2011
Det aronske prestedømme – større enn du kanskje tror
Januar 2011


Det aronske prestedømme – større enn du kanskje tror

Et budskap om plikt overfor Gud

Bilde
David L. Beck

For fire år siden var jeg tilstede ved en minnegudstjeneste for min bror Gary. En av talerne hyllet min bror med store ord. Jeg har tenkt på det helt siden da. Han sa: «Gary var en prestedømsmann. … Han forsto prestedømmet, hedret prestedømmet og godtok prestedømmet og dets prinsipper fullt ut.»

Da min bror døde, var han høyprest i Det melkisedekske prestedømme, og han hadde virket i prestedømmet i 50 år. Gary var en kjærlig ektemann og far, som hadde utført en hederlig heltidsmisjon, giftet seg i templet, foredlet sine prestedømskall og vært en flittig hjemmelærer.

Du er bærer av Det aronske prestedømme. Din prestedømstjeneste er i startgropen. Du har kanskje ennå ikke hatt 50 dager med prestedømserfaring. Men du kan være verdig til den samme hyllest som Gary mottok. Du skulle faktisk være verdig til slik hyllest. Herren har kalt deg til et strålende arbeid, og han forventer at du skal være en prestedømsmann.

Det aronske prestedømmes storhet

Tenk bare over storheten av Det aronske prestedømme som du bærer:

  • Herren sendte den oppstandne døperen Johannes for å gjengi Det aronske prestedømme. Da Johannes overdro dette prestedømme til Joseph Smith og Oliver Cowdery, kalte han dem sine «medtjenere» (L&p 13:1). President Gordon B. Hinckley (1910–2008) påpekte at Johannes ikke «stilte seg over Joseph og Oliver. Han stilte dem på sitt plan da han kalte dem ”mine medtjenere”.» President Hinckley sa så at en 12 år gammel diakon også kan være Johannes’ medtjener.1

  • Det aronske prestedømme har nøkkelen til englers betjening (se L&p 13:1). Når du lever rettskaffent og tjener flittig, kan du motta englers betjening som vil veilede og styrke deg. Når du forretter nadverden, kan du hjelpe andre til også å motta denne velsignelsen.2

  • Det aronske prestedømme «har nøklene til … omvendelsens evangelium og dåp ved nedsenkning til syndenes forlatelse» (L&p 13:1). Omvendelse og dåp danner sammen porten man går inn gjennom for å begynne på stien som fører til evig liv (se 2 Nephi 31:17–18). Når du handler under veiledning av dine prestedømsledere, kan du hjelpe personer med å åpne denne porten.

  • Det aronske prestedømme har myndighet til å forrette nadverden. Når du forbereder, velsigner eller deler ut nadverden, representerer du Jesus Kristus (se 3 Nephi 18:1–12). Du hjelper dine familiemedlemmer og venner å minnes ham, fornye sine pakter og gjøre seg fortjent til å ha Den hellige ånd hos seg.

Slike anledninger krever arbeid av prestedømsmenn – menn som er åndelig sterke og som oppfyller sine prestedømsplikter.

Det nye heftet Plikt overfor Gud

Under veiledning av våre levende profeter har en ressurs blitt utarbeidet for å hjelpe deg å være en prestedømsmann. Selv om heftet er nytt, har det et kjent navn: Plikt overfor Gud.

Jeg er begeistret for det nye heftet Plikt overfor Gud. Det kan hjelpe deg å adlyde Herrens befaling om å «lære [din] plikt» og «med all flid virke i det embede [du] er kalt til» (L&p 107:99).

Når du bruker heftet som diakon, lærer og prest, vil du delta i aktiviteter i to kategorier: åndelig styrke og prestedømsplikter.

Et mønster for å bli

Hver aktivitet i heftet Plikt overfor Gud følger et mønster som vil hjelpe deg å bli den prestedømsbæreren Herren ønsker at du skal bli: Først lærer du om et prinsipp i evangeliet eller en prestedømsplikt. Så handler du ifølge det du har lært. Til slutt deler du dine tanker om og følelser for det du har lært og erfart, med andre. Noen av disse aktivitetene er personlige. Andre kan tilpasses til hele quorumet til bruk i søndagsleksjoner eller i aktiviteter gjennom uken.

På side 39 viser et eksempel fra boken hvordan dette mønsteret fungerer. Kommentarene er fra unge menn som allerede har hatt god erfaring med det nye heftet.

En prestedømsmann

Når jeg tenker på uttrykket «prestedømsmann», tenker jeg åpenbart på min bror Gary. Men jeg tenker også på andre. Jeg tenker på president Thomas S. Monson, som da han var diakon, følte at han sto på hellig grunn da han hjalp en funksjonshemmet mann å ta del i nadverden.3 Jeg tenker på døperen Johannes, den store bærer av Det aronske prestedømme, som beredte veien for Frelserens virke på jorden ved å undervise, vitne og forrette dåpens hellige ordinans. Og jeg tenker på deg. Etter hvert som du vokser i åndelig styrke og hjelper andre å komme til Kristus gjennom din prestedømstjeneste, er du i sannhet en prestedømsmann.

Noter

  1. Se Gordon B. Hinckley, «Det aronske prestedømme – en gave fra Gud», Lys over Norge, juli 1988, 44.

  2. Se Dallin H. Oaks: «Det aronske prestedømme og nadverden», Liahona, jan. 1999, 44–45.

  3. Se Thomas S. Monson: «Gjør din plikt, det er det beste», Liahona, nov. 2005, 56.

Fotoillustrasjon: Craig Dimond © IRI

Fotoillustrasjon: Steve Bunderson © 2000. Foto: John Luke © IRI