2011
Jeg håper de kaller meg på misjon?
Januar 2011


Jeg håper de kaller meg på misjon?

Du har kanskje hørt Primær-sangen «Jeg håper på misjon jeg kalles». Det finnes faktisk en annen viktig barnesang om å reise på misjon. Det står: «Mitt ønske er å være misjonær, ikke vente enda mange år.»1 Eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum er enig. Han har sagt: «De unge må forplikte seg tidlig i livet med hensyn til misjon.»2

Men å vite at du trenger å reise på misjon og å føle deg forberedt til dette, er to forskjellige ting. Hvor skal du begynne? Å styrke ditt vitnesbyrd og din kunnskap om evangeliet er to av de beste tingene du kan gjøre. Nedenfor er noen måter du kan forberede deg på til å reise på misjon.

1. Tro

Vi trenger å styrke vår tro hver dag. Jesus Kristus forkynte: «Hvis dere har tro på meg, skal dere ha kraft til å gjøre alt jeg anser for nødvendig» (Moroni 7:33).

  • Studer Skriftene. De forteller om og vitner om Jesus Kristus.

  • Anvend tro når du har personlige problemer. Tro på Jesus Kristus vil trøste deg når du har det vanskelig, og vil hjelpe deg å overvinne alle hindringer.

  • Få større kontroll over din kropp og ditt sinn ved å lære hvor viktig utdannelse, fysisk form og helse er.

  • Fortsett å omvende deg, adlyde budene, faste og be for å forbedre ditt liv.

  • Unge menn trenger å vise tro på Jesus Kristus ved å lære om og utføre prestedømsplikter.

2. Ånd

Eldste Ballard har også sagt: «Misjonærer må være moralsk rene og åndelig rede.»3

  • Studer og følg retningslinjene i Til styrke for ungdom.

  • Søk Den hellige ånds veiledning ved å faste, studere Skriftene og be om veiledning.

  • Les om Åndens gaver i Lære og pakter 46:11–26. Søk ydmykt å oppdage dine åndelige gaver. Søk råd fra dine foreldre og ledere for å få hjelp til å utvikle åndelige gaver.

  • Spør deg selv: «Er bøkene jeg leser og fjernsynsprogrammene og filmene jeg ser oppløftende?» Hvis ikke, tenk over hvordan du kan velge bedre når det gjelder underholdning.

  • Lær å lytte etter åndelige tilskyndelser.

3. Kjærlighet

Du trenger nestekjærlighet, Kristi rene kjærlighet, for å bli en god misjonær. Det er ikke alltid lett å være glad i andre. Det kreves tjeneste, tro, Den hellige ånd og mot. Mormon sa at du trenger å be av all din kraft for å bli fylt med Kristi rene kjærlighet (se Moroni 7:48).

  • Be ydmykt og oppriktig om evne til å elske andre slik Kristus gjør.

  • Vis din familie kjærlighet ved å gjøre en god gjerning for hvert familiemedlem. Velg et familiemedlem som trenger ekstra kjærlighet eller oppmerksomhet, og tilbring noe tid med ham eller henne.

  • Vi din kjærlighet til en som har det vanskelig, ved å gjøre noe godt for ham eller henne.

4. Tjeneste

Kong Benjamin underviste sitt folk om hvor viktig tjeneste er. Han sa at når vi tjener andre, tjener vi Gud (se Mosiah 2:17).

  • Gjør tjeneste til en regelmessig vane. Du kan tilby deg å vaske opp etter middag, hjelpe en bror eller søster med lekser, snakke til en som trenger en venn, eller hjelpe til med å holde nabolaget ryddig.

  • Be om styrke og veiledning til å følge Frelserens eksempel på tjeneste.

  • Hjelp din gruppe i Unge menn eller Unge kvinner å planlegge en tjenesteaktivitet.

5. Innbydelse

Alma, en av de store misjonærene i Mormons bok, innbød de som ikke var medlemmer av Kirken, til å komme «og bli døpt til omvendelse» (Alma 5:62). Du kan følge hans eksempel.

  • Vær en god venn og et godt eksempel for venner og familiemedlemmer som ikke er medlemmer av Kirken.

  • Se etter anledninger til å undervise venner og naboer om evangeliet.

  • Bli godt kjent med evangeliet, og øv deg på å undervise i det nå. Be menighetens eller grenens misjonsleder om veiledning i hvordan man underviser i evangeliet. Vær tilstede når heltidsmisjonærer underviser undersøkere, om mulig.

  • Studer Forkynn mitt evangelium sammen med dine foreldre på familiens hjemmeaften. Dere kan etter tur snakke om leksjonene, undervise i deler av dem og oppfordre hverandre til å bære vitnesbyrd om det dere lærer.

Å reise på misjon er et viktig mål å sette seg nå, og å forberede seg nå vil være til nytte for deg hver dag frem til en misjon. Du er aldri for ung til å begynne å forberede deg – du trenger ikke vente til du har vokst noen centimeter.

Noter

  1. «Mitt ønske er å være misjonær», Barnas sangbok, 90.

  2. M. Russell Ballard, «Hvordan forberede seg til å bli en god misjonær», Liahona, mars. 2007, 10.

  3. M. Russell Ballard, Liahona, mars 2007, 12.

Illustrasjoner: Sal velluto og Travis Walton