overfladisk mye av verden er, blir vi mer takknemlig for privilegiet å tilhøre noe vi kan stole på – hjem, familie og våre kjæres lojalitet. Vi får visshet om hva det vil si å være knyttet til hverandre gjennom plikt, respekt og tilhørighet. Vi lærer at ingenting fullt ut kan erstatte det velsignede forholdet som familieliv innebærer …

“Brødre, la oss behandle vår hustru med respekt og verdighet. Hun er vår evige ledsager. Søstre, hedre deres ektemann. Han trenger å få høre et godt ord. Han trenger et vennlig smil. Han trenger et varmt uttrykk for sann kjærlighet.”

President Thomas S. Monson, “Et kjærlig hjem – Veiledning fra vår profet,” Liahona, aug. 2011, 4.

Kjærlighet

“Dyp hengivenhet og medfølelse… Det største eksempel på Guds kjærlighet til sine barn kommer til uttrykk i Jesu Kristi uendelige forsoning.”

Veiledning til Skriftene, “Kjærlighet,” scriptures.lds.org.

Fra Jesu Kristi liv

Kvelden før sin korsfestelse og noen timer før lidelsen i Getsemane, feiret Jesus Kristus en siste påske med sine apostler. Da måltidet var over, “visste [Jesus] at hans time var kommet da han skulle gå bort fra denne verden til Faderen. Og som han hadde elsket sine egne som var i verden, slik elsket han dem til det siste.” Frelseren reiste seg da fra måltidet og bandt et linklede om seg. Han fylte et fat med vann og vasket disiplenes føtter. Da han var ferdig, ga han dem et nytt bud:

“Som jeg har elsket dere, skal også dere elske hverandre …

Av dette skal alle kjenne at dere er mine disipler.” (Se Johannes 13:1-5, 34-35.)

Fra Kirkens ledere

“Foreldre, når uttrykte dere sist oppriktig kjærlighet til deres barn? Barn, når fortalte dere sist foreldrene deres at dere er glad i dem?

Vi vet jo alle allerede at vi skulle fortelle våre kjære at vi elsker dem. Men det vi vet kommer ikke alltid til uttrykk i det vi gjør. Vi kan føle oss usikre, klønete eller kanskje til og med litt forlegne.

Som Frelserens disipler streber vi ikke bare etter å vite mer, vi må snarere gjøre stadig mer av det vi vet er riktig, og bli flinkere til det.

Vi skulle huske at å si ‘jeg er glad i deg’ bare er en begynnelse. Vi må si det, vi må mene det, men viktigst er det at vi stadig viser det.”

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum, “Mer flittige og samvittighetsfulle hjemme,” Liahona og Ensign, nov. 2009, 17-18.

Medlidenhet

“Bokstavelig talt ‘å lide med’. Det betyr også å vise sympati, medfølelse og ha barmhjertighet med andre.”

Veiledning til Skriftene, “Medlidenhet,” scriptures.lds.org.

Fra Jesu Kristi liv

Skriftene inneholder en rekke beretninger der Frelseren viste medlidenhet med andre. Etter å ha blitt grepet av medlidenhet, ga han synet til to blinde menn (se Matteus 20:30-34), renset en spedalsk (se Markus 1:40-41) og helbredet alle de syke i en nephittisk folkemengde (se 3 Nephi 17:6-9).

I en spesielt rørende beretning nærmet Jesus seg byen Nain, hvor han så et begravelsesfølge for en ung mann – “sin mors eneste sønn, og hun var enke”. Da Frelseren så hvor mange av byens innbyggere som var sammen med kvinnen og hvor dypt hun sørget, “fikk han medynk med henne.” Han rørte ved båren den unge mannen lå på og sa: “Unge mann, jeg sier deg: Stå opp.” Umiddelbart satte mannen seg opp og begynte å snakke, og Frelseren ga ham til hans lidende mor. (Se Lukas 7:11-15.)

Arbeid

“Å anstrenge seg fysisk eller mentalt, spesielt i vedvarende innsats i en hensikt.”

Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 11. utg. (2003), “work”.

Fra Kirkens ledere

“Å lære barn gleden over ærlig arbeid er en av de største gavene man kan gi dem. Jeg er overbevist om at en av grunnene til at det er så mange samlivsbrudd i dag, er at foreldre ikke har lært sine sønner at de har ansvar for å forsørge og ta vare på sin familie og glede seg over den utfordringen som dette ansvaret medfører. Mange av oss har også mislykkes i å plante et ønske i våre døtres hjerte om å bringe skjønnhet og orden inn i sine hjem ved husmorvirksomhet …

[Min far] innpodet i meg glede over og takknemlighet for ærlig arbeid og forberedte meg til den tiden i livet da jeg ville ha ansvar for å forsørge en familie. Prinsippene jeg lærte av min kloke far om ærlig arbeid, om ikke å sløse, om disiplin og om å fullføre en oppgave var grunnleggende for min fremgang i livet.”

Eldste L. Tom Perry i De tolv apostlers quorum, “Gleden ved ærlig arbeid,” Lys over Norge, jan. 1987, 52.

Rekreasjon

Sunne, gode aktiviteter som styrker alle involverte fysisk, psykisk og åndelig.

Fra Kirkens ledere

“Slik hederlig arbeid gir hvilen sin sødme, er sunn rekreasjon arbeidets venn og stabiliserende ledsager. Musikk, litteratur, kunst, dans, drama, idrett – alt kan gi underholdning, berike livet og hellige det ytterligere. Samtidig er det nesten unødvendig å si at mye av det som regnes som underholdning i dag, er uanstendig, nedverdigende, voldelig, sløvende og bortkastet tid. Ironisk nok skal det noen ganger hardt arbeid til for å finne sunn avkobling. Når underholdningen går fra dyd til last, virker den nedbrytende på det innviede liv.”

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum, “Refleksjoner over et innviet liv,” Liahona, nov. 2010, 17.

Fotoillustrasjon: Craig Dimond og Cody Bell © IRI

Fra venstre: fotoillustrasjoner: Craig Dimond, Cody Bell, Christina Smith © IRI; Herren Jesus Kristus av Del Parson © IRI

Fra venstre: Fotoillustrasjoner: Craig Dimond, Cody Bell og David Stoker © IRI Jeg vil tro, av Liz Lemon Swindle, kopiering ikke tillatt

Fra venstre: fotoillustrasjoner: Steve Bunderson, David Winters og Matthew Reier kopiering ikke tillatt; Detalj fra Jesus vasker apostlenes føtter, av Del Parson © IRI