2013
Hjelp ungdom å bli mektige elever og lærere
Januar 2013


Hjelp ungdom å bli mektige elever og lærere

Det nye undervisningsmateriellet for ungdom, Kom, følg med meg: Læringsressurser for ungdom legger vekt på fire måter foreldre, lærere og ledere effektivt kan hjelpe ungdom å bli omvendt til evangeliet på.

I en beretning i Skriftene om Jesu Kristi ungdom får vi vite at den 12 år gamle Frelseren ble funnet “i templet, sittende midt blant de skriftlærde, og de lyttet til ham og stilte ham spørsmål.

Og alle som hørte ham, var forundret over hans forstand og over de svar han ga” (Joseph Smiths oversettelse, Lukas 2:46-47 [i Luke 2:46, fotnote c]).

Fra ung alder deltok Frelseren aktivt i læring og undervisning av evangeliet. I templet lærte Frelseren evangeliets prinsipper til dem som ble ansett som langt mer lærde og erfarne enn han var. Men han forsto at det å lære og undervise i evangeliet var en del av hans “Fars hus” (Lukas 2:49) og sentralt i hans guddommelige misjon på jorden.

Jesus Kristus var uten tvil en eksepsjonell elev og lærer i evangeliet, også i ung alder, men han vokste i sin evne til å forstå og undervise i læren. Skriftene forteller oss at han “fortsatte fra nåde til nåde inntil han mottok en fylde” (L&p 93:13). Når ungdom i dag konsekvent innretter sitt liv etter det de vet er sant, kan de også bli virkelig omvendt til Frelseren og hans evangelium og vokse i visdom “linje på linje og bud på bud” (2 Nephi 28:30).

I en veiledning til det nye undervisningsmateriellet for ungdom uttaler Det første presidentskap: “Du er kalt av Herren til å hjelpe ungdom å bli omvendt til evangeliet.”1 Når vi studerer og etterligner Frelserens tjenestegjerning, vil vi være i stand til effektivt å støtte våre unge på deres ferd for å lære, etterleve og forkynne Jesu Kristi evangelium. I likhet med Frelseren kan vi forberede oss åndelig, ivareta behovene til våre unge, oppmuntre dem til å oppdage sannheter og utfordre dem til å bli omvendt ved å handle i tro.

Forbered deg åndelig

Før han tok fatt på sitt jordiske virke, forberedte Frelseren seg åndelig gjennom flittig studium, bønn og faste. Han ble “av Ånden ledet ut i ørkenen for å være sammen med Gud”, og “fastet i førti dager og førti netter” (Joseph Smiths oversettelse, Matteus 4:1-2). Ved avslutningen av sin faste, møtte Frelseren en rekke fristelser fra den onde. Tidligere skriftstudium hjalp da Jesus imøtegikk enhver fristelse med vers fra Skriftene (se Matteus 4:3-10). Åndelig forberedelse gjorde ham ikke bare i stand til å lykkes med å motstå fristelse hele sitt liv, men også til å forkynne evangeliet kraftfullt gjennom hele sitt virke.

Å undervise ungdom krever mer forberedelse enn raskt å bla gjennom en håndbok like før vi begynner undervisningen. Herren befalte: “Søk ikke å forkynne mitt ord, men søk først å erholde mitt ord” (L&p 11:21). Vi forbereder oss åndelig ved å be og studere Skriftene og levende profeters ord for å lære sann lære. Når vi forbereder oss på denne måten, bekrefter Den hellige ånd at læren er sann og tilskynder oss til å huske erfaringer med å etterleve læren som vi kan dele.

Da hun underviste de unge kvinnene om viktigheten av personlig åpenbaring, ble Estefani Melero fra Lima Peru Surco stav tilskyndet til å fortelle om sin erfaring med å søke et vitnesbyrd da hun var 14 år. Hun vitnet for de unge kvinnene om at da hun inderlig ba om å få vite om evangeliet var sant, syntes en stemme å hviske til hennes hjerte ord hun har aldri glemt: “Du vet det er sant, Estefani. Det har du alltid visst.”

Når vi studerer og etterlever læren som vi underviser i, blir vi mer enn lærere – vi blir vitner om sannheten.

Spørsmål til ettertanke: Hvilke andre skriftsteder viser hvordan Frelseren forberedte seg til å undervise? Hvordan har din innsats med å forberede deg til å undervise påvirket effektiviteten av ditt budskap?

