2013
Herrens røst
Januar 2013


Budskap fra Det første presidentskap

Herrens røst

Bilde
President Henry B. Eyring

Lære og pakter innbyr mennesker overalt til å høre vår Herre Jesu Kristi røst (se L&p 1:2, 4, 11, 34; 25:16). Den er full at hans budskap, advarsler og oppmuntrende formaninger som er gitt ved åpenbaring til utvalgte profeter. I disse åpenbaringene kan vi se hvordan Gud besvarer våre troens bønner med budskap som inneholder instruksjoner, fred og advarsler.

I våre bønner søker vi å få vite hva Gud vil vi skal gjøre, hva vi skulle gjøre for å finne fred og lykke i dette liv og det neste, og hva som ligger foran oss. Lære og pakter er full av svar på slike spørsmål som vanlige mennesker og profeter stiller i ydmyk bønn. Den kan være en dyrebar veiledning som lærer oss hvordan vi mottar svar på spørsmål om vår timelige velferd og evige frelse.

Ydmykhet og tro på Herren Jesus Kristus er nøkkelen. Oliver Cowdery mottok svar fra Herren angående sitt ønske om å hjelpe til med å oversette Mormons bok: “Husk at uten tro kan du intet gjøre. Derfor, be i tro. Vis ikke ringeakt for disse ting, be ikke om noe som du ikke burde be om” (L&p 8:10).

Gang på gang i Lære og pakter krever Herren tro og ydmykhet før han gir sin hjelp. Én grunn til dette er at svarene hans kanskje ikke kommer slik vi venter. De vil heller ikke alltid være lette å akseptere.

Kirkens historie og våre forfedres erfaringer illustrerer dette. Min oldefar Henry Eyring ba inderlig for å få vite hva han skulle gjøre da han hørte det gjengitte evangelium forkynt i 1855. Svaret kom i en drøm.

Han drømte at han satt ved et bord sammen med eldste Erastus Snow i De tolv apostlers quorum og med en eldste som het William Brown. Eldste Snow underviste i evangeliets prinsipper i noe som syntes å vare en time. Deretter sa eldste Snow: “I Jesu Kristi navn befaler jeg deg å bli døpt, og denne mannen [eldste Brown] … skal døpe deg.”1 Min familie er takknemlig for at Henry Eyring viste tro og ydmykhet nok til å bli døpt klokken 7:30 om morgenen i en dam av regnvann i St. Louis, Missouri, USA, av eldste Brown.

Svaret på hans bønn kom ikke i en hørbar røst fra Herren. Det kom i et syn og en drøm om natten, slik det gjorde for Lehi (se 1 Nephi 8:2).

Herren har lært oss at svar også kan komme som følelser. I Lære og pakter sa han til Oliver Cowdery: “Jeg vil fortelle deg i ditt sinn og i ditt hjerte ved Den Hellige Ånd som skal komme over deg og som skal bo i ditt hjerte” (L&p 8:2).

Han oppmuntret Oliver på denne måten: “Talte jeg ikke fred til ditt sinn om saken? Hvilket større vitnesbyrd kan du få enn det som kommer fra Gud?” (L&p 6:23).

Lære og pakter, Kirkens historie og den historien Henry Eyring skrev på sin misjon like etter dåpen, har lært meg at svar kan føles som advarsler så vel som fred.

I april 1857 var eldste Parley P. Pratt i De tolv apostlers quorum tilstede ved en konferanse i det som nå er Oklahoma, USA. Henry Eyring skrev at eldste Pratts “sinn var fylt av dystre forutanelser … , uten at han var i stand til å skjelne fremtiden eller noen måte å unnslippe på.”2 Like etterpå skrev Henry ned den triste nyheten om at apostelen hadde lidd martyrdøden. Eldste Pratt hadde fortsatt på sin reise tross følelsen av fare, akkurat slik profeten Joseph Smith hadde gjort da han dro til Carthage.

Det er mitt vitnesbyrd at Herren alltid besvarer en ydmyk bønn i tro. Lære og pakter og vår personlige erfaring lærer oss hvordan vi kan oppfatte disse svarene og akseptere dem i tro, enten de kommer som veiledning, som bekreftelse på sannhet eller som en advarsel. Jeg ber om at vi alltid vil lytte etter og gjenkjenne Herrens kjærlige røst.

Noter

  1. “The Journal of Henry Eyring: 1835–1902” (ikke utgitt manuskript i forfatterens eie).

  2. “The Journal of Henry Eyring: 1835–1902.”

Undervis fra dette budskapet

1. Overvei å lese sammen avsnittene om bønn i dette budskapet. Mens du leser, ber du familiemedlemmene lytte omhyggelig etter hvordan Gud besvarer bønner. Overvei å bære vitnesbyrd om betydningen av bønn.

2. Lære og pakter er full av svar på spørsmål som mennesker har stilt i bønn. Hva om svarene på deres spørsmål (åpenbaringene) aldri var blitt nedtegnet? Oppmuntre familien til å lære å forstå og følge Åndens tilskyndelser. De ønsker kanskje å skrive ned sine tanker om bønn i sine dagbøker.

T.v.: I denne dagboken skrev Henry Eyring (foto t.v.) om det som hendte etter eldste Parley P. Pratts martyrdød (foto under Henry Eyring). Dagboksiden til venstre nevner martyrdøden. Under dagboken er en 1890-utgave av Lære og pakter.

Foto av Parley P. Pratt gjengitt med tillatelse fra Kirkens historiske bibliotek. Dagbok og foto av Henry Eyring gjengitt med tillatelse fra University of Utah Marriott Library Special Collections. Foto av gjenstander: David Stoker