2012
Att hedra våra förbund
Oktober 2012


Besökslärarnas budskap

Att hedra våra förbund

Studera materialet under bön och samtala om det med systrarna du besöker om så är lämpligt. Använd frågorna för att hjälpa dig stärka dina systrar och göra Hjälpföreningen till en aktiv del av ditt eget liv.

Bild
Hjälpföreningens sigill

Tro, Familj, Tjänande

Besöksverksamheten är ett uttryck för lärjungeskap och ett sätt att hedra våra förbund när vi tjänar och stärker varandra. Ett förbund är ett heligt och bestående löfte mellan Gud och hans barn. ”När vi inser att vi är förbundets barn vet vi vilka vi är och vad Gud förväntar sig av oss”, har äldste Russell M. Nelson i de tolv apostlarnas kvorum sagt. ”Hans lag är skriven i vårt hjärta. Han är vår Gud och vi är hans folk.”1

Som besökslärare kan vi stärka dem vi besöker i deras strävan att hålla sina heliga förbund. Genom att göra det hjälper vi dem förbereda sig för det eviga livets välsignelser. ”Varje syster i den här kyrkan som ingått förbund med Herren har ett gudomligt uppdrag att bidra till att rädda själar, att leda världens kvinnor, att stärka hemmen i Sion och att bygga upp Guds rike”2, har äldste M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum sagt.

När vi ingår och håller heliga förbund blir vi redskap i Guds händer. Vi kan ge uttryck för vår tro och stärka varandras tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus.

Från skrifterna

Första Nephi 14:14; Mosiah 5:5–7; 18:8–13; Läran och förbunden 42:78; 84:106

Från vår historia

Templet är ”en plats för tacksägelse för alla heliga”, uppenbarade Herren för profeten Joseph Smith 1833. Det är ”en plats för undervisning av alla dem som är kallade till tjänandeverket i alla sina olika kallelser och ämbeten, så att de kan fulländas i insikten om sin andliga verksamhet, i teori, i princip och i lära, i allt som rör Guds rike på jorden” (L&F 97:13–14).

Hjälpföreningssystrarna i Nauvoo i Illinois i början av 1840-talet hjälpte varandra att förbereda sig för templets förrättningar. I det högre prästadömets förrättningar som de sista dagars heliga tog emot i templet i Nauvoo, ”[var] gudaktighetens kraft uppenbar” (L&F 84:20). ”När de heliga höll sina förbund, stärktes och uppehölls de av denna kraft i prövningarna som följde under kommande dagar och år.”3

I kyrkan idag tjänar trofasta kvinnor och män över hela världen i templet och fortsätter att hämta styrka från välsignelserna som bara kan fås genom templets förbund.

Slutnoter

  1. Russell M. Nelson, ”Förbund”, Liahona, nov. 2011, s. 88.

  2. M. Russell Ballard, ”Rättfärdighetens kvinnor”, Liahona, dec. 2002, s. 39.

  3. Döttrar i mitt rike: Hjälpföreningens historia och verksamhet (2011), s. 133.

Templet i Nauvoo, Illinois, av Scott Goodwin