2013
Rid på vågen
Maj 2013


Rid på vågen

Jag tackar Gud och hans Son Jesus Kristus för återställelsen och dess kraft att skapa en underbar våg av sanning och rättfärdighet som reser sig över jorden.

Bild
Russell M. Nelson

Kära bröder och systrar, jag håller med president Thomas S. Monson och andra som lovordar dem som har tackat ja till profetens begäran om fler värdiga missionärer. Nu sveper en tidigare oöverträffad våg av entusiasm för missionsarbetet över hela jorden. Allt sedan president Monsons historiska tillkännagivande i oktober förra året har tusentals äldster, systrar och par kallats, och många fler förbereder sig.1 Nu får vi frågor som: ”Vad ska vi göra med alla dessa missionärer?” Svaret är enkelt: De ska göra det som missionärer alltid har gjort. De ska predika evangeliet! De ska välsigna den allsmäktige Gudens barn!

Fler av er unga män och kvinnor kommer att rida på denna våg i er strävan att vara värdiga en missionskallelse. Ni ser detta som en våg av sanning och rättfärdighet. Ni ser er möjlighet att vara på toppen av den vågen.

Ni tonåringar, ta till er er nya studiekurs och undervisa varandra om Jesu Kristi lära. Nu är det er tur att förbereda er för att undervisa andra om Guds godhet.

Unga män och kvinnor, er utbildning är väldigt viktig – för oss, för er och för Gud. Om ni vill gå på college eller universitet efter er mission, uppmanar vi er att om möjligt ansöka till den skola ni valt innan ni påbörjar er mission. Många skolor beviljar ett 18 till 30 månaders uppskov för blivande missionärer. Det gör det möjligt för er äldster och systrar att verka utan att oroa er för var ni ska påbörja er högre utbildning. Vi är mycket tacksamma till skolledare som möjliggör sådana planer!

Ni föräldrar, lärare och andra – rid på vågen när ni förbereder vårt uppväxande släkte att bli värdiga att gå ut som missionärer. Under tiden kommer era goda liv att fånga intresset hos era vänner och grannar. Var beredda att svara dem som frågar er varför ni lever som ni gör. Var beredda att förklara det hopp och den glädje de ser i er.2 När sådana frågor kommer kan ni svara genom att säga: ”Vi kan ju fråga missionärerna! De kan hjälpa oss! Och om du vill kan jag vara med när missionärerna svarar på dina frågor och undervisar dig.”

Ni vuxna, rid på vågen för att hjälpa till med den andliga, fysiska och ekonomiska förberedelsen av framtida missionärer. Att stoppa undan småmynt i spargrisen blir en vana för er. Ni äldre par, planera för den dag när ni kan gå på mission. Vi kommer att vara ytterst tacksamma för ert tjänande. Till dess kanske några av er kan skicka era pengar på mission genom att bidra till den allmänna missionärsfonden, som president Monson föreslog igen i morse.3

Allt fler utvalda män och deras kära makar rider på vågen när de kallas att presidera över kyrkans missioner. I detta tjänande kommer de att forma framtiden för både födda och ofödda generationer. Missionspresidenterna innehar nycklarna till missionärernas välfärd, säkerhet och framgång. Efter att ha rådgjort med stavs- och distriktspresidenter i missionen ger varje missionspresident uppdrag till missionärerna att verka i vissa stavar, församlingar och grenar.

Stavspresidenter och biskopar rider på vågen när de tillbringar allt mer tid med att intervjua blivande missionärer. Dessa prästadömsledares nycklar ger dem ansvaret för missionsarbetet i deras enheter, och de inspirerar medlemmar att delta.

Bröder och systrar i varje församlingsråd börjar rida på vågen. I det rådet sitter församlingens missionsledare.4 Jag vill vända mig speciellt till var och en av er som är missionsledare i er församling. Ni har kallats av er biskop till att leda missionsarbetet i er församling. Och vissa av er är så framgångsrika att även en assistent har kallats för att hjälpa er. Tillsammans med andra i församlingsrådet hittar ni mindre aktiva medlemmar, familjer där inte alla är medlemmar och intresserade grannar. Ni har regelbundna möten med heltidsmissionärerna som tilldelats er enhet. Ni ger råd till och hjälper missionärerna. Var snäll och fyll deras dagliga planeringskalendrar med fokuserade och meningsfulla undervisningstillfällen. Det är ert ansvar. Ni har verkligen en nyckelroll i detta verks framgång. Om ni rider på vågen med tro och entusiasm kommer andra också att göra det. Du, församlingens missionsledare är den sammanbindande länken mellan medlemmar och missionärer i detta heliga arbete att rädda Guds barn.5

Våra nyfikna vänner och grannar som inte tillhör vår tro kan också rida på vågen. Vi uppmuntrar dem att behålla allt som är gott och sant i deras liv. Och vi inbjuder dem att ta emot mer, speciellt den underbara sanningen att familjer, genom Guds eviga plan, kan vara tillsammans för evigt.6