Fokuser på behov

I sin samhandling med en rik ung mann, viste Frelseren at han forsto behovene til dem han underviste. Den unge mannen begynte med et spørsmål: “Hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?” Da Frelseren hadde forklart betydningen av å adlyde budene, svarte den unge mannen: “Alt dette har jeg holdt.” Ettersom han visste at den unge mannens hjerte fortsatt manglet én ting, utfordret Jesus mannen til å selge alt han hadde, gi det til de fattige og følge ham. (Se Lukas 18:18-23.) Når vi ber om åpenbaring og blir klar over ungdommenes interesser, håp og ønsker, vil vi – i likhet med Frelseren – vite hvordan vi skal undervise og utfordre dem til å etterleve evangeliet på personlige og meningsfylte måter.

President Boyd K. Packer, president for De tolv apostlers quorum, har uttalt at våre unge vokser opp “bak fiendens linjer”.2 Som foreldre og lærere, må vi forstå de vanskelighetene våre unge står overfor. Kevin Toutai, en Søndagsskole-lærer for ungdom i Columbine Colorado stav, uttalte: “Utfordringene som ungdommene møter, kan ikke undervises i fra en håndbok. Det er personlig åpenbaring vi mottar som lærere, til å gå ut og være i stand til å forberede våre unge til kamp mot Satan hver dag. Jeg har sett at man ikke bare kan møte opp på søndag med en håndbok og holde en leksjon.”

Å hjelpe ungdom å lære og etterleve evangeliet innebærer en samlet innsats fra foreldre, ledere, veiledere og lærere. Når vi søker inspirasjon fra Den hellige ånd, kan vi effektivt undervise i læren som vil forberede ungdommen på de fristelser og utfordringer de står overfor.

Spørsmål til ettertanke: Hvordan er verden annerledes i dag enn da du var ung? Hvilke utfordringer ser du som møter de unge? Hvilke av evangeliets læresetninger, når de forstås, vil hjelpe dem å takle utfordringer på en god måte?

Oppfordre ungdom til å oppdage evangeliets sannheter

Frelseren underviste sine disipler på måter som oppmuntret dem til å oppdage sannheten og få personlige vitnesbyrd. Da han underviste nephittene, sa han:

“Jeg merker at dere er svake så dere ikke kan forstå alle mine ord som Faderen har befalt meg å tale til dere nå.

Gå derfor hjem og overvei de ting jeg har sagt, og be til Faderen i mitt navn så dere kan forstå, og bered deres sinn til i morgen, og jeg kommer til dere igjen” (3 Nephi 17:2-3).

Kristus-lignende undervisning innebærer mer enn bare å formidle informasjon. Den innebærer å veilede de unge til å forstå læren for seg selv. Selv om vi kan bli fristet til å forelese for dem om evangeliet, vil vi være mer effektive hvis vi hjelper dem å finne svar for seg selv, gjør dem i stand til å få sitt eget vitnesbyrd og lærer dem hvordan de skal finne svar når de har andre spørsmål. Som understreket i det nye undervisningsmateriellet for ungdom, Kom, følg med meg: Læringsressurser for ungdom, kan vi også oppfordre dem til å fortelle om sine erfaringer med å etterleve evangeliet og vitne for sine jevnaldrende om de tingene de vet er sant.

Eldste Kim B. Clark, områdesytti og president for BYU-Idaho, fortalte nylig en historie om et diakonenes quorum hvis veileder snakket med dem om bønn. Uventet rakte diakonenes quorumspresident opp hånden og sa: “Jeg vil gjerne stille quorumet et spørsmål. Hvor mange av dere er villige til å forplikte dere til å be morgen og kveld hver dag denne uken?” Alle quorumsmedlemmene rakte opp hånden unntatt én ung mann, som ikke var sikker på om han kunne gjennomføre denne utfordringen. Veilederen lente seg tilbake og så på mens quorumsmedlemmene underviste og vitnet for sin jevnaldrende om bønn, og hjalp ham å få selvtillit til å ta utfordringen.

Spørsmål til ettertanke: På hvilke måter har du lagt merke til at lærere oppmuntrer klassens medlemmer til å ta en aktiv rolle i å lære? Hvordan kan du hjelpe de unge du arbeider med, til å utvikle gode vaner for studium av evangeliet? Foruten diskusjoner, hva er andre måter å involvere de unge i å lære evangeliet på?

