2013
Tio sätt att veta att du är omvänd
April 2013


Tio sätt att veta att du är omvänd

Tyler Orton bor på Java i Indonesien.

Bild

Jag lärde mig på prästadömsmötet att ett av aronska prästadömets syften är att hjälpa oss bli ”omvända … till Jesu Kristi evangelium och leva efter dess lära”.1 Jag frågade mina föräldrar och äldre syskon vad de trodde att det betydde, och tillsammans pratade vi om hur man kan veta om man har blivit omvänd.

Det finns förmodligen fler, men här är tio sätt som vi kom på. Eftersom omvändelse är en livslång process måste vi inte vara fullkomliga inom vart och ett av dessa områden nu, men de kan hjälpa oss veta om vi gör några framsteg.

  1. När du är omvänd vet du inte bara vad du ska göra utan du har också en önskan att göra det rätta. Det räcker inte att undvika att göra sådant som är fel därför att du är rädd för att bli ertappad eller straffad. När du verkligen är omvänd så vill du verkligen välja det rätta.

  2. Ett annat tecken på att du är omvänd är att du inte längre har någon önskan att göra det som är fel. Anti-Nephi-Lehiterna är ett bra exempel på det. När de omvändes till Kristi evangelium ingick de ”förbund med Gud om att tjäna honom och hålla hans bud” (Mosiah 21:31). Liksom nephiterna som fick undervisning av kung Benjamin, hade de ”inte längre … någon benägenhet att göra ont” (Mosiah 5:2). De blev verkligen omvända till Kristi evangelium och Satans frestelser hade ingen makt över dem.

    Bild

    För att visa att de skulle vara trofasta mot sitt förbund att följa evangeliet grävde de omvända lamaniterna ner sina vapen (se Alma 24).

  3. När du är omvänd är du mer angelägen om vad Gud tycker än om vad andra tycker om dig. I min skola i Indonesien dricker eleverna mycket. Ibland kan det vara frestande att gå ut och festa när alla andra gör det och retar dig för att du inte gör det. Min bror blev ombedd att dricka och festa många gånger, men han gjorde det inte — han stod för det han trodde på. Det var svårt, och han tillbringade många kvällar ensam hemma. När eleverna skulle ta farväl på hans examen berättade flera för honom hur förbluffade de var över att han kunde motstå grupptrycket och vara sann mot sina normer. De berättade hur mycket de såg upp till honom tack vare det. Han visade att han var omvänd genom att motstå grupptryck.

  4. När du är omvänd gör du ditt bästa för att alltid följa evangeliet — inte bara på söndagar eller när det är bekvämt utan alltid. Ditt beteende skiftar inte beroende på vem du är med eller vem som kan iaktta dig. När dina kompisar kommer med ett rått skämt eller vill titta på en olämplig film, så hänger du inte med på det eftersom ingen ser dig. I stället står du för det du tror på.

  5. Bild

    När du är omvänd är du vänligare och mer omtänksam mot andra. Du varken dömer, kritiserar eller skvallrar. Du är mer medveten om andras känslor, och det blir naturligt att försöka hitta sätt att tjäna och hjälpa. Om du går längs skolkorridoren och någon tappar sina böcker behöver du inte ens tänka på vad du ska göra. Du stannar automatiskt för att hjälpa personen.

  6. Bild

    När du är omvänd stärks din önskan att be och det känns som om du verkligen kommunicerar med Gud när du ber. Du tar dig alltid tid att be oavsett hur du mår eller vad som händer i ditt liv. President Ezra Taft Benson (1899–1994) har sagt: ”Om vi inte känner oss upplagda för att be, då bör vi be tills vi känner att vi vill be.”2

  7. När du är omvänd ser du fram emot söndagen eftersom det är sabbaten. När söndagen kommer så tänker du inte; ”Åh, det är en dag när jag inte kan vara med kompisarna eller gå på bio.” I stället tänker du: ”Toppen! En dag när jag kan gå till kyrkan och fokusera på sådant som är andligt och vara med min familj!”

    Bild
  8. När du är omvänd håller du buden och hittar inte på några ursäkter, rationaliserar inte bort ditt beteende och försöker inte hitta några grå områden. Du tänjer inte på gränserna. Du håller helt enkelt buden därför att du vet att det är rätt.

  9. Bild

    När du är omvänd ser du fram emot att betala ditt tionde. Du ser det som en förmån och känner att tio procent inte är så mycket, särskilt inte jämfört med de välsignelser du får och den tillfredsställelse du känner. Dessa välsignelser är värda mycket mer än pengarna du gav.

  10. Bild

    När du blir omvänd har du en stark önskan att hjälpa andra att få känna sanningen och glädjen som du har funnit. Ett bra exempel från skrifterna är Lehis dröm, i vilken han hade en så stor önskan att dela med sig av den delikata frukten på livets träd till sin familj. När han åt av frukten var inte hans första tanke att äta mer utan att titta efter sin familj så att de också kunde äta av frukten och känna samma glädje (se 1 Nephi 8:12).

Sammanfattningsvis vet du att du är omvänd när du börjar följa den högre lagen, Jesu Kristi evangelium. Du följer lagens anda likaväl som du följer lagens bokstav. Du följer evangeliet i alla aspekter av ditt liv. Du följer evangeliet till fullo, inte för att du måste utan för att du vill. Du är en gladare och vänligare person, och du vill bli den person som din himmelske Fader vill att du ska bli. Du vill vara som Jesus Kristus och följa hans exempel. När du blir den personen har du verkligen blivit omvänd.

Slutnoter

  1. Handbok 2: Kyrkans förvaltning (2010), 8.1.3.

  2. Ezra Taft Benson, ”Bed alltid”, Liahona, juni 1990, s. 4.

Fotoillustrationer © IRI; Anti-nephi-lehiterna gräver ner sina svärd, av Del Parson © IRI

Överst: fotoillustration © IRI; mynt © isStockphoto.com/Thinkstock; LEHIS SYN OM LIVETS TRÄD, ROBIN Luch © IRI