2013
Nouskaa aallon matkaan
Toukokuu 2013


Nouskaa aallon matkaan

Kiitän Jumalaa ja Hänen Poikaansa Jeesusta Kristusta palautuksesta ja sen voimasta, joka on nostattanut mahtavan totuuden ja vanhurskauden aallon yli koko maapallon.

Kuva
Vanhin Russell M. Nelson

Rakkaat veljet ja sisaret, minäkin liityn presidentti Thomas S. Monsonin ja muiden joukkoon ylistämään niitä, jotka ovat vastanneet profeetan kutsuun saada lisää kelvollisia lähetyssaarnaajia. Ennätyksellinen lähetystyöinnon aalto pyyhkäisee nyt yli koko maailman. Siitä lähtien kun presidentti Monson viime lokakuussa esitti historiallisen ilmoituksen, on kutsuttu tuhansittain vanhimpia, sisaria ja aviopareja, ja monet muut valmistautuvat parhaillaan.1 Nyt meiltä kysellään: ”Mitä te oikein teette kaikkien näiden lähetyssaarnaajien kanssa?” Vastaus on yksinkertainen. He tekevät sitä, mitä lähetyssaarnaajat ovat aina tehneet. He saarnaavat evankeliumia! He siunaavat kaikkivaltiaan Jumalan lapsia!

Vielä useampia teistä nuorista miehistä ja naisista nousee tämän aallon matkaan, kun pyritte olemaan kelvollisia saamaan lähetystyökutsun. Te näette tämän totuuden ja vanhurskauden aaltona. Te näette oman tilaisuutenne olla tuon aallon harjalla.

Te teini-ikäiset, ottakaa avosylin vastaan uusi opetusohjelmanne ja opettakaa toisillenne Jeesuksen Kristuksen oppia. Nyt on teidän aikanne valmistautua opettamaan toisille Jumalan hyvyyttä.

Nuoret miehet ja naiset, teidän koulutuksenne on todella tärkeä – meille, teille ja Jumalalle. Mikäli mahdollista, jos haluatte opiskella korkeakoulussa tai yliopistossa lähetystyönne jälkeen, kannustamme teitä hakeutumaan opiskelijaksi valitsemaanne oppilaitokseen ennen lähetystyönne alkamista. Monet korkeakouluasteen oppilaitokset myöntävät tuleville lähetyssaarnaajille 1,5–2,5 vuoden lykkäyksen. Se antaa teille vanhimmille ja sisarille mahdollisuuden palvella vailla huolta siitä, missä tulette aloittamaan korkea-asteen opintonne. Me olemme hyvin kiitollisia oppilaitosten johtajille, jotka mahdollistavat sellaiset suunnitelmat!

Te vanhemmat, opettajat ja muut, nouskaa aallon matkaan, kun valmistatte nousevaa sukupolveamme olemaan kelvollisia lähetystyöpalveluun. Samalla teidän esimerkillinen elämänne kiinnittää ystävienne ja tuttavienne huomion. Olkaa valmiina vastaamaan niille, jotka kysyvät, miksi te elätte niin kuin elätte. Olkaa valmiina antamaan syy sille toivolle ja ilolle, mitä he teissä näkevät.2 Kun sellaisia kysymyksiä tulee, voitte ehkä vastata sanomalla: ”Kysytäänpä lähetyssaarnaajilta! He voivat auttaa meitä! Ja jos haluat, voin olla mukana, kun lähetyssaarnaajat vastaavat kysymyksiisi ja opettavat sinua.”

Te aikuiset, nouskaa aallon matkaan auttamalla tulevia lähetyssaarnaajia valmistautumaan hengellisesti, fyysisesti ja taloudellisesti. Senttien sujauttamisesta säästöpossuun tulee teille tapa. Te vanhemmat avioparit, suunnitelkaa sitä päivää, jolloin voitte itse lähteä lähetystyöhön. Tulemme olemaan todella kiitollisia palvelutyöstänne. Siihen asti jotkut teistä voisivat ehkä lähettää lähetystyöhön dollareitanne antamalla rahaa yleiseen lähetyssaarnaajarahastoon, kuten presidentti Monson on ehdottanut jälleen tänä aamuna.3

Yhä useammat valitut miehet ja heidän rakkaat kumppaninsa nousevat aallon matkaan, kun heidät kutsutaan johtamaan kirkon lähetyskenttiä. Siinä palvelutyössä he muokkaavat monien sukupolvien, sekä jo syntyneiden että vielä syntymättömien, kohtaloa. Lähetysjohtajilla on avaimet, joiden avulla he vastaavat lähetyssaarnaajiensa hyvinvoinnista, turvallisuudesta ja menestyksestä. Keskusteltuaan oman lähetyskenttänsä vaarnan- ja piirinjohtajien kanssa kukin lähetysjohtaja asettaa lähetyssaarnaajia palvelemaan tietyissä vaarnoissa ja seurakunnissa.

