2011
Lær å høre og forstå Ånden
Februar 2011


Lær å høre og forstå Ånden

Noe av det viktigste vi kan gjøre, er å lære å høre og følge Åndens tilskyndelser.

Bilde
David M. McConkie

Min far vokste opp i den lille byen Monticello i Utah. Da han var syv år, var en av hans daglige oppgaver å hente familiens kuer inn fra beitet. Hans kjære eiendom var en lommekniv, som han alltid hadde med seg. En dag da han red avgårde for å hente kuene, tok han etter kniven sin i lommen. Til sin forferdelse oppdaget han at han hadde mistet den et eller annet sted underveis. Han var sønderknust, men han trodde på det hans far og mor hadde lært ham: Gud hører og besvarer bønner.

Han stanset hesten og gled ned på bakken fra den bare ryggen. Der knelte han ned og ba sin himmelske Fader hjelpe ham å finne lommekniven. Han klatret opp igjen på hesten, snudde rundt og red tilbake nedover stien. Etter en liten stund stanset hesten. Far klatret av hesten og puttet hånden ned i det dype støvlaget på stien. Der, begravet i støvet, fant han sin kjære lommekniv. Han visste at Herren hadde hørt og besvart hans bønn.

Fordi han hadde lært å lytte til og reagere på Åndens hvisken, ble min far velsignet med å se Herrens hånd ved mange anledninger gjennom livet. Han var vitne til mange mirakler. Når han samlet familien for å undervise oss i evangeliet, omtalte han likevel ofte det han opplevde på den støvete stien i Monticello da Herren hørte og besvarte bønnen til en «fregnete syv år gammel gutt».

I sine senere år fortalte han oss at han hadde lært noe annet av denne barndomsopplevelsen. Med et glimt i øyet sa han: «Jeg lærte at Gud kan tale til hester!»

Min fars erfaring som gutt gjorde et varig inntrykk på ham, for den var begynnelsen til hans personlige åndelige utdannelse. Det var da han lærte selv at Gud hører bønner. Som profeten Joseph Smith sa det, var det da far begynte å lære Guds ånd å kjenne.1

Den hellige ånds gave

Frelseren lovet sine apostler at etter at han hadde forlatt dem, ville de motta Den hellige ånds gave. Han sa: «Talsmannen, Den Hellige Ånd, som Faderen skal sende i mitt navn, han skal lære dere alle ting, og minne dere om alt det som jeg har sagt dere» (Johannes 14:26). Dette løftet ble oppfylt på pinsefestens dag.

Medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er berettiget til den samme gave. Etter at vi er blitt døpt, blir Den hellige ånds gave skjenket oss ved håndspåleggelse av en som har myndighet til å forrette evangeliets ordinanser. Når vi er verdige til det, er denne gaven retten til alltid å ha det tredje medlem av Guddommen som vår ledsager.

Å bli ledsaget av Den hellige ånd er en av de største velsignelser vi kan glede oss over her på jorden. Eldste Bruce R. McConkie (1915–85) i De tolv apostlers quorum sa:

«Menneskene bør – fremfor alt annet i denne verden – søke Den hellige ånds veiledning. Det finnes ikke noe så viktig som å ha Den hellige ånd som ledsager…

Det er ingen pris som er for høy, intet arbeid for byrdefullt, intet strev for tungt, intet offer for stort, hvis vi som et resultat av alt dette mottar og gleder oss over Den hellige ånds gave.»2

Profeten Joseph Smith forkynte at vi kan lære Guds ånd å kjenne, og at ved «å lære Guds ånd å kjenne og forstå den, kan du vokse inn i åpenbaringens prinsipp inntil du blir fullkommen i Kristus Jesus».3

Noe av det viktigste vi kan gjøre, er å å lære å kjenneGuds ånd – lære å høre og følge Åndens tilskyndelser. Hvis vi ønsker dette og er verdige, vil Herren lære oss åpenbaringens prinsipp.

