2012
Hvordan overleve bak fiendens linjer
Oktober 2012


Hvordan overleve bak fiendens linjer

Fra en tale holdt ved en Seminar-overføring og -markering av 100-årsjubileet 22. januar 2012 .

Bilde
President Boyd K. Packer

Vi markerer 100 år for Seminar i Kirken. Jeg holder i en tråd som går tilbake til den tidlige tiden, da ressursene til dette programmet var svært knappe.

Fra denne spede begynnelsen har vi nå 375 008 elever i Seminar-klasser i 143 land med mer enn 38 000 frivillige og heltidslærere over hele verden. Vi investerer mye i vår ungdom. Vi kjenner deres verdi og deres muligheter.

Visdom vil hjelpe dere å bekjempe fienden

Jeg taler som en som har sett fortiden og ønsker å forberede dere til fremtiden.

Dere vokser opp bak fiendens linjer. Når dere blir åndelig modne, vil dere forstå hvordan den onde har infiltrert verden rundt dere. Han befinner seg i hjem, i underholdning, mediene, språket – i alt rundt dere. I de fleste tilfeller blir hans nærvær ikke oppdaget.

Jeg ønsker å fortelle dere hva som vil være mest verdifullt og mest ønskverdig. I Skriften står det: “Viktigst er visdommen. Kjøp visdom!” Jeg vil tilføye: Fortsett så å søke mer. (Ordspråkene 4:7). Jeg har ikke noe tid å sløse bort, det har heller ikke dere. Så hør godt etter!

Jeg husker klart det øyeblikket da jeg bestemte meg for å bli lærer. Under 2. verdenskrig var jeg tidlig i 20-årene og pilot i Luftforsvaret. Jeg var stasjonert på den lille øya Ie Shima. Denne øya, liten og ubetydelig omtrent på størrelse med et frimerke, ligger like nord for Okinawa.

En ensom sommeraften satt jeg på en klippe for å se solen gå ned. Jeg funderte på hva jeg ville gjøre med livet etter krigen, hvis jeg var heldig nok til å overleve. Hva ønsket jeg å bli? Det var den kvelden jeg bestemte meg for å bli lærer. Jeg tenkte at lærere alltid lærer. Å lære er en grunnleggende hensikt med livet.

Første gang jeg underviste i Seminar, var i 1949 i Brigham City. Jeg hadde vært elev ved dette seminaret da jeg gikk på high school.

Opprinnelig ble det undervist i tre kurs i Seminar: Det gamle testamente, Det nye testamente og Kirkens historie. Det var mitt privilegium å tilføye et morgenkurs i Mormons bok. Jeg hadde kommet hjem fra krigen med et vitnesbyrd om Mormons bok og forståelse av hvordan Den hellige ånds gave fungerer.

Den hellige ånds gave vil beskytte dere bak fiendens linjer

Dere har hele livet blitt lært om Den hellige ånds gave, men undervisning rekker bare til et visst punkt. Dere kan, og faktisk må dere, gå resten av veien alene for å finne ut hvordan Den hellige ånd kan være en veiledende og beskyttende innflytelse.

Prosessen er den samme for unge menn og unge kvinner. Å finne ut hvordan Den hellige ånd virker i deres eget liv, er deres livs viktigste oppgave. Så snart dere har gjort denne oppdagelsen for dere selv, kan dere leve bak fiendens linjer uten å bli bedratt eller ødelagt. Intet medlem av denne Kirken – og det betyr dere alle sammen – vil noensinne gjøre en alvorlig feil uten først å bli advart av Den hellige ånds tilskyndelser.

Noen ganger når dere har gjort en feil, kan dere etterpå ha sagt: “Jeg visste at jeg ikke skulle ha gjort det. Det føltes ikke riktig,” eller kanskje: “Jeg visste at jeg skulle ha gjort det. Jeg hadde bare ikke mot til å handle!” Disse tilskyndelsene er Den hellige ånd som prøver å lede dere til det gode eller advare dere mot noe skadelig.

Det er visse ting dere ikke må gjøre dersom kommunikasjonslinjene skal forbli åpne. Dere kan ikke lyve eller jukse eller stjele eller handle umoralsk, og ha fri tilgang til disse kanalene. Gå ikke til steder hvor omgivelsene motvirker åndelig kommunikasjon.

