2013
Glede over slektshistorie
Juni 2013


Besøkende lærerinners budskap

Glede over slektshistorie

Studer dette lesestoffet ydmykt, og drøft det med søstrene du besøker, slik det er aktuelt. Bruk spørsmålene som hjelp til å styrke søstrene og til å gjøre Hjelpeforeningen til en aktiv del av ditt eget liv. Du finner mer informasjon på reliefsociety.lds.org.

Bilde
Hjelpeforeningens emblem

Tro, familie, hjelp

Eldste Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum har sagt at Elijahs ånd er “en tilkjennegivelse av Den hellige ånd som bærer vitnesbyrd om familiens guddommelige natur”.1

Som medlemmer av Kristi gjenopprettede Kirke, er vi forpliktet ved pakt til å søke etter våre forfedre og gjøre evangeliets frelsende ordinanser tilgjengelig for dem. De kan ikke bli fullkomne uten oss (se Hebreerne 11:40), og “ei heller kan vi bli fullkomne uten våre avdøde” (L&p 128:15).

Slektshistorisk arbeid forbereder oss for det evige livs velsignelser og hjelper oss å styrke vår tro og vår personlige rettskaffenhet. Slektshistorie er en viktig del av Kirkens misjon som muliggjør arbeidet med frelse og opphøyelse for alle.

President Boyd K. Packer, president for De tolv apostlers quorum, har sagt: “Når vi forsker på våre egne slektslinjer, blir vi interessert i mer enn bare navn. Vår interesse vender vårt hjerte til våre fedre – vi prøver å finne dem, bli kjent med dem og hjelpe dem.”2

Fra Skriftene

Malaki 4:5-6; 1 Korinterbrev 15:29; L&p 124:28-36; 128:15

Fra vår historie

Profeten Joseph Smith sa: “Det største ansvar Gud har pålagt oss her i denne verden, er å søke etter våre avdøde.”3 Vi kan være stedfortredere i templet for våre avdøde forfedre og utføre nødvendige ordinanser for dem.

Sally Randall fra Nauvoo, Illinois, hvis 14-år gamle sønn er død, fant stor trøst i løftet om evige familier. Etter at hennes mann ble døpt for deres sønn, skrev hun til sine slektninger: “Hvor stort det er at vi… kan døpes for alle våre døde [forfedre] og frelse dem så langt tilbake som vi kan få kunnskap om dem.” Så ba hun sine slektninger om å sende henne informasjon om sine forfedre, idet hun sa: “Jeg har tenkt å gjøre det jeg kan for å frelse [vår familie].”4

Noter

  1. Russell M. Nelson, “En ny innhøsting,” Lys over Norge, juli 1998, 34.

  2. Boyd K. Packer, “Din slektshistorie: Hvordan komme i gang,” Liahona, aug. 2003, 12.

  3. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 469.

  4. Se Døtre i mitt rike: Hjelpeforeningens historie og arbeid (2011), 20-21.

Fotoillustrasjon: Craig Dimond og Cody Bell © IRI