Lær å lytte og handle

For å lære å kjenne Guds ånd må vi lære å lytte med hjertet. President Boyd K. Packer, president for De tolv apostlers quorum, har sagt: «Åndens røst er en stille, lav stemme – en røst som føles heller enn å høres. Det er en åndelig røst som kommer til ens sinn som en tanke som trenger inn til hjertet.»4

President Packer har også sagt: «Inspirasjon forekommer oftere i en fredelig atmosfære. Skriftene er fulle av slike ord som rolig, stille, fredelig, talsmann: “Vær stille og kjenn at jeg er Gud.”’ (Salme 46:10; uthevelse tilføyd.) Og vi har fått et løfte: “Du skal motta min Ånd, Den Hellige Ånd, ja, Trøsteren, som skal lære deg rikets fredelige ting.’ (L&p 36:2; uthevelse tilføyd).»

President Packer tilføyde: «Selv om vi kan innby til en slik kommunikasjon, kan den aldri fremtvinges Hvis vi forsøker å fremtvinge den, kan vi bli bedratt.»5

Av største betydning i vår opplæring er vårt ansvar for å handle, uten opphold, ifølge de åndelige tilskyndelser vi mottar. President Thomas S. Monson har sagt: «Vi observerer. Vi venter. Vi lytter etter den stille, lave røsten. Når den taler, adlyder kloke menn og kvinner. Vi utsetter ikke å følge Åndens tilskyndelser.»6

Å lære å høre og forstå Ånden er en gradvis og vedvarende prosess. Frelseren sa: «Den som mottar lys og blir i Gud, mottar mer lys, og dette lys blir klarere og klarere inntil som ved høylys dag» (L&p 50:24). «For til den som mottar, vil jeg gi mer» (2 Nephi 28:30).

I likhet med Kristus, som «ikke mottok av fylden til å begynne med, men mottok nåde for nåde» (L&p 93:12), vil også vi når vi holder hans bud, «motta nåde for nåde» (L&p 93:20; se også Johannes 1:16) og «linje på linje og bud på bud» (2 Nephi 28:30). Vår læreprosess er ofte så gradvis som himmelens dugg (se L&p 121:45; 128:19).

Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum har forklart at «det ikke finnes noen enkel formel eller teknikk som umiddelbart kan hjelpe deg å mestre evnen til å bli veiledet ved Åndens røst». I stedet forventer vår Fader «at [vi] skal lære hvordan [vi] kan motta denne guddommelige hjelp ved å utøve tro på ham og hans hellige Sønn Jesus Kristus.»

Eldste Scott fortsatte: «Det som i starten kan virke som en skremmende oppgave, vil bli mye lettere med tiden etter hvert som du konsekvent prøver å gjenkjenne og følge Åndens tilskyndelser. Tryggheten du føler for den veiledning du mottar fra Den hellige ånd, vil også bli sterkere,» og «du kan bli tryggere på de tilskyndelsene du føler, enn på det du ser eller hører.»7

Som en del av læreprosessen vil Herren hjelpe oss å se resultatene, i vårt eget og andres liv, av at vi handler ifølge tilskyndelsene vi mottar fra Ånden. Disse erfaringer vil styrke vår tro og gi oss større mot til å handle i fremtiden.

Å lære å høre og forstå Ånden krever en betraktelig innsats. Men Herren har lovet at de trofaste vil «motta åpenbaring på åpenbaring, kunnskap på kunnskap, så [de] kan kjenne mysteriene og det som gir fred, det som bringer glede, det som bringer evig liv» (L&p 42:61).

Noter

  1. Se Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 131.

  2. Bruce R. McConkie, A New Witness for the Articles of Faith (1985), 253.

  3. Læresetninger – Joseph Smith, 131.

  4. Boyd K. Packer, «Adskilte tunger som av ild», Liahona, juli 2000, 10.

  5. Boyd K. Packer: «Ærbødighet innbyr til åpenbaring», Lys over Norge, jan. 1992, 24-25.

  6. Thomas S. Monson: «Ånden gir liv», Lys over Norge, juni 1997, 4.

  7. Richard G. Scott: «Motta åndelig veiledning», Liahona nov. 2009, 6–7.

Illustrasjoner: Greg Newbold

Portrett av Brigham Young: Dan Weggeland, gjengitt med tillatelse fra Kirkens historiske museum