Vaarnanjohtajat ja piispat nousevat aallon matkaan käyttäessään yhä useampia tunteja tulevien lähetyssaarnaajien puhutteluun. Näillä pappeusjohtajilla on avaimet, joiden avulla he vastaavat lähetystyöstä omassa yksikössään, ja he innoittavat jäseniä osallistumaan siihen.

Aallon matkaan alkavat nousta veljet ja sisaret jokaisessa seurakuntaneuvostossa. Tuossa neuvostossa on seurakunnan lähetystyönjohtaja.4 Haluaisin puhua erityisesti seurakunnan lähetystyönjohtajille, kullekin teistä. Teidän piispanne on kutsunut teidät johtamaan lähetystyötä seurakunnassa. Ja jotkut teistä ovat niin menestyksekkäitä, että teidän avuksenne on kutsuttu myös apulainen. Muiden seurakuntaneuvostossa olevien kanssa te nimeätte vähemmän aktiivisia jäseniä, osajäsenperheitä ja kiinnostuneita tuttavia. Te tapaatte säännöllisesti seurakunnassanne palvelevia kokoaikaisia lähetyssaarnaajia. Te neuvotte ja autatte lähetyssaarnaajia. Pyydän teitä auttamaan heitä täyttämään kalenterinsa keskitetyillä ja merkityksellisillä opetustilaisuuksilla. Se on teidän vastuunne. Teidän tehtävänne on ratkaisevan tärkeä, todella ratkaisevan tärkeä tämän työn menestymiselle. Jos nousette aallon matkaan uskoen ja innolla, muutkin tekevät niin. Seurakunnan lähetystyönjohtajina te olette juuri se yhdistävä tekijä jäsenten ja lähetyssaarnaajien välillä tässä pyhässä Jumalan lasten pelastustyössä.5

Meidän tiedonhaluiset ystävämme ja tuttavamme, jotka eivät kuulu kirkkoomme, voivat myös nousta aallon matkaan. Me kannustamme heitä pitämään kaiken sen, mikä heidän elämässään on hyvää ja totta. Ja me kehotamme heitä ottamaan vastaan lisää, etenkin sen loistavan totuuden, että Jumalan iankaikkisen suunnitelman ansiosta perhe voi olla yhdessä ikuisesti.6

Tämä totuuden ja vanhurskauden aalto on ihmeellinen! Se ei ole ihmisen aikaansaannosta! Se tulee Herralta, joka sanoi: ”Katso, minä joudutan työtäni aikanaan.”7 Tämä aalto saa voiman jumalallisesta ilmoituksesta, joka annettiin 193 vuotta sitten. Siinä oli vain seitsemän sanaa: ”Tämä on minun rakas Poikani. Kuule häntä!”8 Tuo ilmoitus, joka oli kaikkivaltiaan Jumalan lausuma, esitteli nuorelle Joseph Smithille Herran Jeesuksen Kristuksen. Nuo seitsemän sanaa aloittivat Hänen evankeliuminsa palautuksen. Miksi? Koska meidän elävä Jumalamme on rakastava Jumala! Hän haluaa lastensa tuntevan Hänet ja Jeesuksen Kristuksen, jonka Hän on lähettänyt!9 Ja Hän haluaa lastensa saavan kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän!10

Tämän loistavan tavoitteen vuoksi lähetyssaarnaajamme opettavat palautusta. He tietävät, että noin 2 000 vuotta sitten Herra perusti kirkkonsa. Hänen ristiinnaulitsemisensa ja Hänen apostoliensa kuoleman jälkeen ihmiset muuttivat kirkkoa ja sen oppia. Sitten, sukupolvia kestäneen hengellisen pimeyden jälkeen, ja kuten aiemmat profeetat olivat ennustaneet,11 taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus palauttivat kirkon, sen opin ja sen pappeuden valtuuden. Sen palautuksen ansiosta tieto sekä pelastukseen ja korotukseen tarvittavat välttämättömät toimitukset ovat jälleen kaikkien ihmisten saatavilla.12 Perimmiltään tuo korotus antaa kaikille meistä mahdollisuuden elää ikuisesti perheemme kanssa Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen luona!

En voi puhua palautuksesta innostumatta. Tämä historiallinen tosiasia on kerta kaikkiaan upea! Se on uskomaton! Se on henkeäsalpaava! Kuinka ihmeellistä onkaan, että taivaasta tulleet sanansaattajat tulivat antamaan valtuuden ja voiman tätä työtä varten?

