2012
Forman dem til å be
Februar 2012


Budskap fra Det første presidentskap

Forman dem til å be

Bilde
President Henry B. Eyring

Da jeg var liten, lærte mine foreldre meg å be ved sitt eksempel. Jeg begynte med et bilde i mitt indre om en himmelsk Fader som var langt unna. Etter hvert som jeg har blitt mer moden, har min erfaring med bønn endret seg. Bildet i mitt indre viser nå en himmelsk Fader som holder seg nær meg, som er badet i et strålende lys og som kjenner meg fullkomment.

Denne forandringen fant sted da jeg mottok et sikkert vitnesbyrd om at Joseph Smiths beretning om sin opplevelse i 1820 i Manchester, New York er sann:

«Jeg så en lysstøtte rett over mitt hode, klarere enn solen, stige ned inntil den hvilte på meg.

Den var knapt kommet til syne før jeg oppdaget at jeg var befridd fra den fiende som hadde holdt meg bundet. Da lyset hvilte på meg, så jeg to personer hvis glans og herlighet overgår enhver beskrivelse, stående over meg i luften. En av dem talte til meg, kalte meg ved navn og sa idet han pekte på den annen: Dette er min elskede Sønn. Hør ham!» (Joseph Smith – Historie 1:16-17).

Vår himmelske Fader var i lunden den vakre vårdagen. Han kalte Joseph ved navn. Og han presenterte verdens oppstandne Frelser som sin «elskede Sønn». Hver gang du ber og hvor du enn ber, kan ditt vitnesbyrd om at denne strålende begivenheten faktisk fant sted, velsigne deg.

Den Fader vi ber til, er den store Gud som skapte verdener gjennom sin elskede Sønn. Han hører våre bønner slik han hørte Josephs bønn – så tydelig som om de ble uttalt i hans nærhet. Han elsker oss høyt nok til at han ga oss sin Sønn som vår Frelser. Ved den gaven gjorde han det mulig for oss å oppnå udødelighet og evig liv. Og gjennom bønn i hans Sønns navn gir han oss mulighet til å kommunisere med ham i dette liv så ofte vi velger.

Prestedømsbærere i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige har blitt betrodd den hellige oppgave å «besøke hvert enkelt medlems hjem og formane dem til å be høyt og i lønndom» (L&p 20:47; uthevelse tilføyd).

Det er mange måter å formane noen til å be på. Vi kan for eksempel vitne om at Gud har befalt oss å be alltid, eller vi kan beskrive eksempler fra Skriftene og egen erfaring på velsignelser som følger bønner som uttrykker takknemlighet, påkallelse og anmodninger. Jeg kan eksempelvis vitne om at jeg vet at min himmelske Fader besvarer bønner. Jeg har mottatt veiledning og trøst av ord som har kommet til mitt sinn, og jeg vet ved Ånden at ordene var fra Gud.

Profeten Joseph Smith hadde slike erfaringer, og det kan også du få. Han mottok følgende svar på inderlig bønn:

«Min sønn, fred være med din sjel, din motgang og dine lidelser skal kun vare et øyeblikk,

og så, hvis du trofast holder det ut, skal Gud opphøye deg i det høye» (L&p 121:7-8).

Dette var en åpenbaring fra en kjærlig Fader til en trofast sønn i stor nød. Ethvert Guds barn kan kommunisere med Ham i bønn. Ingen formaning om å be har påvirket meg så sterkt som den kjærlighet og det lys jeg har opplevd sammen med svar på ydmyke bønner.

Vi mottar et vitnesbyrd om ethvert av Guds bud ved å holde budet (se Johannes 7:17). Dette er sant når det gjelder budet om at vi alltid skal be høyt og i lønndom. Som din lærer og venn lover jeg at Gud vil besvare dine bønner og at du ved Den hellige ånds kraft selv kan vite at svarene er fra ham.

Undervis fra dette budskapet

  • «Bilder er et verdifullt hjelpemiddel til å understreke en leksjons hovedpunkt» (Undervisning, intet større kall [2000], 162). Vis et maleri av Joseph Smith og det første syn. Drøft erfaringen Joseph Smith hadde med bønn. Hvordan ville dine bønner bli mer meningsfylte hvis du ser for deg at din himmelske Fader holder seg nær deg, slik president Eyring gjør?

  • Som president Eyring foreslår, kan du overveie å bære vitnesbyrd om bønn og beskrive velsignelser du har mottatt på grunn av bønn, eller bruke skriftsteder om bønn.

Fotoillustrasjon: Matthew Reier