2011
Hjelpeforeningens formål
April 2011


Besøkende lærerinners budskap

Hjelpeforeningens formål

Studer dette lesestoffet, og drøft det med søstrene du besøker, slik det er aktuelt. Bruk spørsmålene som hjelp til å styrke søstrene og til å gjøre Hjelpeforeningen til en aktiv del av ditt eget liv.

Tro • Familie • Hjelp

Da vårt presidentskap ble kalt, fikk vi noen ressurser som omhandlet Hjelpeforeningens historie. Vi studerte dem ydmykt fordi vi ønsket å vite formålet med Hjelpeforeningen og hva Herren ville at vi skulle gjøre. Vi lærte at Hjelpeforeningens formål, slik det er fastsatt av Herren, er å organisere, undervise og inspirere Hans døtre til å forberede seg til det evige livs velsignelser.

For å oppfylle dette Hjelpeforeningens formål har Herren gitt hver enkelt søster og organisasjonen som helhet i oppgave å:

  1. Øke i tro og personlig rettskaffenhet.

  2. Styrke familier og hjem.

  3. Sørge for hjelp ved å tjene Herren og hans barn.

Vi kan utføre dette arbeid på Herrens måte bare når vi søker, mottar og handler ifølge personlig åpenbaring. Uten personlig åpenbaring kan vi ikke lykkes. Hvis vi gir akt på personlig åpenbaring, kan vi ikke mislykkes. Profeten Nephi lærer oss at Den hellige ånd vil vise oss «alt [vi]skal gjøre» (2 Nephi 32:5). Vi må tillate oss å være stille og rolige nok til å lytte til Åndens røst.

Søstre, vi har en vital rolle å spille når det gjelder å bygge opp Guds rike og forberede Herrens komme. Herrens verk kan faktisk ikke bli utført uten hjelp fra hans døtre. Derfor forventer Herren at vi skal ofre mer. Han venter at vi skal oppfylle Hjelpeforeningens formål som aldri før.

Julie B. Beck, Hjelpeforeningens president.

Fra Skriftene

5 Mosebok 6:5–7; Lukas 10:30–37; Jakobs brev 1:27; 2 Nephi 25:26; Mosiah 3:12–13

Fra vår historie

Under et møte for Hjelpeforeningen 9. juni 1842 forklarte profeten Joseph Smith søstrene at deres forening «ikke bare skulle hjelpe de fattige, men frelse sjeler».1 Denne uttalelsen som inneholder både et åndelig og et timelig formål, har kjennetegnet Hjelpeforeningen gjennom hele dens historie. I 1906 forkynte president Joseph F. Smith (1838–1918): «Ikke bare tar [Hjelpeforeningen] seg av de trengendes behov, de syke og nødlidende, men en del av dens plikt – og dens fremste plikt også – er å holde øye med den åndelige velferd og frelse blant Sions mødre og døtre, å påse at ingen forsømmes, men at alle beskyttes mot ulykke, sorg, mørkets makter og de onder som truer dem i verden.»2 I 2001 gjentok eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum dette: «Enhver søster i denne kirken som har inngått pakter med Herren, har et guddommelig påbud om å hjelpe til med å redde sjeler, å lede verdens kvinner, å styrke Sions hjem og bygge opp Guds rike.»3

Noter

  1. Joseph Smith, History of the Church, 5:25.

  2. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph F. Smith (1999), 185.

  3. M. Russell Ballard, «Rettferdige kvinner», Liahona,des. 2002, 39.

Fotoillustrasjon: Christina Smith