2010
Hva skal vi gjøre når vi ikke vet hva vi skal gjøre?
Januar 2010


De talte til oss

Hva skal vi gjøre når vi ikke vet hva vi skal gjøre?

Herren forventer at vi undersøker, studerer og handler, selv om vi mangler full kunnskap.

Bilde
Elder Stanley G. Ellis

Etter at Nephi og hans brødre gjentatte ganger hadde mislyktes i å få messingplatene av Laban, ville Nephi gjøre et siste forsøk, og «[han] visste ikke på forhånd hva [han] skulle gjøre» (1. Nephi 4:6).

Gjennom alle tider har mange profeter stått overfor lignende utfordringer og måttet handle i tro. Adam ble befalt å ofre uten å vite hvorfor (se Moses 5:5–6). Abraham forlot sitt hjemland for å reise til et nytt arveland uten å vite hvor det var (se Hebreerne 11:8; Abraham 2:3, 6). Paulus reiste til Jerusalem uten å vite hva som ville skje med ham når han kom dit (se Apostlenes gjerninger 20:22). Joseph Smith knelte i skogen uten å vite hvilken kirke han skulle slutte seg til (se Joseph Smith – Historie 1:19).

Vi kan også komme opp i situasjoner hvor det blir nødvendig å handle uten å vite hva vi skal gjøre. Heldigvis lærer disse erfaringene oss å gå fremad til tross for usikkerhet.

Nephi oppfordret sine brødre til å være trofaste i å holde Herrens bud (se 1. Nephi 4:1). Deretter handlet han i tro. Han «snek [seg] … inn i byen og gikk til Labans hus», idet han «ble ledet av Ånden» (1. Nephi 4:5–17). Ånden fortalte ham ikke bare hva han skulle gjøre, men også hvorfor det var viktig at han gjorde det (se 1. Nephi 4:12–14).

«Adam var lydig mot Herrens bud» (Moses 5:5). Abraham handlet i tro, og derfor «levde [han] i løftets land» (Hebreerne 11:9). Paulus valgte å ikke frykte «lenker og trengsler», men å fullføre den tjeneste som han «fikk av Herren Jesus» (Apostlenes gjerninger 20:23–24). Joseph Smith grunnet på Skriftene og bestemte seg for å følge oppfordringen om å «be til Gud» (Joseph Smith – Historie 1:13).

Vårt ansvar for å handle

Skriftene advarer og sier at det å ikke vite ikke er noen unnskyldning for ikke å handle. Nephi «ønsket å få se det [hans] far hadde sett», grunnet på det i sitt hjerte og ble «ført bort i Herrens ånd» (1. Nephi 11:1). Laman og Lemuel, derimot, «trettet med hverandre om det [Lehi] hadde sagt til dem» (1. Nephi 15:2).

Herren forventer at vi undersøker, studerer og handler – selv om det er visse ting vi kanskje aldri vil få vite i dette liv. En av disse tingene er når hans annet komme vil finne sted. Han sa: «Våk derfor! For dere vet ikke hva dag deres Herre kommer» (Matteus 24:42). På grunn av denne usikkerheten rådet president Wilford Woodruff (1807–98) Kirkens medlemmer til å forberede seg, samtidig som han understreket at han ville fortsette å plante kirsebærtrær.1

«Når du lever verdig og ditt valg er i harmoni med Frelserens læresetninger og du trenger å handle, så gjør det med tillit,» sa eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum. Hvis vi er følsomme for Åndens tilskyndelser, tilføyde eldste Scott, «vil enten dine tanker sløves og dermed indikere at valget er feil, eller du vil føle fred eller en brennende følelse i ditt bryst som viser at du valgte riktig [se L&p 9:8–9]. Når du lever rettferdig og handler i tillit, vil ikke Gud la deg fortsette for lenge uten å gi deg en advarende tilskyndelse hvis du har tatt en gal avgjørelse.»2

Prøv Herren

To opplevelser i mitt liv – hvor jeg var usikker på hva jeg skulle gjøre – illustrerer viktigheten av å adlyde budene og følge de levende profeter. I studietiden tok pengene slutt, så jeg fant meg en deltidsjobb. Da jeg fikk min første lønning, visste jeg ikke om det ville være nok til at jeg kunne klare meg frem til neste lønning. Men jeg husket på Herrens løfte angående tiende: «Prøv meg på denne måten, … om jeg ikke vil åpne himmelens luker for dere og øse ut velsignelser over dere» (Malakias 3:10).

Jeg bestemte meg for å prøve Herren. Jeg betalte min tiende først, og han velsignet meg så jeg klarte meg. Denne prosessen lærte meg å stole på hans løfter.

Mange år senere, da søster Ellis og jeg hadde små barn og jeg begynte i et nytt yrke, byttet arbeidsgiveren min helseforsik-ring. Den gamle forsikringen ville opphøre 1. juni, og den nye ville tre i kraft 1. juli, slik at vi sto uten forsikring i en måned. Vi visste ikke hva vi skulle gjøre, men vi kom til å tenke på en tale av president N. Eldon Tanner (1898–1982), hvor han rådet Kirkens medlemmer til alltid å ha helseforsikring.3

Jeg snakket med firmaet, og vi forhandlet frem en kontrakt for å sikre kontinuerlig dekning i hele juni. 28. juni falt vår eldste sønn, Matt, ned fra stupebrettet i svømmehallen og traff betonggulvet. Han pådro seg brudd i hodeskallen og hjernerystelse. Han ble sendt til sykehus med helikopter og behandlet av spesialister. Kostnadene var astronomiske og ville ha ruinert oss økonomisk. Heldigvis betalte helseforsikringen for mesteparten av behandlingen.

Hva skal vi gjøre?

Hva skal vi gjøre når vi ikke vet hva vi skal gjøre? Vi behøver ikke gå lenger enn til profetene, Skriftene og Frelseren for å finne svar. Disse verdifulle kildene lærer oss å:

  1. Søke svar gjennom studium og bønn.

  2. Etterleve budene.

  3. Stole på Herren og hans løfter.

  4. Følge profeten.

  5. Gå fremad i tro, ikke frykt.

  6. Utføre vår misjon.

Når vi følger disse trinnene, må vi følge dette rådet fra president Boyd K. Packer, president for De tolv apostlers quorum: «Følg alltid Åndens tilskyndelser.»4

Noter

  1. Se Læresetninger fra Kirkens presidenter – Wilford Woodruff (2004), 242.

  2. Richard G. Scott: «Benytt den himmelske gaven bønn», Liahona, mai 2007, 8.

  3. Se N. Eldon Tanner: «Det konstante i forandringene», Lys over Norge, mai 1982, 13.

  4. Boyd K. Packer, «Gjenopprettelsen», Verdensomspennende opplæringsmøte for ledere, 11. jan. 2003, 2.

Fotoillustrasjon: Matthew Reier

Abraham forlot sitt hjemland for å reise til et nytt arveland uten å vite hvor det var. Han handlet i tro, og derfor «levde [han] i løftets land».

Vi behøver ikke gå lenger enn til profetene, Skriftene og Frelseren for å finne svar.

T.v.: Abraham forlater Haran, av G. Bernard Benton; t.h.: Illustrert av Gregg Thorkelson