2013
Hellige steder i ditt liv
Januar 2013


Hellige steder i ditt liv

Bilde
Elaine S. Dalton

Årets GUF-tema oppfordrer deg til å gå ut av verden og inn i Guds rike. Som president Boyd K. Packer, president for De tolv apostlers quorum, har sagt, lever vi på fiendeterritorium.1 “Stå på hellige steder” er nøkkelen til å overleve.

Dette temaet innbyr til viktige spørsmål: Hva er et hellig sted? Hvor er et hellig sted? Hvordan kan vi stå på hellige steder? Hvordan kan vi gjøre steder der vi vanligvis befinner oss, mer hellige? Når du søker svar på disse spørsmålene, vil svarene være en rettledning for din omgang med andre, ditt valg av aktiviteter og din påkledning, dine ord og handlinger.

Du har forpliktet deg til å styrke ditt hjem og din familie. Gjør ditt beste for å gjøre ditt hjem til et hellig sted, fylt med Herrens ånd. Du kan støtte opp om familiebønn og skriftstudium.

Ditt rom kan være et hellig sted som innbyr Ånden. Ville profeten betrakte ditt rom som et hellig sted hvis han så det? Gjør du det?

Vi kan stå på hellige steder når vi går til kirken. Skriftene lærer oss at Sions menigheter og staver er hellige steder som vil “tjene som et forsvar og en tilflukt fra stormen” (L&p 115:6).

Det helligste sted på jorden er templet. President Thomas S. Monson har sagt: “Mine unge venner i tenårene, dere skulle alltid ha templet som mål. Ikke gjør noe som vil hindre dere i å komme inn og ta del i de hellige og evige velsignelsene som finnes der. All ros til de av dere som allerede går i templet regelmessig for å utføre dåp for de døde.”2 Vær alltid verdig til å ha en gyldig tempelanbefaling, også hvis et tempel er langt borte.

Hvor som helst du er der Ånden er tilstede, kan være et hellig sted. President Harold B. Lee (1899–1973) sa at hellige steder handler mer om hvordan man lever enn hvor man lever.3 Hvis du lever verdig til alltid å ha Den hellige ånd som din ledsager, da står du på et hellig sted.

Alle templer har inskripsjonen “Helliget Herren”. Søk alltid å stå på hellige steder. Når du etterlever normene, ber daglig og leser Skriftene – spesielt Mormons bok – vil du føle at du blir ledsaget av Den hellige ånd. Herren selv lover deg: “For sannelig sier jeg dere, at store ting venter dere” (L&p 45:62). Jeg er enig og vitner om at dette er sant!

Noter

  1. Se Boyd K. Packer, “Hvordan overleve på fiendeterritorium” Liahona, Oct. 2012, 34-37.

  2. Thomas S. Monson, “Det hellige tempel – et fyrtårn for verden”, Liahona, mai 2011, 93.

  3. Se Lære og pakter, elevhåndbok: Religion 324 og 325, 2. utg. (leksjonsbok for Kirkens skoleverk, 2001), 196.