Dere må lære å søke den kraft og veiledning som er tilgjengelig for dere, og så følge den kursen uansett hva som skjer.

Først på deres liste over gjøremål setter dere ordet bønn. Som oftest vil deres bønner være stille. Dere kan tenke en bønn.

Dere kan alltid ha en direkte kommunikasjonslinje til deres Fader i himmelen. La aldri den onde overbevise dere om at ingen lytter i den andre enden. Deres bønner blir alltid hørt. Dere er aldri alene!

Ta vare på deres legeme. Vær rene. “Vet dere ikke at dere er Guds tempel, og at Guds ånd bor i dere?” (1 Korinterbrev 3:16).

Les omhyggelig de løfter som finnes i kapittel 89 i Lære og pakter. Visdomsordet lover ikke fullkommen helse, men at de åndelige mottakerne i dere kan bli styrket.

Hold dere unna tatoveringer og lignende som skjemmer kroppen. Ditt legeme ble skapt i Guds bilde.

Profetisk rettledning lærer oss hva som er sant

Nå vil jeg snakke rett ut om en annen sak.

Vi vet at kjønn ble bestemt i den førjordiske verden.1 “Ånden og legemet er menneskets sjel” (L&p 88:15). Denne saken om kjønn bekymrer Brødrene sterkt, slik alle moralsaker gjør.

Noen av dere har kanskje følt eller blitt fortalt at dere ble født med problematiske følelser, og at dere ikke er skyldige hvis dere handler ifølge denne fristelsen. Doktrinært vet vi at hvis det var sant, ville deres handlefrihet blitt utslettet, og det kan ikke skje. Dere kan alltid velge å følge Den hellige ånds tilskyndelser og leve et moralsk rent og kyskt liv, et som er preget av dyd.

President Gordon B. Hinckley bekjentgjorde følgende på generalkonferansen: “Folk spør om vårt syn på personer som betrakter seg som … homofile og lesbiske. Mitt svar er at vi elsker dem som Guds sønner og døtre. De kan ha visse tilbøyeligheter som er sterke og vanskelige å kontrollere. De fleste mennesker har til forskjellige tider [fristelser] av et eller annet slag. Hvis de ikke gir etter for dem, kan de gå fremover som alle andre medlemmer av Kirken. Hvis de bryter kyskhetsloven og Kirkens moralnormer, underkastes de Kirkens disiplinering på samme måte som andre.

Vi ønsker å … styrke dem, bistå dem i deres problemer og hjelpe dem i deres vanskeligheter. Men vi kan ikke forholde oss passive hvis de hengir seg til umoral, hvis de prøver å støtte og forsvare og leve i såkalt partnerskapsforhold. Å tillate det ville være å ta lett på det svært alvorlige og hellige grunnlag for det Gud-gitte ekteskap og selve dets formål, nemlig å opprette familier.”2

President Hinckley talte for Kirken.

Bruk handlefriheten til å holde deg på eller komme tilbake til trygg grunn

Den første gave Adam og Eva mottok var handlefrihet: “Du kan selv velge, for det er deg gitt” (Moses 3:17).

Dere har den samme handlefrihet. Bruk den klokt til å nekte å leve ut enhver uren impuls eller vanhellig fristelse som måtte komme inn i deres sinn. Ganske enkelt ikke gå dit, og hvis dere allerede er der, kom tilbake. “Nekt dere all ugudelighet” (Moroni 10:32).

Tukle ikke med de livgivende krefter i kroppen alene eller sammen med andre, uansett kjønn. Dette er Kirkens norm, og den vil ikke forandre seg. Etter hvert som dere modnes, vil dere bli fristet til å eksperimentere eller utforske umoralske aktiviteter. Ikke gjør det!

Stikkordet er disiplin – selvdisiplin. Ordet disiplin kommer av ordet disippel eller tilhenger. Vær Frelserens disippel eller tilhenger, så vil dere være trygge.

En eller to av dere tenker kanskje: “Jeg er allerede skyldig i dette alvorlige feiltrinnet. Det er for sent for meg.” Det er aldri for sent.

