2012
Påkledning og fremtreden: La oss ledes av Guds ånd
Oktober 2012


Til styrke for ungdom

Påkledning og fremtreden: La oss ledes av Guds ånd

Bilde
Mary N. Cook

© Busath Photography

Som Kristi representanter, skulle vi vise respekt for vårt legeme “til alle tider og i alle ting og på alle steder” ved å følge visse normer.

Kim har konsekvent brukt sømmelige klær. Her om dagen spurte jeg henne hva hun anser for å være et sømmelig skjørt, en sømmelig bluse og en sømmelig badedrakt. Istedenfor å komme med nøyaktige mål på skjørtelengder og utringninger, diskuterte vi prinsippene rundt sømmelighet og utfordringen med å finne sømmelige klær som er pene. Vi hadde det moro med å utveksle ideer for hvordan man kreativt kan forlenge et skjørt. Til slutt sa Kim: “Hvis jeg ikke føler meg vel når jeg tar på meg noe, betyr det som regel at det er usømmelig og at jeg ikke vil føle meg vel med å gå med det. Jeg har lært å aldri kjøpe det. Jeg bare henger det tilbake på stativet.”

Når Kim bestreber seg på å leve verdig, kan Den hellige ånd veilede henne i hennes klesvalg. Hun etterlever normen sømmelighet med god margin, og prøver ikke å endre reglene for påkledning og fremtreden. Hun forstår at legemet er et tempel (se 1 Korinterbrev 3:16) og at hun har ansvar for å ta vare på, beskytte og kle det riktig.

Når et tempel blir bygget, viser man stor omtanke for å sikre at det blir beskyttet og vakkert utsmykket, både innvendig og utvendig. En nøkkel når man planlegger templer, er å forstå at et tempel representerer Herren – det er hans hus. Vi respekterer templer som hellige bygninger, der bare de som er verdige kan gå inn. Vi viser ærbødighet for templer fordi de hellige ordinanser og pakter som vi tar del i, gjør det mulig for oss å vende tilbake til vår himmelske Fader.

Ditt legeme er mer dyrebart enn det mest utsøkte tempel på jorden. Du er Guds kjære sønn eller datter! Disse samme prinsipper – representasjon, respekt og ærbødighet – gjelder til og med mer den omtanke og beskyttelse du gir ditt legeme.

Representasjon

Hver uke når vi tar del i nadverden, tar vi på oss Frelserens navn. Vi er hans representanter på jorden. En av retningslinjene i Til styrke for ungdom lyder: “Ved din påkledning og opptreden kan du vise at du forstår hvor dyrebart ditt legeme er. Du kan vise at du er en Jesu Kristi disippel og at du elsker ham.”1

Da én ung kvinne leste denne uttalelsen, bestemte hun seg for at hun ikke engang ønsket å komme i nærheten av grensen til usømmelighet. Straks fjernet hun alt i sin garderobe som ikke var forenelig med å være en representant for Frelseren. Hun sa: “Det ville være klokt av meg om jeg ikke engang prøver noe i butikkene som jeg vet jeg ikke skulle bruke. Hvorfor bli fristet?” Prinsippet om representasjon hjalp henne å ta denne faste beslutningen.

Bilde
young woman looking at shirt in mirror

Fotoillustrasjon: Cody Bell

Respekt

Som Kristi representanter, skulle vi vise respekt for vårt legeme “til alle tider og i alle ting og på alle steder” (Mosiah 18:9) ved å følge visse normer. Herren krever at bare de som er rene, kan komme inn i templet. Ditt valg om å være dydig er bevis på din respekt for Herren og ditt fysisk legeme.

Vi skulle også vise respekt for andres legeme og hjelpe dem å leve dydig. Eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum har sagt: “[Unge kvinner] trenger for eksempel å forstå at når de går med klær som er for ettersittende, for korte eller med for dyp utringning, sender de ikke bare feil signaler til unge menn de omgås med, men de viderefører i sitt eget sinn den feilslutning at en kvinnes verdi bare avhenger av hennes sensuelle appell. Dette hverken har vært eller vil komme inn under den rettferdige definisjonen på en trofast Guds datter.”2

Unge kvinner, respekter deres legeme og hjelp andre, spesielt unge menn, å ha dydige tanker og handlinger. Respekter legemet, og vit at daglig rettskaffen livsførsel gir deg evig verdi.

Ærbødighet

Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum har sagt: “På samme måte som tempelområdet skildrer det hellige og den ærbødighet som finnes inne i templet, skildrer våre klær det vakre og rene i vårt indre. Vår påkledning viser om vi har riktig respekt for… ordinanser og evige pakter, og om vi forbereder oss til å motta dem.”3

Vis ærbødighet for vår Frelsers sonoffer ved å ha på dine beste søndagsklær for å delta i nadverdens ordinans. “Unge menn skulle vise verdighet i sin påkledning når de forretter nadverdens ordinans.”4 Unge kvinner, kle dere sømmelig.

Reis dere! Vær et eksempel på sømmelig påkledning hjemme, på skolen, på stranden, på dans eller når dere deltar i sport. Følg Kims eksempel når dere velger klær, og la Den hellige ånd lede dere i deres avgjørelser. “Spør deg selv: ‘Ville jeg føle meg vel med mitt utseende hvis jeg var i Herrens nærhet?’”5

Hvis dere etterlever disse tre prinsippene – representasjon, respekt og ærbødighet – når dere velger påkledning, vil dere “la deres lys skinne” (Lære og pakter 115:5) som Frelserens elskede representanter.

Noter

  1. Til styrke for ungdom (hefte, 2011), 6.

  2. M. Russell Ballard, “Mødre og døtre”, Liahona, mai 2010, 20.

  3. Robert D. Hales, “Sømmelighet: Ærbødighet for Herren”, Liahona, aug. 2008, 20.

  4. Til styrke for ungdom, 8.

  5. Til styrke for ungdom, 8.