2010
Jesus Kristus står sentralt i vår himmelske Faders plan
Februar 2010


Hva vi tror på

Jesus Kristus står sentralt i vår himmelske Faders plan

Vår himmelske Fader utarbeidet en plan for å hjelpe oss å bli som ham og motta en fylde av glede. Han sa: «Dette er min gjerning og min herlighet – å tilveie-bringe mennesket udødelighet og evig liv» (Moses 1:39).

Som åndebarn av vår Fader i himmelen levde vi i hans nærhet i vårt førjordiske liv. Dette kalles vår første prøvestand. Vi var samlet i et stort råd i himmelen hvor vår himmelske Fader fremla sin plan for oss: Vi skulle komme til jorden, vår annen prøvestand, og få et fysisk legeme. Vi skulle også vise om «vi [ville] … gjøre alt som … Gud [ville befale oss]» (Abraham 3:25). En Frelser ville sone for hele menneskehetens synder og gjøre det mulig for oss å omvende oss og bli rene igjen. (Se Alma 42:23-26.)

Vi valgte å godta vår himmelske Faders plan og Jesus Kristus som vår Frelser. Takket være Frelserens forsoning og oppstandelse kan vi vende tilbake til vår himmelske Faders nærhet og leve et slikt liv han lever.

  1. Vi kom sammen i et stort råd i himmelen med vår himmelske Fader for å høre hans plan.

  2. Guds plan krevde at en Frelser skulle sone for våre synder på jorden. Gud spurte: «Hvem skal jeg sende?» (Abraham 3:27).

  3. Jesus Kristus, vår himmelske Faders førstefødte, visste at vi måtte ha frihet til å velge å adlyde Gud. Jesus sa: «Her er jeg, send meg» (Abraham 3:27). «Fader, din vilje skje, og herligheten være din evindelig» (Moses 4:2).

  4. Lucifer, et annet av Guds barn, trodde ikke at vi skulle ha frihet til å velge å adlyde Gud. Han sa: «Her er jeg, send meg. … Jeg vil forløse hele menneskeheten så ikke en eneste sjel går tapt … , gi meg derfor din ære» (Moses 4:1).

  5. Vår himmelske Fader sa: «Jeg vil sende den første» – Jesus Kristus (Abraham 3:27).

  6. Vi «ropte av fryd» (Job 38:7).

  7. Fordi Jesus Kristus skulle være Frelseren, ble Lucifer harm og gjorde opprør. En tredjedel av himmelens hærskarer fulgte ham. (Se L&p 29:36-37.)

  8. Vi valgte å akseptere Guds plan og følge Jesus Kristus. Vi holdt vår første prøvestand og gikk videre til vår annen prøvestand, der vi mottok et jordisk legeme.

  9. Vi mottar velsignelsene ved Jesu Kristi forsoning ved å ha tro på ham, omvende oss fra våre synder, bli døpt ved hans prestedømsmyndighet, motta Den hellige ånds gave og holde Guds bud gjennom livet (se 2. Nephi 31:16-20; Trosartiklene 1:3-4).

T.v.: Detalj fra Kristus ved Emmaus, av Carl Heinrich Bloch; illustrasjoner: Robert T. Barrett; fotoillustrasjon av dåp: Matthew Reier

Jesus Kristus er sentral i Guds plan for lykke for oss. «Se, jeg er den som fra verdens begynnelse av er utsett til å forløse mitt folk. Se, jeg er Jesus Kristus… Ved meg skal hele menneskeheten ha liv, ja, evig liv vil komme til dem som tror på mitt navn, og de skal bli mine sønner og mine døtre» (Ether 3:14).