Dere har lært om Jesu Kristi forsoning hjemme og i Seminar. Forsoningen er som et viskelær. Den kan viske bort skyldfølelse og virkningen av hva det enn er som får dere til å føle skyld.

Skyldfølelse er åndelig smerte. La ikke smerten bli kronisk. Kvitt dere med den. Bli ferdige med den. Omvend dere, og omvend dere om og om igjen om nødvendig, helt til dere – ikke fienden – har kontroll over dere.

Varig fred finnes ved å omvende seg ofte

Livet viser seg å være en rekke prøvelser og feil. Tilføy “omvend deg ofte” på listen over ting dere skal gjøre. Dette vil gi dere varig fred som ikke kan kjøpes for noen jordisk pris. Å forstå forsoningen er kanskje den viktigste sannhet dere kan lære i deres ungdom.

Hvis dere omgås med andre som trekker dere ned istedenfor å bygge dere opp, slutt med det og bytt omgangsvenner. Dere vil kanskje være alene og ensomme til tider. Da er det viktige spørsmålet: “Når dere er alene, er dere i godt selskap?”

Å rive dere løs fra en vane som dere har latt binde dere, kan være vanskelig. Men evnen finnes i dere. Fortvil ikke. Profeten Joseph Smith sa at “alle skapninger som har legemer, har makt over dem som ikke har noe”.3 Dere kan stå imot fristelse!

Det er ikke sannsynlig at dere noensinne vil møte djevelen personlig. Han viser seg ikke på den måten. Men om han så kom personlig for å prøve og friste dere, har dere et overtak. Dere kan hevde deres handlefrihet, og han vil måtte la dere være.

Dra nytte av Seminars velsignelser

Dere er ikke alminnelige. Dere er i høyeste grad spesielle. Dere er enestående. Hvordan vet jeg det? Jeg vet det fordi dere ble født på en tid og et sted hvor Jesu Kristi evangelium kan komme inn i deres liv gjennom undervisning og aktiviteter i hjemmet og i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Den er, som Herren selv har sagt, “den eneste sanne og levende kirke på hele jordens overflate” (L&p 1:30).

Det er mer vi kunne føye til på listen, men dere vet hva dere skulle og ikke skulle gjøre i livet. Dere vet forskjell på rett og galt, og behøver ikke å befales i alle ting.

Sløs ikke bort disse årene med Seminar-undervisning. Benytt dere av de store velsignelser dere har fordi dere kan lære Kirkens og profetenes læresetninger. Lær det som er av størst verdi. Det vil velsigne dere og deres etterkommere i mange generasjoner fremover.

Det vil ikke gå mange år før dere er gift og har barn, et ekteskap som skulle bli beseglet i templet. Vi ber om at dere, når tiden er inne, vil være trygt etablert i en familiemenighet eller -gren.

Gå fremover med håp og tro

Frykt ikke fremtiden. Gå fremover med håp og tro. Husk den guddommelige gave som Den hellige ånd er. Lær å bli undervist av den. Lær å søke den. Lær å leve etter den. Lær å alltid be i Jesu Kristi navn (se 3 Nephi 18:19-20). Herrens ånd vil være med dere, og dere vil bli velsignet.

Vi har en dyp og gjennomgripende tillit til dere.

Jeg bærer mitt vitnesbyrd for dere – et vitnesbyrd jeg mottok i min ungdom. Og dere er ikke annerledes enn meg eller noen andre. Dere har like mye rett til dette vitnesbyrdet som noen annen. Det vil komme til dere hvis dere gjør dere fortjent til det. Jeg nedkaller Herrens velsignelser over dere – velsignelsene ved at dette vitnesbyrdet finnes i deres liv, så det kan veilede dere idet dere skaper en lykkelig fremtid.

Noter

  1. Se “Familien – En erklæring til verden”, Liahona, nov. 2010, 129; se også Moses 3:5; Abraham 3:22-23.

  2. Gordon B. Hinckley, “Hva spør folk om angående oss?” Liahona, jan. 1999, 82.

  3. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 208.

Illustrert av Cary Henrie

Ikonillustrasjon: Scott Greer