2010
Se hen til templet
Februar 2010


Evangeliets klassikere

Se hen til templet

Bilde
Elder John A. Widtsoe

Templet er et Herrens hus eller hjem. Hvis Herren skulle besøke jorden, ville han komme til sitt tempel. Vi tilhører Herrens familie. Vi er hans barn, unnfanget i vår foruttilværelse [vårt førjordiske liv]. På samme måte som den jordiske far og mor og deres barn samles i familiens hjem, kan derfor de verdige medlemmer av Herrens familie samles slik vi gjør i Herrens hus.

Templet er et sted for undervisning. Her gjennomgås evangeliets prinsipper, og dype sannheter i Guds rike åpenbares. Hvis vi trer inn i templet med den rette ånd og er oppmerksomme, går vi beriket ut med kunnskap om evangeliet og med visdom.

Templet er et fredens sted. Her kan vi legge bort sorgene og bekymringene som tilhører den urolige verden utenfor. Her skulle vårt sinn kretse om åndelige realiteter, for her er vi bare opptatt av det som hører ånden til.

Templet er et sted for pakter, som vil hjelpe oss å leve et rettskaffent liv. Her erklærer vi at vi vil adlyde Guds lover, og vi lover å bruke den dyrebare kunnskap om evangeliet til vår egen velsignelse og til beste for menneskeheten. De enkle seremoniene hjelper oss å forlate templet med den edle beslutning å leve verdig til evangeliets gaver.

Templet er et sted for velsignelser. Løfter blir gitt oss, bare betinget av at vi er trofaste, og de strekker seg fra tid til evighet. De vil hjelpe oss å forstå våre himmelske foreldres nærhet. Prestedømmets kraft blir slik gitt oss i en ny og større grad.

Templet er et sted der seremonier i forbindelse med det guddommelige presenteres. Livets store mysterier, bl.a. menneskets ubesvarte spørsmål, blir klargjort her: (1) Hvor kom jeg fra? (2) Hvorfor er jeg her? (3) Hvor går jeg hen etter dette liv? Her blir åndens behov, fra hvilken alt annet i livet springer ut, ansett å være av aller største betydning.

Templet er et sted for åpenbaring. Herren kan her gi åpenbaring, og alle kan motta åpenbaring til hjelp i livet. All kunnskap, all hjelp kommer fra Herren, direkte eller indirekte. Selv om han ikke er der personlig, er han der ved sin hellige Ånd og ved menn på jorden som har prestedømmet. Ved den Ånd leder de Herrens verk her på jorden. Enhver som trer inn på dette hellige sted med tro og bønn, vil finne hjelp til å løse livets problemer.

Det er godt å være i templet, Herrens hus, et sted for prestedømsundervisning, for fred, for pakter, for velsignelser og for åpenbaring. Takknemlighet for dette privilegium og et ivrig ønske om å føle ånden ved anledningen skulle strømme over i vårt hjerte.

Templet, med sine gaver og velsignelser, er åpent for alle som retter seg etter kravene i Jesu Kristi evangelium. Enhver som er verdig, kan be sin biskop om en anbefaling til å komme inn i templet.

Ordinansene som utføres der, er hellige. De er ikke mystiske. Alle som godtar og etterlever evangeliet og holder seg rene, kan delta i dem. Ja, alle trofaste medlemmer av Kirken innbys og oppfordres innstendig til å benytte templet og nyte dets privilegier. Det er et hellig sted der hellige ordinanser blir gitt alle som har vist seg verdige til å ta del i dets velsignelser.

Alt evangeliet tilbyr, kan gjøres i et tempel. Dåp [for de døde], ordinasjoner til prestedømmet [for de døde], vielser og beseglinger for tid og evighet for levende og døde, begavelsen for levende og døde, … undervisning i evangeliet, veiledning for arbeidet i Herrens tjeneste og alt annet som tilhører evangeliet, blir utført her. I templet blir virkelig hele evangeliet sammenfattet…

Man kan ikke vente at alle detaljene i tempelseremoniene blir forstått første gang en person «går gjennom» templet. Derfor har Herren sørget for muligheter til repetisjon. Tempelarbeidet må først gjøres av hver enkelt person for seg selv. Deretter kan det gjøres for ens avdøde forfedre eller venner så ofte som omstendighetene tillater. Denne tjenesten vil åpne dørene til frelse for de avdøde og vil også bidra til å innprente i de levendes sinn begavelsens natur, mening og forpliktelser. Ved å beholde begavelsen friskt i minne vil vi bli bedre i stand til å utføre våre plikter i livet under innflytelse fra evige velsignelser.

Templets seremonier er utførlig omtalt i åpenbaringen kjent som kapittel 124, vers 39-41 i Lære og pakter.

«Derfor, sannelig sier jeg dere, at deres salvinger og deres tvettinger og deres dåpshandlinger for de døde, og deres høytidelige forsamlinger og deres påminningsoffer for deres ofringer ved Levis sønner, og deres orakler på deres aller helligste steder hvor dere mottar tilkjennegivelser, og deres lover og vedtak som begynnelsen til Sions åpenbaringer og grunnvoll og til alle hennes enheters herlighet, heder og begavelse, er gitt gjennom ordinansen i mitt hellige hus som mitt folk alltid blir befalt å bygge til mitt hellige navn.

Og sannelig sier jeg dere, la dette hus bygges til mitt navn, så jeg der kan åpenbare mine ordinanser for mitt folk,

for i min nåde vil jeg åpenbare for min kirke ting som er blitt holdt skjult fra før verdens grunnvoll ble lagt, ting som hører til evangelieutdelingen i tidenes fylde.»

I templet er alle likt kledd i hvitt. Hvitt symboliserer renhet. Ingen uren person har rett til å tre inn i Guds hus. Dessuten symboliserer den ensartede klesdrakt at for Gud, vår Fader i himmelen, er alle mennesker like. Tiggeren og bankmannen, den lærde og den ulærde, prinsen og fattigmannen sitter side ved side i templet og er like betydningsfulle hvis de lever rettferdig for Herren Gud, deres ånds Fader. Det er åndelig skikkethet og forståelse man mottar i templet. Alt dette har en lik plass for Herren…

Fra begynnelse til slutt er det en strålende opplevelse å gå gjennom templet. Det er oppløftende, informativt. Det gir mot. Kandidaten blir sendt videre med større forståelse og styrke i sitt arbeid.

Templets lover og begavelsens pakter er vakre, nyttige, enkle og lette å forstå. Det er også lett å holde dem. Men det er enestående at profeten Joseph Smith, som var ulærd med hensyn til det som hører verden til, kunne plassere dem i passende rekkefølge og legge grunnlaget for menneskers åndelige fremgang. Dette alene rettferdiggjør vår tro på at Joseph Smith ble ledet av krefter som overgår dødelige menneskers.

For dem som går til tempeltjenesten med tro og fullstendig underkaster seg Herrens vilje, vil dagen bli en strålende opplevelse. Lys og kraft vil strømme til dem…

Hvor man enn vender seg i den Herre Jesu Kristi åpenbarte evangelium, og spesielt i templet, blir overbevisningen styrket om at Guds verk er gjenopprettet i hans bestemte hensikt i de siste dager. Tempeltjeneste skal hjelpe oss å kvalifisere oss til dette mektige verk: «Å tilveie-bringe mennesket udødelighet og evig liv» (Moses 1:39).

Fotoillustrasjon: Craig Dimond

Fotografi av Guayaquil Ecuador tempel: Eduardo Ledeno Perez