Oppmuntre til omvendelse

Omvendelse til evangeliet er en livslang prosess som involverer både å lære og etterleve evangeliet hver dag. Omvendelse til evangeliet er mer enn bare å kjenne til evangeliet. Omvendelse “krever at vi gjør og blir.3 Etter å ha undervist sine disipler om den barmhjertige samaritans medfølelse, utfordret Frelseren dem: “Gå du bort og gjør likeså” (Lukas 10:37). Han oppfordret dem til å være mer enn bare ordets hørere, og handle i tro på hans læresetninger.

Vi må oppmuntre de unge til å etterleve evangeliet flittig fordi omvendelse til evangeliet vanligvis ikke finner sted i løpet av ett undervisningsøyeblikk. Omvendelse til evangeliet skjer best når ungdom forstår den sanne lære og etablerer mønstre for studium av evangeliet og et rettskaffent liv, slik vi oppfordrer dem til å gjøre i Kom, følg med meg.

Krista Warnick, en Unge kvinners president i Arapahoe Colorado stav, sier: “Ungdom i dag står overfor et stormangrep av utfordringer som jeg ikke engang hadde hørt om før jeg var mye eldre. Jeg utviklet mitt vitnesbyrd for det meste da jeg flyttet for meg selv og var i stand til å arbeide med og anvende de tingene jeg hadde lært i Unge kvinner-klasser. Å gi ungdom utfordringer og muligheter til å utøve sin tro vil hjelpe dem å utvikle grunnpilarene i sitt vitnesbyrd i en mye yngre alder.”

Utfordringen med omvendelse er ikke bare at vi lærer evangeliet, men også at vi forandrer oss på grunn av det vi lærer. Vi må hjelpe våre unge å forstå at deres “mektige forandring” (Alma 5:14) i hjertet ikke kan skje umiddelbart, men den vil komme etter hvert som de utvikler konsekvente studievaner, alltid ber og holde budene. Hvis de gjør disse tingene, vil de legge merke til at deres ønsker, holdninger og handlinger endres for å reflektere vår himmelske Faders vilje.

Spørsmål til ettertanke: Hvilken rolle spilte din innsats for å lære og etterleve evangeliet i din egen omvendelse? Hvordan har du blitt styrket av foreldre og Kirkens lærere og ledere?

Støtt våre unge

Kom, følg med meg representerer bare en del av arbeidet med å støtte de unge. I tillegg til det individuelle ansvar hver ungdom har for å bli mer fullstendig omvendt, “[har foreldre] hovedansvaret for å hjelpe sine barn å bli kjent med sin himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus”.4 Vi som jobber med ungdom, er i stand til å støtte foreldre og følge Frelserens eksempel når vi forbereder oss åndelig, fokuserer på behovene til de unge, inviterer dem til å oppdage sannheter og gir dem muligheter til å handle i tro og bli omvendt. Når vi når vi gjør vårt beste for å etterligne Jesus Kristus, blir vi bedre elever og lærere, og vi hjelper fremtidige ledere i vårt samfunn og vår kirke å bli mektige elever og lærere selv.

Noter

  1. Undervisning i evangeliet på Frelserens måte (en veiledning til Kom, følg med meg: Læringsressurser for ungdom, 2012), 2.

  2. Boyd K. Packer, “Råd til ungdom”, Liahona og Ensign, nov. 2011, 16.

  3. Dallin H. Oaks, “Utfordringen å bli”, Liahona, jan. 2001, 40; Ensign, nov. 2000, 33.

  4. Håndbok 2: Kirkens administrasjon (2010), 1.4.1.

Åndelig forberedelse – studium, bønn og faste – hjelper både læreren og eleven å føle Åndens innflytelse.

Kristus ved Emmaus, av Walter Rane © IRI

Ungdom styrker hverandre når de forteller om sine erfaringer med å etterleve evangeliet.

Fotoillustrasjon: Craig Dimond

Foreldre har hovedansvaret for å hjelpe sine barn å oppdage evangeliets sannheter, og hver ung kvinne og ung mann har et individuelt ansvar for å bli mer fullstendig omvendt. Ungdomsledere og -lærere støtter dette arbeidet.

Fotoillustrasjon: Richard Romney