Denna våg av sanning och rättfärdighet är förunderlig! Den är inte skapad av människan! Den kommer från Herren, som sade: ”Jag skall påskynda mitt verk i dess tid.”7 Denna våg hämtar kraft ur ett gudomligt tillkännagivande som gjordes för 193 år sedan. Det består av endast sju ord. ”Denne är min älskade Son. Hör honom!”8 Den allsmäktige Gudens tillkännagivande presenterade den unge Joseph Smith för Herren Jesus Kristus. Dessa sju ord påbörjade återställelsen av hans evangelium. Varför? Därför att vår levande Gud är en kärleksfull Gud! Han vill att hans barn ska känna honom och Jesus Kristus, som han har sänt!9 Och han vill att hans barn ska få odödlighet och evigt liv!10

I denna underbara avsikt undervisar våra missionärer om återställelsen. De vet att Herren för cirka 2 000 år sedan upprättade sin kyrka. Efter hans korsfästelse och hans apostlars död ändrade människor på kyrkan och dess lära. Och sedan, efter generationer av andligt mörker och enligt tidigare profeters förutsägelser,11 återupprättade vår himmelske Fader och Jesus Kristus kyrkan, dess lära och dess prästadömsmyndighet. Tack vare den återställelsen är kunskap och viktiga förrättningar för frälsning och upphöjelse återigen tillgängliga för alla människor.12 Till sist kommer denna upphöjelse att göra det möjligt för oss var och en att leva med våra familjer i Guds och Jesu Kristi närhet för evigt!

Jag kan inte tala om återställelsen utan att bli ivrig. Detta historiska faktum är helt enkelt häpnadsväckande! Det är otroligt! Det får en att tappa andan! Är det inte fantastiskt att budbärare från himlen kom för att ge myndighet och kraft till detta verk?

Vår evige Fader och Jesus Kristus visade sig för profeten Joseph Smith flera gånger.13 De skickade också andra himmelska budbärare, var och en för ett särskilt ändamål. Till exempel:

  • ängeln Moroni uppenbarade Mormons Bok14

  • Johannes Döparen återgav aronska prästadömet15

  • Petrus, Jakob och Johannes återgav melkisedekska prästadömet16

  • Mose förlänade nycklarna till Israels insamling17

  • Elias förlänade nycklarna till kunskap om Abraham18

  • Elia återställde nycklarna till beseglingsmakten19

Dessutom gav återställelsen ytterligare kunskap som de heliga tidigare haft. Herren gav oss en ny helig skrift. Förutom Bibeln har vi nu Mormons bok: Ännu ett Jesu Kristi testamente. Den är en uppteckning om profetior och den uppståndne Herrens verksamhet bland människorna i det forntida Amerika. Den förklarar Guds stora lycksalighetsplan20 – frälsningsplanen21. Mormons bok överensstämmer helt med Bibeln. Båda dessa heliga uppteckningar bekräftar sanningen i Jesu Kristi evangelium och vikten av hans försoning.22

Återställelsen uppfyller många bibliska profetior. Till exempel profeterade Jesaja att Herrens hus ska stå fast grundat och vara högst bland bergen.23 Mormonpionjärernas uttåg till bergen i västra Amerika är en fullbordande berättelse om offer och tro. Jesaja förutsade också att Gud ska göra ”underbara och förunderliga [ting]”.24 Det håller nu på att uppfyllas genom det heliga verk som utförs av vår växande armé av missionärer.

Gammaltestamentliga lärosatser om tionde har återställts.25 Därför välsignas fler tiondebetalande tack vare sin lydnad. Hänvisningar till Melkisedek förtydligas av återställelsens skrifter.26 Profetior om att Josefs trästav (Mormons bok) och Juda trästav (Bibeln) skulle bli till en enda stav i Guds hand, har nu uppfyllts.27

Återställelsen förtydligar också Nya testamentets skrifter. Dess ord om dop för de döda förstås nu bättre.28 Förrättningar för våra avlidna förfäder utförs nu av ställföreträdare i 141 tempel i hela världen! Det finns inget annat sätt att erbjuda frälsning för våra förfäder som dött utan kunskap om evangeliet!29 Johannes uppenbararens syn om ”en annan ängel [som flyger] högst uppe på himlen … [som] hade ett evigt evangelium att förkunna för dem som bor på jorden”, var en förutsägelse om ängeln Moronis uppdrag och Mormons bok.30

Mormons bok står i återställelsens centrum. Den skrevs, bevarades och överlämnades under Herrens vägledning. Den översattes ”genom Guds gåva och makt”.31 Boken Läran och förbunden innehåller många ytterligare uppenbarelser som gavs till profeten Joseph Smith. Genom honom har vi fått fler sidor av helig skrift än vi fått från någon annan profet. I vad som måste ha varit ett vemodigt ögonblick sade han till de heliga i Nauvoo i Illinois, USA: ”Jag har aldrig sagt att jag var fullkomlig, men det finns inget oriktigt i de uppenbarelser jag har undervisat er om.”32

Tillsammans inbjuder medlemmarna och missionärerna alla att få kunskap om Gud, om Jesus Kristus och om hans evangelium. Var och en som vill veta bör söka uppriktigt och be innerligt om en bekräftelse på att dessa ting är sanna. Sanningen kommer att uppenbaras genom den Helige Andens kraft.33

Jag tackar Gud och hans son Jesus Kristus för återställelsen och dess kraft att skapa en underbar våg av sanning och rättfärdighet som reser sig över jorden. Må vi rida på denna våg och uppfylla Herrens befallning att predika evangeliet ”för alla folk och stammar och språk och folkslag”.34 Det är min bön, i Jesu Kristi namn, amen.