Meidän iankaikkinen Isämme ja Jeesus Kristus ilmestyivät profeetta Joseph Smithille useaan otteeseen.13 Heidän johdollaan tuli muita taivaallisia sanansaattajia, kukin tiettyä tarkoitusta varten. Esimerkiksi:

  • Enkeli Moroni toi esiin Mormonin kirjan.14

  • Johannes Kastaja palautti Aaronin pappeuden.15

  • Pietari, Jaakob ja Johannes palauttivat Melkisedekin pappeuden.16

  • Mooses antoi Israelin kokoamisen avaimet.17

  • Elias antoi Abrahamia koskevan tiedon avaimet.18

  • Elia palautti sinetöimisvaltuuden avaimet.19

Sen lisäksi palautus antoi lisää tietoa sen tiedon lisäksi, jota pyhillä oli muinoin. Herra antoi uuden pyhän kirjan. Raamatun rinnalle Hän lisäsi Mormonin kirjan – toisen todistuksen Jeesuksesta Kristuksesta. Se on aikakirja, joka kertoo profetioista ja ylösnousseen Herran palvelutyöstä muinaisen Amerikan mantereen kansojen parissa. Siinä selitetään Jumalan suurenmoinen onnensuunnitelma20 – pelastussuunnitelma21. Mormonin kirja on täysin sopusoinnussa Raamatun kanssa. Kumpikin pyhä aikakirja vahvistaa totuuden Jeesuksen Kristuksen evankeliumista ja Hänen sovituksensa tärkeydestä.22

Palautus toteuttaa monia Raamatun profetioita. Esimerkiksi Jesaja profetoi, että Herran pyhäkkö kohoaisi ylimpänä vuorista.23 Mormonipioneerien muuttoliike läntisen Amerikan vuoristoalueelle on profetian toteuttava kertomus uhrauksista ja uskosta. Jesaja ennusti myös, että Jumala tekee ”ihmeellisiä, hämmästyttäviä ihmetekoja”24. Se on parhaillaan toteutumassa, kun kasvava lähetyssaarnaajien armeija tekee pyhää työtään.

Vanhan testamentin opetukset kymmenyksistä on palautettu.25 Sen tuloksena yhä useampia kymmenysten maksajia siunataan kuuliaisuutensa tähden. Palautuksen pyhät kirjoitukset selventävät viittauksia Melkisedekiin.26 Profetiat siitä, että Joosefin sauva (Mormonin kirja) ja Juudan sauva (Raamattu), yhdistyisivät Jumalan kädessä kuin yhdeksi, ovat nyt toteutuneet.27

Palautus selventää myös Uuden testamentin kohtia. Sen viittaus kasteeseen kuolleiden puolesta ymmärretään nyt paremmin.28 Toimituksia kuolleiden esivanhempiemme puolesta suoritetaan nykyään sijaistoimituksina 141 temppelissä kautta maailman! Ei ole olemassa muuta keinoa tarjota pelastusta esivanhemmillemme, jotka ovat kuolleet tietämättä evankeliumista!29 Johannes Ilmestyksensaaja näki näyssään ”uuden enkelin, joka lensi korkealla taivaan laella. Hänen tehtävänään oli julistaa ikuinen evankeliumi maan asukkaille.” Se on profetia enkeli Moronin tehtävästä ja Mormonin kirjasta.30

Mormonin kirja on keskeinen osa palautusta. Se on kirjoitettu, säilytetty ja välitetty eteenpäin Herran ohjauksessa. Se on käännetty ”Jumalan lahjan ja voiman avulla”31. Oppi ja liitot -kirja sisältää monia muita ilmoituksia, jotka annettiin profeetta Joseph Smithille. Hänen kauttaan olemme saaneet enemmän pyhiä kirjoituksia sisältäviä sivuja kuin kenenkään toisen profeetan kautta. Ilmeisen haikeana hetkenä hän sanoi Nauvoossa Illinoisissa oleville pyhille: ”En ole koskaan väittänyt teille olevani täydellinen, mutta opettamissani ilmoituksissa ei ole mitään erhettä.”32

Jäsenet ja lähetyssaarnaajat yhdessä kehottavat kaikkia oppimaan asioita Jumalasta, Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan. Jokaisen tiedonhaluisen henkilön pitäisi etsiä vilpittömästi ja rukoilla hartaasti saadakseen varmuuden siitä, että nämä asiat ovat tosia. Totuus ilmoitetaan Pyhän Hengen voimalla.33

Kiitän Jumalaa ja Hänen Poikaansa Jeesusta Kristusta palautuksesta ja sen voimasta, joka on nostattanut mahtavan totuuden ja vanhurskauden aallon yli koko maapallon. Nouskaamme tämän aallon matkaan ja toteuttakaamme Herran käsky viedä evankeliumi ”kaikille kansoille, heimoille, kielille ja maille”34. Tätä rukoilen Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.